Anonym (*!*) skrev 2009-07-10 11:25:01 följande:
Anonym (bp) skrev 2009-07-10 11:08:04 följande:
Och sen måste jag bara få fortsätta "tjatet" om att man köper hela paketet, tar man en man med barn så måste man också vara beredd att ta det vuxenansvaret som följer med, kan man inte det så är man inte mogen att kliva in i en familj och tro att man ska vara mannens mittpunkt.Hans barn är prio ett och den som inte vill/klarar av att ta ett moget vuxenansvar i familjen kommer alltid bara att vara två.Är man mer flexibel och anpassar sig efter det man gett sig in i så kommer alla att ligga på delad förstaplats och familjen kan flyta på och fungera
I din roll så har det ju blivit så att du har fått axla mer ansvar än vad som egentligen ska behövas, men du får inte glömma att alla familjer ser olika ut och alla har sina egna erfarenheter i bagaget.
Personligen slår jag bakut när jag hör "köpa hela paketet-kommentaren" eftersom det är "min" biomammas ständiga argument när jag vägrar göra henne till viljes - trots att jag och barnens pappa är rörade överens om mitt ansvar i huset. Jag köpte inte hela paketet, jag köpte en man med barn och jag förväntar mig att han tar sitt pappaansvar utan att lägga över det på mig.
Sen så tycker jag att det låter illa att vissa familjemedlemmar ska vara prio ett och andra två - är man en familj är det väl viktigt att alla får känna att de är lika mycket värda och har lika stor betydelse, stora som små?