• elegi

    Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (10)

    Tråden för oss som har barn med bla. ADHD


    ADHD tråden...nr. 10 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

    Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

    *ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

    På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

    Hittade denna och tyckte den passade in, vet dock inte vart jag fått tag på den från början
    <!-- @page { margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } --> <!-- @page { margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } --> <!-- @page { margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } -->

    Annorlunda barn


    Till alla er barn som är annorlunda
    Till alla er barn som inte alltid får stora A
    Ni är utvalda och därför så otroligt bra
    Med era gåvor kan ni oss andra berika
    Just olikheten har gjort er unika.
    Ni är barn med eget tänkande och stor kreativitet
    Har förmåga att lyckas där vi andra går bet

    Till alla er barn som är annorlunda
    Till er barn som ingen tycks förstå
    Ni som väljer att egna vägar gå
    Ni kallas av många för ouppfostrade
    bråkiga och överaktiva
    kan ingen förstå att ni bara är
    energiska och intensiva
    Det är vi andra som måste öppna ögonen och se
    Hur otroligt mycket ni har att ge


    Till alla er barn som är annorlunda
    Till alla er som är idérika , nyfikna och spontana
    Ni lär erfara att livet blir en berg och dalbana
    När ni sedan växer upp,
    blir ni en viktig grupp,
    Det som för oss andra då gör er så speciella
    Är just förmågan att ni kan vara individuella
    Till vårt barn som är annorlunda
    VI ÄLSKAR DEJ PRECIS SOM DU ÄR !



    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-15 22:31
    Ny Medicintråd

    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m44816725.html
  • Svar på tråden Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (10)
  • carita1974
    elegi skrev 2009-10-04 17:37:05 följande:
    Det finns bra dagar och dåliga dagar....har du nån mäöjlighet att "rymma" ner till tvättstugan/en sväng till affären elelr så bara för en kort stund så att du får en andningspaus...såna brukar hjälpa mig att ta nya tag och orka en stund till eller oxå går ju ut på trappen coh sätter mig med en kopp kaffe och ingen får komma ut förrän jag går in
    Tack..jo jag brukar göra så...annars kokar man över Kram
    norgesessan skrev 2009-10-04 19:17:47 följande:
    Carita, Emil har varit hyper idag med....Hela helgen har varit hyper..Men nu är det lugnt, Jonathan är trött så han är fortfarande jättekänslig...En enda motgång så är jordens undergång nära...
    Tack...känns så skönt att veta att man inte är ensam!Kram

    Trollet Ludenben skrev 2009-10-04 19:57:03 följande:
    Carita: skickar mängder med kramar till dig!
    Tack!Det behövs!Kram
  • mammat2

    hej

    idag var jag på möte med Elias skola + hab. och just nu känns det som att det bara var en massa negativt om Elias. Han hade stora sociala problem, motorikproblem, koncentrationsproblem, problem med toa, matsalsproblem m.m
    Det positiva var att vi konstaterade att concertan funkade. hade ju glömt ge han den en morgon och den dagen hade inte varit rolig sa de. han hade pratat, snurrat, m.m hela dagen.
    Elias skulle få lite hjälpmedel till skolan, egen stol i matsalen just nu lånar han en kille från högstadiets matstol. Som ni fattar stämmer ju inte deras längd m.m med varandra.Och Elias sitter fortfarande dåligt vid maten men bättre än på vanlig stol. Elias skulle få penna, sax, dator som stämmer med hans motoriska svårigheter. Så det kommer att bli bättre än vad det är nu. han ska får större möjlighet till att gå iväg när han har svårt med koncentrationen. Jobba mer själv med ass. Han ska även få dispans & följa med ettorna när de åker och simma.
    Även blöjfrågan togs upp. Elias är ju 6 år och använder blöja. De ska nu börja med idrott. och då togs frågan hur de skulle göra inför de andra barnen. Vi bestämde att han skulle byta om med de andra barnen. och frågar barnen så ska hans ass berätta utan att göra det till något märkvärdigt. Elias själv bryr sig inte ifall han visar andra att han har blöja eller inte. utan det är nog mer jag. Som är rädd vad de andra barnen ska säga till Elias.

    Usch mycket tankar far fram och tillbaks. Hur vet man vad som är bäst för ens barn. vi var ju så stridiga om att Elias skulle börja i en "vanlig" förskoleklass. Men just nu känns det som vi valde fel. Valde vi för att vi trodde att Elias skulle klara förskoleklass eller gjorde vi det för att innest inne inte vill tro att Elias har de problem han har. Åh vet inte vad jag ska tänka längre. Allt bara snurrar just nu. Vi ser ju framstegen & möjligheterna för Elias inte problemen men Elias skola + hab ser mer problemen än möjligheterna. Känns det som.
    Känns som vi inte kämpar och strider för Elias tillräckligt. hade ju varit självklart att bett om den j*vla stolen så fort han började skolan, eller vad det nu han kan behöva i skolan.
    Idag är en sådan tung dag då man ser allt svart & alla problemen för att imorgon vara en ny dag då man ser allt i vitt. Då man ser möjligheterna
    Skulle behöva en kram både här och på facebook. Tack för att ni orkar läsa
    Skickar tusen kramar till er som både behöver och inte behöver

  • åsau

    Hej!

    En fråga: Blöja till Elias - jag måste bara få fånga upp det här lite.

    Min son har aldrig varit "rumsren".... Han är nio år och kissar på sig dagligen. Och han är mycket medveten om det. Och skäms och mår dåligt. Men, han verkar sakna signalerna som talar om när det är dags att gå på toa. Och han går på toa titt som tätt. Jag har i torsdags mailat till BUP om en armbandsklocka som vibrerar vid alarmfunktion (min son vill inte ha något som signalerar med ljud) för att hjälpa honom att komma ihåg att gå på toa varannan timme.

    Jag minns att när han var 3 år gammal bestämde jag att jobba med att få honom blöjfri om dagarna. Men han rann som ett såll. Varenda gång han behövde kissa så kom det i byxorna. Och så fortsatte det.. Han blev 4,5,6, och 7 år gammal.

    När han var runt 6 år så fick vi ett Enuro-larm på nätterna. Nu kissar han inte på sig lika ofta om nätterna. Innan kunde det handla om 3-4 gånger per natt = lika många lakansbyte och dusch/tvättning av honom.

    Men dagarna....!! Ibland vill jag nästan att han ska få blöja eller någon sorts binda/skydd i kalsongerna. Jag är så frustrerad.. Mest för hans egen skull. Hur ska det se ut i framtiden? Han är trots allt 9 år och jag har i alla åren tänkt "det blir snart bra. Det går över snart!"

    Hur ställer sig HAB och BUP till det här med toaträning?

    Jag vet inte vad som ska hända mer än att vi imorgon ska träffa en läkare för den medicinska utrednignen av min son. Men sen vet jag inte mer.. Skolan är svår att få till ett möte med säger sonens psykolog..

  • mammat2
    åsau skrev 2009-10-05 17:05:19 följande:
    Hej! En fråga: Blöja till Elias - jag måste bara få fånga upp det här lite. Min son har aldrig varit "rumsren".... Han är nio år och kissar på sig dagligen. Och han är mycket medveten om det. Och skäms och mår dåligt. Men, han verkar sakna signalerna som talar om när det är dags att gå på toa. Och han går på toa titt som tätt. Jag har i torsdags mailat till BUP om en armbandsklocka som vibrerar vid alarmfunktion (min son vill inte ha något som signalerar med ljud) för att hjälpa honom att komma ihåg att gå på toa varannan timme. Jag minns att när han var 3 år gammal bestämde jag att jobba med att få honom blöjfri om dagarna. Men han rann som ett såll. Varenda gång han behövde kissa så kom det i byxorna. Och så fortsatte det.. Han blev 4,5,6, och 7 år gammal. När han var runt 6 år så fick vi ett Enuro-larm på nätterna. Nu kissar han inte på sig lika ofta om nätterna. Innan kunde det handla om 3-4 gånger per natt = lika många lakansbyte och dusch/tvättning av honom. Men dagarna....!! Ibland vill jag nästan att han ska få blöja eller någon sorts binda/skydd i kalsongerna. Jag är så frustrerad.. Mest för hans egen skull. Hur ska det se ut i framtiden? Han är trots allt 9 år och jag har i alla åren tänkt "det blir snart bra. Det går över snart!" Hur ställer sig HAB och BUP till det här med toaträning? Jag vet inte vad som ska hända mer än att vi imorgon ska träffa en läkare för den medicinska utrednignen av min son. Men sen vet jag inte mer.. Skolan är svår att få till ett möte med säger sonens psykolog..
    Skönt att veta att man inte är ensam med detta.
    Hab säger att vi ska träna han och det gör vi, sätter han regelbundet på toa. Och han har inte koncentrationen till att sitta där tills det blir resultat. han kan sitta i 10min utan resultat sedan 2 min efter att han gått därifrån kissar han på sig. Då blir man så ledsen. har talas om larm. ska prata med Elias läkare om detta. ifall det är något som skulle kunna funka på han. hab har innan inte tagit oss på allvar. Utan det känns som att de inte tycker att vi träna med han tillräckligt.
    vi trodde att när Elias lillebror som är 2 år yngre slutade med blöja skulle iallafall elias vilja träna toaträning. men han vill inte. han kan ha kalsonger på sig och kissar han då så regagerar han inte mer än efter ett tag att det känns blött. men han skulle aldrig själv ta av sig kalsongerna då. Utan han skulle helt enkelt inte "bryr" sig. vet inte varför det är så här och vi har försökt med tex belöningssystem med att han får 1 klistermärke varje gång han går på toa & 2 klistermärke när det blir resultat. och vid visst antal klistermärken så blir det en liten sak. Men det funkade inte heller. Så vi skulle verkligen vilja ha tips & råd om hur vi ska göra.
    Vet att det finns droppskydd till vuxna så det borde finnas även till barn
  • carita1974

    Finns fler...min son är blöjfri ¨på dagarna nu som sex åring.Men visst..det händer olyckor emellan åt.
    Han har plastade fillisar , drag och madrass över drag m.mBlöja på natten
    Son nr 2 är 4 år och det ser ut som en lååååååååååång väg kvar till blöfrihet..

  • åsau

    Vi körde också ett sådant belöningssystem. Men vi sitter ändå här där vi sitter nu.

    Det ligger liksom inte i hans medvetande.. På något sätt är det som om det är en lucka där.. Jag har tjatat på BVC, Läkare, Uroterapeut och barnpsykolog. Men alla har sagt "det går över"... Och då körde vi med belöningssystem för att se om det fungerade. Men nej...

    Min son skulle totalvägra ett kiss-skydd, jag vet!

    Först, i några år tänkte vi att han trotsar sig själv..

    Nu vet jag inte längre vad det handlar om. Min sambo sa, desperat, till vår barnläkare:

    "Det är som om någonting är trasigt mellan hjärnan och kissblåsan"

    Då remitterade hon oss till uroterapeut.

    Hoppas, att vi kan få hjälp nu när min son är under utredning. Kanske läkaren som vi ska träffa på BUP imorgon kan vara vår räddning? Vem vet. Hoppet är det sista som försvinner.

    ...Visst låter jag desperat? Men jag lider också av att se min son lida.
    Det känns som om ingen förstår. Ska jag samla ihop en veckas kiss-byxor och kalsonger och lämpa av dem hos någon läkare eller vad?

  • mammat2

    Vet inte vad man ska göra eller hitta på. Nu har vi nästan gett upp om hoppet att han någonsin kommer bli blöjfri. Resan dit känns verkligen lång. Han kan inte ens sköta magen på toa. vi ser på han att han behöver gå på toa då. och vi försöker verkligen sätta han på toan men han vägrar. Vi kan ju inte tvinga han dit heller. Är rädd att det då blir en otäck upplevelse. Och det hindrar han. Men vad ska man göra. han bajsar hellre i blöja än på toa Varför ?

  • Mirakel händer
    mammat2 skrev 2009-10-05 16:13:01 följande:
    hej idag var jag på möte med Elias skola + hab. och just nu känns det som att det bara var en massa negativt om Elias. Han hade stora sociala problem, motorikproblem, koncentrationsproblem, problem med toa, matsalsproblem m.m Det positiva var att vi konstaterade att concertan funkade. hade ju glömt ge han den en morgon och den dagen hade inte varit rolig sa de. han hade pratat, snurrat, m.m hela dagen. Elias skulle få lite hjälpmedel till skolan, egen stol i matsalen just nu lånar han en kille från högstadiets matstol. Som ni fattar stämmer ju inte deras längd m.m med varandra.Och Elias sitter fortfarande dåligt vid maten men bättre än på vanlig stol. Elias skulle få penna, sax, dator som stämmer med hans motoriska svårigheter. Så det kommer att bli bättre än vad det är nu. han ska får större möjlighet till att gå iväg när han har svårt med koncentrationen. Jobba mer själv med ass. Han ska även få dispans & följa med ettorna när de åker och simma. Även blöjfrågan togs upp. Elias är ju 6 år och använder blöja. De ska nu börja med idrott. och då togs frågan hur de skulle göra inför de andra barnen. Vi bestämde att han skulle byta om med de andra barnen. och frågar barnen så ska hans ass berätta utan att göra det till något märkvärdigt. Elias själv bryr sig inte ifall han visar andra att han har blöja eller inte. utan det är nog mer jag. Som är rädd vad de andra barnen ska säga till Elias. Usch mycket tankar far fram och tillbaks. Hur vet man vad som är bäst för ens barn. vi var ju så stridiga om att Elias skulle börja i en "vanlig" förskoleklass. Men just nu känns det som vi valde fel. Valde vi för att vi trodde att Elias skulle klara förskoleklass eller gjorde vi det för att innest inne inte vill tro att Elias har de problem han har. Åh vet inte vad jag ska tänka längre. Allt bara snurrar just nu. Vi ser ju framstegen & möjligheterna för Elias inte problemen men Elias skola + hab ser mer problemen än möjligheterna. Känns det som. Känns som vi inte kämpar och strider för Elias tillräckligt. hade ju varit självklart att bett om den j*vla stolen så fort han började skolan, eller vad det nu han kan behöva i skolan. Idag är en sådan tung dag då man ser allt svart & alla problemen för att imorgon vara en ny dag då man ser allt i vitt. Då man ser möjligheterna Skulle behöva en kram både här och på facebook. Tack för att ni orkar läsa Skickar tusen kramar till er som både behöver och inte behöver
    Många kramar till dig.
  • Mirakel händer

    Här har vi en lite upp och ner vänd Kim. Han är så orolig inför gastroskopin och att han sova på sjukhuset under undersökningen. Men vi pratar mycket och förklarar hela tiden. Han vill göra det men ändå inte. För han vill bli bra i sin mage.

    Men han ser fram emot att få sova hos farmor i veckan. För sånt gör man ju bara på helger ibland. Han ska sova där ons och ev torsdag natt. Det pga att jag jobbar natt, min man jobbar sena kvällar samt att hans pappa jobbar i Stockholm i veckorna. Så lite roligt får han denna vecka.


  • pcalma

    Ang detta med kisseriet ni skriver om...

    Be om att få en remiss till en urolog!! Det finns ett hormon som heter Minirim (tror jag det var?) som en del barn har för lite av. Detta hormon produceras under nätterna för att minska urinproduktionen. Efter att ha tagit detta i 3 mån så har ofta den egna produktionen kommit igång o man är torr om natten!

    Barn som har NPF har ofta sömnproblem av lindrigare eller svårare art. Att ha en larmmatta medför ofta att alla andra utan barnet vaknar, eller att barnet vaknar men inte somnar om!! Likaså om man tar upp barnet på natten för att "kissa" det!! Så be om att få detta hormon istället!!

    Min dotter har samma problem, men hon är bara 5,5 år o därför för liten för att få hjälp ännu..

    Tips för att vara torr på dagen: Särskilda toatider! Att få in som rutin att gå på toa efter varje måltid! Oavsett om man vägrar för att man inte är nödig! Ingen (eller sparsamt) med dricka 3 timmar före sänggående samt kissa det sista innan man lägger sig o lika så det första när man stiger upp.
    Låter ju skitenkelt;)

    Ni vet att ni får blöjor, överdrag till sängar från landstinget? Be om ett recept på blöjor från BVC eller skolsköterska! Likaså så ta upp våtservetter o tvättlappar, salvor till rumpor som merkostnader, (extra tvätt med)

    Ang att bajsa i blöja: En del barn blir torra innan de börjar att bajsa på toa. Kan det vara att det har gjort ont i rumpan någon gång pga förstoppning? Isf finns det bedövningssalva som man kan stryka ett tunt lager runt ändtarmsöppningen för att förhindra smärta. Det kan sätta spår hos barn o göra att det är rädda för detta.

    Hur eller hur så tycker jag att ni ska ta kontakt med en urolog.
    Jag tror att barnen lider mer än vad de ger "sken" av!

Svar på tråden Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (10)