LCHF ...
En sekt, svarade jag. Fast egentligen skulle jag vilja svara det senaste av alla extrema påhitt när det gäller mat. Fanatismen är densamma som vid tidigare påhitt, och anhängarna vill frälsa alla andra. Minns ni?*Grönsaker är livsfarligt, för de innehåller strålning från Tjernobyl! Bäst att undvika bär och renkött också, för annars får man cancer direkt.
*Ägg är livsfarligt, för de är proppfulla med kolesterol! Alla som äter dem får hjärtinfarkt!
*Ättika slår ut njurarna på folk, så ketchup och ättiksinläggningar är livsfarliga. Borde förbjudas!
*Kött ruttnar i tarmarna och ger kroniska sjukdomar. Ät inte kött om du är rädd om livhanken och miljön!
*Fett? Ät inget fett, och ge framförallt inte barnen något fett, för då blir de feta och får hjärt/kärlsjukdomar. Lättmjölk, lättmargarin osv är vad som gäller.
*Vitt socker är människans värsta fiende! Låt inte en gnutta socker slippa in genom munnen, utan använd sötningsmedel i stället!
*Ett enda glas saft med sötningsmedel i är dödligt för barn. Ge dem riktigt socker i stället!
*Hårdbröd och chips innehåller livsfarliga gifter! Ät för guds skull aldrig något sådant!
Jag har nog glömt några mindre varianter, men jag är ursäktad, för jag är sjuk ...