• stockrosen

Frågor om Kolmården, Astrid Lindgrens värld mm

Hej.
    Jag har några frågor om ställen man kan besöka som barn i 4-års åldern skulle gilla men även vi vuxna.

1. Kolmården....
    Hur är det egentligen? Vi bor i Gbg och har en bit att åka men är det värt turen? Eller kan det vara lika kul med ex Borås Djurpark? Fast i BD har vi ju varit ett antal ggr. Men vad är den stora skillnaden mellan Kolmården och "vanlig djurpark" förutom Delfinariet? Fundar det att gå där en hel dag (eller två?) med en 4 månaders bebis också...vad tror ni?

2. Eller skall man istället besöka Astrid Lindgrens värld?
    Men hur kul är det egentligen för en 4-åring? Visserligen så gillar han Pippi, Madicken och Emil men är det verkligen kul?

3. High Chaparal....är det bara pang pang?

4. FInns det andra bra ställen ni kan rekommendera?

• Svar på tråden Frågor om Kolmården, Astrid Lindgrens värld mm
  • tiniz

Vi älskar Kolmården. Bor inte så långt därifrån, så man är väl lite partisk kanske. Har årskort och har redan varit där 5 ggr i år . Vi har en 3,5åring som äääälskar delfinerna och sälarna, och en 1,5 som också älskar att åka dit. Höjdpunkterna förutom delfinshowen är: Bamses värld (speciellt när Bamse och Lille Skutt kommer dit, så barnen får krama dem), Barnens Lantgård (där man får gå omkring bland får, getter och grisar och klappa dem) och Brådjupet (med sälföreställning med sjörövare). Vi har alltid med oss matsäck, som vi äter vid Tigerworld eller någon annanstans. Då kommer man billigare undan. Vi har åkt dit i alla år och även haft bebisar med oss många gånger och det har fungerat utmärkt.

• lenabolin

Är ofta på borås djurpark och har varit på kolmården en gång. tycker man kommer närmare djuren på B.Djurpark.

Det som är bättre är ju delfinariet, säluppvsningen och rundturen med bilen. Eftersom vi sett tigrar o allt det andra på BDjurpark valde vi att koncentrera oss på just de andra grejerna. helt klart värt resan! lekplatsen va som vilken annan.

High chapparal. Vi hade gratis biljetter annars skulle vi nog inte gått in. våran dotter va 3 år. hon tyckte det va mest spännande o vaska guld. man ska nog vara 6 - 7 om man ska tycka det är kul

• Stargirl

Kolmården är ju jättebra, det är mycket att gå och många backar så om sone blir trött lätt så kanske ska man hyra en skrinda eller ta med vagn. Vi brukar vara där i två hela dagar när vi är där och har två ggr bott på vildmarkshotellet. Det ska vara nyrenoverat sedan vi var där sist och har hört att det är jättefint.

ALV är också mysigt. Mycket mindre och lätt att ta sig runt. Jag skulle spendera två dagar där oxå om jag var ni. Men har hört att under högsäsong är det riktigt trångt överallt. Vi var där i Juni innan alla semestrar så det var knappt ngt folk då.

High chaparall är inget vi varit på så kan inte svara ang det.

• RiaRa

Kolmården är jättebra. Kul, välstädat och supertrevliga värdar dock backar att forcera.

Mina barn, 4 och 6 år, älskar delfinariet (tips köp förköpsbiljett på nätet= egen kortare kö, gå in före alla andra)
    Barnen kör gärna jeep och kikar på Bamses värld. Vi var där 25 juni och träffade bl a Bamse. Sedan kikade vi på alla andra djur. Man kommer nära och ser bra. I safariparken kan det dock bli köer. Det finns endel som inte fattar att man INTE ska stanna. Där fick vi se lejonen på supernära håll. 
    Vi har bott på Vildmarkshotellet. Vilket fantastiskt barnhotell! Serviceminded till 1000. Ett helt våningsplan med leksaker för barnen. Bla bollhav.
    Rekommenderas varmt.
    Nu är den förbannade sommarn här, en obeskrivlig plåga
  • Brunello

Jag rekommenderar också gärna kolmården mer barnvänligt ställe får man nog leta efter När man bor på vildmarkshotellet får man ju gå in "bakvägen" och kommer då direkt till delfinariet och tigerworld vilket gör att man kan komma till tigrarna direkt på morgonen när det inte är något annat folk där plus att tigrarna är vakna och alerta.

Kapten sjösjuks sälföreställning var fantastiskt bra - ett måste! Vi åkte bussen i safariparken istället för egen bil, det tyckte jag var jättebra, dels fick man ju en massa extra info och dels kunde barnen röra sig mer fritt och satt inte fastlåsta i en barnstol.

Bamses värld var såklart jättekul, likaså klapp-hagen och bilarna som man fick köra själv

Besvikelsen var nog främst elefanterna... tror jag...

Det är rent, fräscht och personalen verkar ha ett genuint intresser för både djur och människor.

Det kostar ju en slant om man ska resa dit och övernatta men jag tycker det var värt pengarna.

• Pontusmamma

Kolmården är toppen tycker vi...så barn vänligt! vi åker för tredje året nu! sen ska vi ta en tur till vimmerby efter de 10 mi i mellan dem!

Pontus040417 Emma060209
  • emmaguldkorn

hej jag har varit både på Kolmården och Borås dp. för mig var skillnaden just delfinarium och safari men jag tyckte inte att det var värt pengarna. jag gillar bättre Borås dp och jag åker hellre till Borås än Kolmården även fast jag har 18 mil till Kolmården och 40 till Borås. DÄREMOT är Kolmården som "stad/samhälle" väldigt fint och vackert...

• snusmumriken2

En fråga till er som varit på Kolmården o bott på Vildmarkshotellet: vad kostar det /natt? Är två vuxna o två barn.

Ts: Ber om ursäkt för trådkapningen!

• Pontusmamma

i kolmården kan ni bo på first camp kolmården en stug by nära parken! där brukar vi bo jätte fint!

Pontus040417 Emma060209
  • Gliimma

Nu har jag inte varit i borås djurpark så kan inte jämföra. Men har däremot varit på kolmården många ggr, när jag var liten var vi där varje sommar. Vi var där med sonen första gången nu för några veckor sen och han älskade att kolla på djuren och åka i Safarit (han är snart 3 år). Nu bor ju vi i linköping så det är ju nära att åka, men för oss var det värt det.
    Astrid lindgrens värld var min syster och min son på också för några veckor sen, han älskar pippi, madicken och så vet han vem emil var. Men tydligen så kan man "hänga" rätt länge vid ett ställe. Dom var i pippi området i 3 timmar :) så dagen går även fast barnet bara har några favoriter som dom vill hälsa på.

High chaparall har vi inte varit på med sonen, däremot var jag där när jag var liten och har inga bra minnen där i från, kommer ihåg att det var läskigt att åka tåget och att pappa fick gå med mig och min syster ifrån endhållplatsen tillbaka till starten.

• Brunello
    snusmumriken2 skrev 2009-07-11 20:10:27 följande:
    En fråga till er som varit på Kolmården o bott på Vildmarkshotellet: vad kostar det /natt? Är två vuxna o två barn.Ts: Ber om ursäkt för trådkapningen!
    Det varierar ju per säsong men du kan kolla in hemsidan, där står allt.
  • stockrosen

Tusen tack för alla era svar. Himla snällt att engagera sig så.

Kolmården verkar kanonbra och jag är jättesugen, även för min egen skull .
    MEN shit vad dyrt allt är. En resa med två dagars besök i parken samt två övernattningar går på närmare 5000 kr. Sen tillkommer även bensin OCH mat. Jag fattar inte hur sjutton man skall ha råd att semestra här i Sverige..... Jag menar 6000 kr minst för att besöka en djurpark......

Ja, jag vet inte ärligt talat. Jag hade inte räknat med sådana priser.....Måste få tänka på saken lite...........

• RiaRa
    snusmumriken2 skrev 2009-07-11 20:10:27 följande:
    En fråga till er som varit på Kolmården o bott på Vildmarkshotellet: vad kostar det /natt? Är två vuxna o två barn. Ts: Ber om ursäkt för trådkapningen!
    Här hittar du prisexempel.
    Sedan kan man få div rabatter om du har ett visst möbelvaruhus eller stor matkedjekort.
    Nu är den förbannade sommarn här, en obeskrivlig plåga
  • 3busungar

när vi var på kolmården för något år sen
    så bodde vi på ett jättemysigt ställe.
    malmgårdens gästgifveri...
    ett jättemysigt ställe.
    vi hade då en 2åring o en 2månaders ..

vi var på borås djurpark förra året.
    o det var jättemysigt.
    det fanns gott om lekparker o souvenirerna upplevdes inte som dyra..
    vi bodde då på hotell..
    bor man på hotell i borås finns det ett paket med djurpark o bad..
    o ett för bara djurparken..kanske kan det vara något..

• Prospero

Har varit på båda och själv tycker jag Astrid Lindgrens värld är roligare för barnen (men det är ju olika vad olika barn uppskattar). Mer variation med flotte, rutchkanor, små hus man kan gå in i (Bullerbyn), föreställningar, skogspartier osv. Inte långt att gå mellan områdena heller. Kolmården kändes större, har iofs Bamselandet också, men det var längre att gå runt allt.

Svar på tråden Frågor om Kolmården, Astrid Lindgrens värld mm