• Bara nyfiken

Anmäla

Är det någon som har erfarenhet av att anmäla hund/förare vid attack av egen hund? Hur går man tillväga och vad händer efter?

• Svar på tråden Anmäla
  • Metropolis Diana

Ja anmäl men räkna inte med någon efterföljd. Det låter väldigt milt ändå det som skett. Men för dig som hundägare förstår jag att det kändes hemskt.

Men hundar biter varandra och man bör som hundägare lösa det sinsemellan tycker jag. Polisen har sjukt mycket redan att göra som det är. Men då gäller det att man som hundägare ser sitt ansvar och inser att man gjort fel och gör något åt det.

Gå till hundägaren och säg att de får skaffa bättre staket anpassat för den hunden så du kan gå förbi i fortsättningen. Anmäl ändå just för att om det händer fler gånger så finns det underlag för polisen att bearbeta det bättre.

Men jag är ingen expert, men det händer ofta att hundar kommer ut från trädgårdar för att försvara sitt revir tyvärr. Man är så jävla oförberedd och försvarslös.... vill de inte fixa sitt staket får de ha hunden i lina på tomten, det finns det många som löst det genom har jag sett även vi.

• köttbullelydnad

Strikt hundägaransvar innebär ju faktiskt att man ska se till att sin/ hund/ar inte kan komma ut ur trädgården om den/de nu ska gå lös/a där.

• Metropolis Diana
    Rudies skrev 2009-07-09 09:55:41 följande:
    Visst ska du anmäla om du vill. Själv hade jag nog först och främst pratat med hundägaren om vad som hände och sagt att jag anmäler om jag ser dennes hund okopplad en gång till. Eventuella veterinärskostnader ska självklart den andra hundägen betala, oavsett vems hund som började eller om ens egen hund bet tillbaka. Den andra hundägaren är ALLTID skyldig till de skador ens hund har gjort, oavsett vad som hände.
    Fast TS har även hon strikt ansvar över sin hund. Hade den bitit tillbaka och åsamkat skada hade de fått stå för sina egna kostnader. Även om din hund blir provocerad har du strikt ansvar över den. Har man en hund som kan bita får man ha munkorg på den. Men man tänker ju inte så och vet inte alltid hur ens hund reagerar.

Vi har munkorg på vår schäfer om hon ska få leka med någon annan hund. Det är nästan hon skulle ha det hela tiden men vi undviker helt enkelt att gå i områden med mycket hund eller nära andra hundförare.
  • Rudies

J
    Metropolis Diana skrev 2009-07-09 10:01:35 följande:

Fast TS har även hon strikt ansvar över sin hund. Hade den bitit tillbaka och åsamkat skada hade de fått stå för sina egna kostnader. Även om din hund blir provocerad har du strikt ansvar över den. Har man en hund som kan bita får man ha munkorg på den. Men man tänker ju inte så och vet inte alltid hur ens hund reagerar. Vi har munkorg på vår schäfer om hon ska få leka med någon annan hund. Det är nästan hon skulle ha det hela tiden men vi undviker helt enkelt att gå i områden med mycket hund eller nära andra hundförare.
    Ja antingen står man för sina egna kostnader, eller så får man betala varandras veterinärskostnader, dvs den skadan som ens egna hund skapat. Eller har jag fått det om bakfoten där?
  • Bara nyfiken

Metropolis Diana skrev 2009-07-09 09:58:14 följande:

Ja anmäl men räkna inte med någon efterföljd. Det låter väldigt milt ändå det som skett. Men för dig som hundägare förstår jag att det kändes hemskt.Men hundar biter varandra och man bör som hundägare lösa det sinsemellan tycker jag. Polisen har sjukt mycket redan att göra som det är. Men då gäller det att man som hundägare ser sitt ansvar och inser att man gjort fel och gör något åt det.Gå till hundägaren och säg att de får skaffa bättre staket anpassat för den hunden så du kan gå förbi i fortsättningen. Anmäl ändå just för att om det händer fler gånger så finns det underlag för polisen att bearbeta det bättre. Men jag är ingen expert, men det händer ofta att hundar kommer ut från trädgårdar för att försvara sitt revir tyvärr. Man är så jävla oförberedd och försvarslös.... vill de inte fixa sitt staket får de ha hunden i lina på tomten, det finns det många som löst det genom har jag sett även vi.
    För mig var det inte så farligt men jag tror inte min hund uppskattade det...och min erfarenhet är inte att hundar biter varann? Min hund bits inte iaf....jag räknar inte med någon efterföljd annat än det du just sa....är inte ute efter att sätta dit ägarna på något vis men hunden är opålitlig och även om man kan anse denna attack mild så kan det komma att hända fler gånger....
  • Bara nyfiken

Metropolis Diana skrev 2009-07-09 10:01:35 följande:

Fast TS har även hon strikt ansvar över sin hund. Hade den bitit tillbaka och åsamkat skada hade de fått stå för sina egna kostnader. Även om din hund blir provocerad har du strikt ansvar över den. Har man en hund som kan bita får man ha munkorg på den. Men man tänker ju inte så och vet inte alltid hur ens hund reagerar.Vi har munkorg på vår schäfer om hon ska få leka med någon annan hund. Det är nästan hon skulle ha det hela tiden men vi undviker helt enkelt att gå i områden med mycket hund eller nära andra hundförare.
    Min hund bet inte tillbaka, hon flyr hellre än att illa fäkta så att säga....släppte henne för att hon skulle kunna dra men hon e så förarbunden att hon snurrade runt mig hela tiden....vi pratade med ägaren om kostnaden och det var inga problem, de va nog jätteoroliga...man det känns som om man låter det rinna mellan fingrarna genom att inte anmäla...
  • Metropolis Diana

Ja anmäl, nu hände det inte så mycket så det blir ju en enkel anmälan.

Men alltså hundens ägare var ute då det hände, hämtade de hunden och sa ingenting till dig?

Jo hundar biter rätt ofta varandra, våra två egna ryker ihop ibland och det blir några rispor här o var. Men de biter aldrig fast eller illa utan låter en massa och brottas, och råkar ibland bita över nosen så det blir märken.

Det är nog från ras till ras hur det är och även hundägare till hundägare, men främst handlar det om ens hund personlighet tror jag om den biter lätt eller inte.

• Metropolis Diana

Kan ju bara säga att hade det varit våran schäfer som hoppat ut från trädgården och fått tag i en förbigårnde hund hade det förmodligen blivit värre skador. Fy satan vad hon vill kampa med andra hundar. Men nu har vi alltid henne kopplad eller är med och har sträng kontroll. Aldrig att hon får titta på en annan hund och bygga upp något mot dem, vi är på henne direkt. Och det hart gett resultat! Hon har tröttnat att moppsa upp sig mot andra. Men jag skulle aldrig för livet släpa henne med nåt annat än en valp...

• Bara nyfiken

Metropolis Diana skrev 2009-07-09 10:11:54 följande:

Ja anmäl, nu hände det inte så mycket så det blir ju en enkel anmälan.Men alltså hundens ägare var ute då det hände, hämtade de hunden och sa ingenting till dig?Jo hundar biter rätt ofta varandra, våra två egna ryker ihop ibland och det blir några rispor här o var. Men de biter aldrig fast eller illa utan låter en massa och brottas, och råkar ibland bita över nosen så det blir märken. Det är nog från ras till ras hur det är och även hundägare till hundägare, men främst handlar det om ens hund personlighet tror jag om den biter lätt eller inte.
    Vår hund använder munnen rätt mycket när hon leker oxå men bits inte så det blir sår på det här sättet....visst kan lek övergå i det du säger men detta var mer en attack då hunden oprovocerat gav sig efter min....de var ute och stod och ropade på sin hund men kom aldrig ut...chockade eller rädda, vad vet jag....då jag hade barnvagn och en skärrad hund valde jag att gå vidare då de inte fått in sin hund än...ville inte riskera fler påhopp.
  • Bara nyfiken

Metropolis Diana skrev 2009-07-09 10:14:35 följande:

Kan ju bara säga att hade det varit våran schäfer som hoppat ut från trädgården och fått tag i en förbigårnde hund hade det förmodligen blivit värre skador. Fy satan vad hon vill kampa med andra hundar. Men nu har vi alltid henne kopplad eller är med och har sträng kontroll. Aldrig att hon får titta på en annan hund och bygga upp något mot dem, vi är på henne direkt. Och det hart gett resultat! Hon har tröttnat att moppsa upp sig mot andra. Men jag skulle aldrig för livet släpa henne med nåt annat än en valp...
    Säger inte att man ska ta bort dessa hundar men , precis som ni, vidta åtgärder och kanske skulle en anmälan ge dem en tankeställare. Kan för mitt liv inte förstå varför de inte kom efter hunden? Min skulle aldrig få en chans till något liknande...
  • Metropolis Diana

De borde ju ha sprungit ut och räddat dig från deras hund, tänk om din hund varit mer kamp i så det blivit riktigt slagsmål, de hade ju kunnat välta vagnen och springa över bebisen!

Nä anmäl, gå till dem och säg rakt och ärligt att de får lösa sin hund på ett bra sätt.

Vi blev anfallna av en terrier en gång när vi cyklade med vår schäfer, och grannens terrier eftersom vi var hundvakter åt den just då. jag hade ett barn på min cykel i barnsadel och terrien kopplad. Maken hade schäfern lös då ( vi bodde på landet).

Iallafall så började den terrien bita på "min" terrier som är lika strislysten den fast kopplad. Jag kände att jag höll på att välta med cykel och allt. Och när maken ställde sin cykel för att gå in o ta terrien så tänkte ju våran schäfer att hon skulle hjälpa till....

Stackars terrier säger jag bara... den la svansen mellan benen, ylade och sprang iväg och gömde sig under en bil... haha, rätt åt den. Men vafan skulle vi göra, jag skrek efter ägarana att ta sin hundjävel.

Det kom ut en till synes nyvaken undrande kille och sa inte ens förlåt. Vi sa både det ena och det andra till dem... vi var inte så populära efter det sen...hehe...

Men i det fallet var vår flicka i fara i barnsadeln och deras egna hund hade kunnat stryka med om den inte var så snabb att komma undan våran schäfer. Hon biter rejält och hårt om hon får tag det tror jag helt på.

Maken ropade in schäfern igen som avbröt sin jakt på terrien... "min" terrier var kaxig och ville också vara med på jakten..

Vilken cirkus det var....

Det jag ville få sagt... att om man har en hund som springer lös och kan gå på andra förbipasserande ja då får man vara beredd på att den kan få skador... alla hundar är inte som din TS det ska de tänka på...

• Bara nyfiken

Metropolis Diana skrev 2009-07-09 10:26:10 följande:

De borde ju ha sprungit ut och räddat dig från deras hund, tänk om din hund varit mer kamp i så det blivit riktigt slagsmål, de hade ju kunnat välta vagnen och springa över bebisen!Nä anmäl, gå till dem och säg rakt och ärligt att de får lösa sin hund på ett bra sätt. Vi blev anfallna av en terrier en gång när vi cyklade med vår schäfer, och grannens terrier eftersom vi var hundvakter åt den just då. jag hade ett barn på min cykel i barnsadel och terrien kopplad. Maken hade schäfern lös då ( vi bodde på landet).Iallafall så började den terrien bita på "min" terrier som är lika strislysten den fast kopplad. Jag kände att jag höll på att välta med cykel och allt. Och när maken ställde sin cykel för att gå in o ta terrien så tänkte ju våran schäfer att hon skulle hjälpa till....Stackars terrier säger jag bara... den la svansen mellan benen, ylade och sprang iväg och gömde sig under en bil... haha, rätt åt den. Men vafan skulle vi göra, jag skrek efter ägarana att ta sin hundjävel.Det kom ut en till synes nyvaken undrande kille och sa inte ens förlåt. Vi sa både det ena och det andra till dem... vi var inte så populära efter det sen...hehe...Men i det fallet var vår flicka i fara i barnsadeln och deras egna hund hade kunnat stryka med om den inte var så snabb att komma undan våran schäfer. Hon biter rejält och hårt om hon får tag det tror jag helt på.Maken ropade in schäfern igen som avbröt sin jakt på terrien... "min" terrier var kaxig och ville också vara med på jakten..Vilken cirkus det var.... Det jag ville få sagt... att om man har en hund som springer lös och kan gå på andra förbipasserande ja då får man vara beredd på att den kan få skador... alla hundar är inte som din TS det ska de tänka på...
    Fy...ja det kan ju ta en ände med förskräckelse för alla...känns tråkigt om man ska göra sig opopulär bara...men man vill ju kunna rasta sin egen hund i området oxå..Jag är inte emot lösa hundar i allmänhet men här fanns det ju inget de kunde göra för att stoppa sin hund....de ropade för fullt men hon sket väl i det...
  • Metropolis Diana

Ja det är svårt om hunden väl fått fart och låst in sig på offret. Men då får man ju springa efter och tar den.... man får göra det man kan och sen ta lärdom av det.

Det tråkiga är ju faktiskt att folk alltid måste vara så tjuriga mot varandra istället för att prata om det och lösa det.

Hundfolk blänger alltid på varandra ute tycker jag... alltid så tråkig stämning när man möter andra hundägare.

• Bara nyfiken

Metropolis Diana skrev 2009-07-09 10:50:39 följande:

Ja det är svårt om hunden väl fått fart och låst in sig på offret. Men då får man ju springa efter och tar den.... man får göra det man kan och sen ta lärdom av det.Det tråkiga är ju faktiskt att folk alltid måste vara så tjuriga mot varandra istället för att prata om det och lösa det.Hundfolk blänger alltid på varandra ute tycker jag... alltid så tråkig stämning när man möter andra hundägare.
    Har inte riktigt den erfarenheten men det kanske ligger nåt i det....undrar varför?
  • Metropolis Diana

Kanske berr på vad för hund man har. När jag kommer med min armada så flyttar folk på sig och hundfolk glor surt...

Jag har tvillingvagn med två barn, en stor schäfer och en lika stor blandras. När vi möter hundägare så är det rätt hårda ord från mig till hundarna att de ska skärpa sig. Jag måste ju hålla pli på dem för de mopsar gärna upp sig. Ett glatt hej från en annan hundägare då vore skönt, en förstående blick eller nåt.

• Mrs Winter

jag polisanmälde en gång när vår grannes två hundar sprang rakt över till vår tomt och skulle angripa vår kopplade hund som jag stod o höll i.Min hund var tyst.Grannen stod i sin dörr tittade på mig och min man o släppte ut sina hundar.Det resulterade i koppeltvång.

• Metropolis Diana

Mrs Winter skrev 2009-07-09 11:02:32 följande:

jag polisanmälde en gång när vår grannes två hundar sprang rakt över till vår tomt och skulle angripa vår kopplade hund som jag stod o höll i.Min hund var tyst.Grannen stod i sin dörr tittade på mig och min man o släppte ut sina hundar.Det resulterade i koppeltvång.
    Hur gick den processen till då? Skador, testade de deras hundar?, hade de koppel sen då?
  • Mrs Winter

Metropolis Diana skrev 2009-07-09 11:05:07 följande:

Mrs Winter skrev 2009-07-09 11:02:32 följande:
    Hur gick den processen till då? Skador, testade de deras hundar?, hade de koppel sen då?
    Jag anmälde till polisen som kom ut hit.Då hade grannen stuckit bort med hundarna.Eftyersom det fanns tre anmälningar till på dessa hundar så vet jag inte hur tester gick till.Jag var inte med då.Ja de hade koppel sedan.Ett tag iaf.
Svar på tråden Anmäla