Anmäla
Är det någon som har erfarenhet av att anmäla hund/förare vid attack av egen hund? Hur går man tillväga och vad händer efter?
Är det någon som har erfarenhet av att anmäla hund/förare vid attack av egen hund? Hur går man tillväga och vad händer efter?
Vad var det som hände då?
Jag passerade en trädgård med min hund i koppel, en RR, när hunden som var lös innanför stacketet slank ut och hoppade på min....
Och det hela slutade med att? Veterinärbesök? Kostnader? Kom den hundens ägare ut? Bet din hund tillbaka?
Det är nog rätt svårt att få det till ens rätt så att säga. Om din hund provocerade eller om båda hundar fick skada....
Men det ä'r ju bara att ringa polisen och göra en anmälan, inget svårt, ha veterinärpapperet med dig och om du fick nån rispa så gå till vårdcentralen och få det dokumeneterat så du kan visa upp det med. Ta gärna nån bild på hur staketet ser ut kring den andres trädgård med mera. Ta med allt och anmäl inom kort.
Det var oprovocerat...min tik tittade inte ens dit...hon fick bitsår över nosen men som tur va inget allvarligare och kommer förmodligen inte leda till veterinärkostnader men om så ska ägarna stå för den...min hund bet inte tillbaka utan försökte ta till flykt.
Ägarna var ute och såg allt och förnekar antagligen inte det som hände....känns bara som att en markering vore på plats, man kanske inte ska ha en så opålitlig hund lös ens på trädgården? Har hört att hon varit på andra hundar oxå men det kan ju vara rykten...
Har anmält. Ringde 114 och gjorde min anmälan. Fick förklara i detalj vad som hände (inga skador på min hund då jag stod emellan, men det var 5:e ggn den rabiata hundj*veln kom utfarandes med tänderna före på allmän gata och ägaren bara stod och skrattade) och sedan var det klart. Efter ca 5 veckor kom ett brev där det stod att utredningen var nerlagd pga att inget brott begåtts...
Bara nyfiken skrev 2009-07-09 09:46:32 följande:
Bara nyfiken skrev 2009-07-09 09:51:46 följande:
Visst ska du anmäla om du vill. Själv hade jag nog först och främst pratat med hundägaren om vad som hände och sagt att jag anmäler om jag ser dennes hund okopplad en gång till.
Eventuella veterinärskostnader ska självklart den andra hundägen betala, oavsett vems hund som började eller om ens egen hund bet tillbaka. Den andra hundägaren är ALLTID skyldig till de skador ens hund har gjort, oavsett vad som hände.
Nä precis...vet egentligen inget om ägarna, säkert trevliga men dålig koll på hunden....ska nog göra det iaf, kanske kan hindra att något riktigt tråkigt händer...