• Wizz

Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!

Håller med! Här i vår familj fungerar det bra, vi är överens om att jag ställer upp i den mån jag orkar och har lust. Tyvärr verkar bion tycka att min lott i livet är att vara barnvakt åt henne och drog till och med sambon till familjerätten över just detta!

• Wizz

Anonym (*!*) skrev 2009-07-10 11:25:01 följande:

Anonym (bp) skrev 2009-07-10 11:08:04 följande:
    Och sen måste jag bara få fortsätta "tjatet" om att man köper hela paketet, tar man en man med barn så måste man också vara beredd att ta det vuxenansvaret som följer med, kan man inte det så är man inte mogen att kliva in i en familj och tro att man ska vara mannens mittpunkt.Hans barn är prio ett och den som inte vill/klarar av att ta ett moget vuxenansvar i familjen kommer alltid bara att vara två.Är man mer flexibel och anpassar sig efter det man gett sig in i så kommer alla att ligga på delad förstaplats och familjen kan flyta på och fungera
    I din roll så har det ju blivit så att du har fått axla mer ansvar än vad som egentligen ska behövas, men du får inte glömma att alla familjer ser olika ut och alla har sina egna erfarenheter i bagaget.

Personligen slår jag bakut när jag hör "köpa hela paketet-kommentaren" eftersom det är "min" biomammas ständiga argument när jag vägrar göra henne till viljes - trots att jag och barnens pappa är rörade överens om mitt ansvar i huset. Jag köpte inte hela paketet, jag köpte en man med barn och jag förväntar mig att han tar sitt pappaansvar utan att lägga över det på mig.

Sen så tycker jag att det låter illa att vissa familjemedlemmar ska vara prio ett och andra två - är man en familj är det väl viktigt att alla får känna att de är lika mycket värda och har lika stor betydelse, stora som små?
  • Wizz
    Anonym skrev 2009-07-10 13:43:51 följande:
    Jag har varit bonusmamma i en familj där inget funkade vad gäller ansvar mm.Biomamman ansåg att jag skulle axla fulla ansvaret för hennes dotter, biopappan (min sambo) kastade allt ansvar på mig, jag hade bara skyldigheter och inga rättigheter, och om jag försökte att säga ifrån så hette det att jag var en kass morsa utan ansvar Jag tycker i det här fallet att det är PAPPANS ansvar att ta hand om sin egen dotter, hans och biomammans. Det är även pappans ansvar att försvara mig mot påhopp ifrån sin exfru, men han valde att jamsa med henne istället och låta hennes vilja gå före min och våran vad gäller storhelger, semestrar osv.Min egen dotter skulle givetvis stå tillbaka till förmån för bonusdottern.Hennes önskemål kom ALLTID sist, först bestämde bonusdottern och hennes mamma, även i det som från början var mitt och dotterns hem så till slut levde vi som inneboende i vårt EGET hem.Fy fan säger jag.Allt detta för att min numera exsambo var en sån jävla mes att han inte kunde sätta ner foten en enda ynka gång.Numera bor vi inte ihop längre, det blev helt omöjligt att leva så, och min kärlek för honom är död, pga att han vägrade ta sitt ansvar som PAPPA åt sin dotter och som FÄSTMAN åt mig.
    Hualigen vilken mardröm! Och vilken mes till karl! Tur att du tog dig därifrån innan du blev alldeles tillplattad.
  • Wizz

Kolla bara inlägg 54 och 56. Praktexempel på hur svårt det är att vara bonusförälder. Det är en väldigt smal lina man ska balansera på!

För fyra år sedan när jag träffade min sambo så fick jag inte träffa barnen för biomamman, inte ens på pappans veckor (vilket vi inte lyssnade på). Ett halvår senare så var det fortfarande ett jäkla liv för att vi åkte på julskyltning med barnen eller till badhuset, sådana roliga saker skulle man inte göra som bonus minsann.
    Två år senare så är det ett jäkla liv för att jag inte "köper hela paketet" och ställer upp och är barnvakt åt henne de helger min sambo jobbar 12-timmarsskift.

Nu är det kanske ett extremfall, men kan ni förstår hur somliga har det ibland och att man faktiskt tröttnar på att höra här på forumet att man SKA ta ansvar/vara på ett visst vis annars ska man flytta. Hur man än vrider och vänder på sig så är det inte bra om det inte är på exakt det vis som bion vill ha det?

• Wizz

Man väljer själv hur man vill bli behandlad men det är tråkigt att man ska behöva lära vissa pappor det. En del tror att de är snälla när de agerar dörrmatta gentemot bion. Självklart blir det på bekostnad av den egna familjen, tragiskt att så få inser det utan att man öppnar ögonen på dem.

Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!