• stockrosen

Frågor om Kolmården, Astrid Lindgrens värld mm

Hej.
    Jag har några frågor om ställen man kan besöka som barn i 4-års åldern skulle gilla men även vi vuxna.

1. Kolmården....
    Hur är det egentligen? Vi bor i Gbg och har en bit att åka men är det värt turen? Eller kan det vara lika kul med ex Borås Djurpark? Fast i BD har vi ju varit ett antal ggr. Men vad är den stora skillnaden mellan Kolmården och "vanlig djurpark" förutom Delfinariet? Fundar det att gå där en hel dag (eller två?) med en 4 månaders bebis också...vad tror ni?

2. Eller skall man istället besöka Astrid Lindgrens värld?
    Men hur kul är det egentligen för en 4-åring? Visserligen så gillar han Pippi, Madicken och Emil men är det verkligen kul?

3. High Chaparal....är det bara pang pang?

4. FInns det andra bra ställen ni kan rekommendera?

• Svar på tråden Frågor om Kolmården, Astrid Lindgrens värld mm
  • Busbellan

Jag tycker nog nästan den enda skillnaden mella kolmården och Borås djurpark är just delfinariet och sjölejonen.
    Tycker egentlige bättre om borås eftersom man där kommer närmare djuren, på kolmården lyckades vi inte ens se alla djur.

ALV kan jag verkligen rekomendera, vi har varit där så gott som varje sommar sen äldsta dottern var 2 år, hon är 9 år nu och hon tycker fortfarande det är lika kul.
    Även som förälder är det ett jätteroligt ställe

High chaparall är det sista jag skulle åka på, är verkligen ett B-ställe. Svindyrt inträde och sen kostar så gott som allt man vill göra där inne i alla fall.
    Mina barn har inte haft det minsta roligt där inne heller, det enda som var lite spännande var tågrånet, men inte ens det var riktigt roligt

Mamma till Nora, August och Ella
  • SIN74

Var på ALV igår. Det är fjärde gången min 6-åring är där och hon fullkomligt älskar stället. Vi hann se teater hos Karlsson, Pippi, Bröderna Lejonhjärta, Ronja - helkul.
    Det är väl värt en tripp till Astrid Lindgrens värld både för stora och små. Så mycket att se och mycket lek.
    Kolmården är fantastiskt vacker. Härligt att se alla djueren och kul med Bamses lekpark. Delfinariet är ju en höjdare förstås.

Av dessa båda skulle jag dock välja ALV. Mycket barnvänligt, bra mat och fungerar väl med en bebbe också.

• stockrosen

Ha ha...sitter och skrattar högt....
    ALV? Trodde att det var ett annat alternativ...satt och tänkte att ALVhar jag aldrig hört talas om men nu trillade enkronan ner
    Så ni tycker att det är kul....okej, då kanske man skall testa.

Kolmården tycker JAG verkar kul men jag är ju vuxen.
    Bamses lekpark skulle nog min 4,5 åring uppskatta.
    Men då skall man väl satsa på två dagar i så fall eller?

• stockrosen

Busbellan:
    Min magkänsla säger samma sak om High Chaparall. Känns inget höjdare ....

• SIN74

Man kan behöva två dagar både i Kolmården och i ALV. Det är mycket att hinna med. Annars med tanke på hur långt ni åker kan det ju vara skönt med en övernattning. Hur som helst - hoppas att ni får kul!

• stockrosen

Tack för era svar.
    Har ni förresten några bra tips när det gäller övernattning både på ALV och Kolmården?

• SIN74

ALv - då fanns inget ledigt merän ett dubbelrum på Vimmerby stadshotell - men det var bra.

• Busbellan
    stockrosen skrev 2009-07-09 12:13:18 följande:
    Tack för era svar.Har ni förresten några bra tips när det gäller övernattning både på ALV och Kolmården?
    Om man bokar länge i förväg är helt klart pippihotellet att rekomendera
    Men det är nog fullbokat nu kan jag tänka mig
    Mamma till Nora, August och Ella
  • nano

Kolmården tycker jag nog du ska skippa och ta ett ställe som är närmare. Bamsevärden är inte mycket roligare än en större lekpark och sen är det ju "bara" delfinerna som är specielt. Inte är det billig mat heller.

HC har jag vart på massor av gånger som liten, tyckte det var jättekul MEN vi åkte 4 vuxna och 8 barn så vi kunde ju springa runt tillsammans är nog inte lika kul om man är själv (som barn). Men showen, tåget och indianerna är ganska spännande (var "äkta" indianer från amerika nåt år vi var där). Är barnet dock lite rädd av naturen och tycker illa om höga ljud så går det stället bort direkt...

• Maggiepuh

Vi har varit på alv 2 år i rad. Förra året var sonen 2 år och iår 3 år. Han älskar det stället och man hinner inte med allt på en dag så man ska ha en 2 dagars biljett.

Rekomenderar starkt att åka dit.

Svar på tråden Frågor om Kolmården, Astrid Lindgrens värld mm