• Anonym

Kan någon förklara självuppfyllande profetia för mig?

Jag tror att ag "lider" av det när de kommer till realtioner.

• Svar på tråden Kan någon förklara självuppfyllande profetia för mig?
  • lövet2

T ex:
    Du ska träffa en kille. Du tänker "Han kommer att tycka att jag pratar för mycket, han kommer att tycka illa om mig, han kommer att bli otrevlig och spydig för att han inte gillar mig, och sedan kommer det att sluta med ett gräl!".
    Ni träffas, och du har redan föreställt dig hur hemskt han kommer att bete sig, så du är iskall och sur mot honom. Ger små kommentarer om vilken otrevlig människa han är (allt det här omedvetet förstås). Till slut ger han upp, skäller ut dig och går.

Då har du gjort en profetia som gått i uppfyllelse egentligen bara för att du gjorde den från början ...

Have you no shame?
  • Anonym
    lövet2 skrev 2009-07-09 22:21:15 följande:
    T ex:Du ska träffa en kille. Du tänker "Han kommer att tycka att jag pratar för mycket, han kommer att tycka illa om mig, han kommer att bli otrevlig och spydig för att han inte gillar mig, och sedan kommer det att sluta med ett gräl!".Ni träffas, och du har redan föreställt dig hur hemskt han kommer att bete sig, så du är iskall och sur mot honom. Ger små kommentarer om vilken otrevlig människa han är (allt det här omedvetet förstås). Till slut ger han upp, skäller ut dig och går.Då har du gjort en profetia som gått i uppfyllelse egentligen bara för att du gjorde den från början ...
    Men shit är det här verkligen på riktigt :-S
    även över telefon/sms/msn?
  • Anonym

Hur kan man göra för att ändta det här då? eftersom det är omedvetet?

• synanceia

Jag tror att man får "hålla koll" på sina tankar så de inte springer iväg. Man får bevaka sig själv lite. Så när den där först tanken kommer så säter man "STOPP! Nu ska jag inte tänka så!"

Anonym skrev 2009-07-09 22:28:28 följande:
    Hur kan man göra för att ändta det här då? eftersom det är omedvetet?
  • Anonym
    synanceia skrev 2009-07-09 22:31:36 följande:
    Jag tror att man får "hålla koll" på sina tankar så de inte springer iväg. Man får bevaka sig själv lite. Så när den där först tanken kommer så säter man "STOPP! Nu ska jag inte tänka så!"
    Men om man tycker att man ser ful och tjock ut.. Fast man egentligen betraktas som snygg av andra... och om man tror att alla killar man pratar med tycker att man är tråkig och så...

Fast folk egenligen tycker att man är social ect.

Hr fasen ska man ändra på det? :S
  • sasssyy

tänka positivt.. ta sig ur negativa spiraler är svårt..

tacksamhetsdagbok är ett förslag.

Varje kväll innan du går och lägger dig ska du i en bok skriva ner tio saker som du är tacksam för, du kan inte kopiera listan nästa dag utan det ska vara tio nya saker varje dag.

det kan vara.. att klänningen satt så snyggt, att du inte spillde tomatsås på din nya blus, att du hann i tid till bussen trots att du försov dig osv...

Positivt tänkande vet man är en stor del i tillfrisknandet från tex cancer, tänker man "jag tänker inte dö, jag ska bli frisk" så ökar chanserna avsevärt att man faktiskt överlever mot när man ger upp och tänker "fasen också.. nu dör jag.. nu skiter jag i det här".

Tankens kraft är stor. mycket stor

• synanceia

Precis så som jag sagt. När dessa tankar kommer "Åh jag är så FUL!" så tänker man "Nej, men stopp nu! Jag är inte alls ful! Såhär ska jag inte tänka" och gärna titta sig i spegeln och hitta ett par saker som är snygga. Sen när tankarna kommer så tänker man "Det är inte alls sant! Jag har väldigt vackra ögon!" Ungefär så.

Alternativt att man besöker en kurator eller psykolog och får hjälp med detta.

Anonym skrev 2009-07-09 22:32:45 följande:
    Men om man tycker att man ser ful och tjock ut.. Fast man egentligen betraktas som snygg av andra... och om man tror att alla killar man pratar med tycker att man är tråkig och så... Fast folk egenligen tycker att man är social ect. Hr fasen ska man ändra på det? :S
Svar på tråden Kan någon förklara självuppfyllande profetia för mig?