• Anonym (undrande)

Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!

Bäst att vara anonym eftersom jag vet att jag antagligen kommer att få kollossalt med mothugg för mina åsikter..
    Jag har själv två bonusbarn. Jag TYCKER OM DEM, jag RESPEKTERAR DEM jag gör roliga saker MED dem och som sagt, de far verkligen inte illa som individer.

Det som jag stör mig på nåt så ofantligt är att vissa människor tycks tro att man kan kräva av bonusföräldern att lägga ner sin lediga tid, kraft och energi på barn som inte är deras.
    Varför??!!!
    Ansvaret och den jobbiga biten, det anser jag är BIOFÖRÄLDRARNAS, ingen annans. Visst, om någon frågar mig snällt om jag skulle kunna skjutsa deras barn nån enstaka gång, eller passa dem eller så, klart man ställer upp om man kan! Men att KRÄVA det?!
    Nä, det är så fräckt att det finns inte när bioföräldrar beklagar sig över t ex att man som bonusförälder inte är med i barnuppfostran (va??!!) eller som att det skulle vara en självklarhet att ens lediga tid (semestrar, föräldraledighet etc) ska gå åt att passa nån annans barn?!
    Jag är bonusförälder, och jag gläds över mina bonusbarn, tycker om när de kommer till oss, intresserad av deras liv och allt, men att håna mig och flera av oss bonusföräldrar med att "Du köpte hela paketet", "Du visste vad du gav dig in på" "lämna förhållandet för det stackars barnets bästa" det blir jag så less på, för det ÄR ett hån, eftersom vi faktiskt GÖR vårt bästa, men får skit för det.

Som bonusförälder har man t ex ingen rätt att spendera egen tid med sitt första barn, för då är det synd om bonusbarnen. Sen att samma bonusmamma har gjort allt som står i hennes makt all övrig tid för att bonusbarnen ska ha det bra, det är det ingen som tänker på.

Som bonusförälder har man heller ingen rätt att beklaga sig över att man är tvungen att vika sig dubbel ibland för att vardagslivet ska fungera, men det är det heller ingen som tänker på, för det är ju alltid synd om bonusbarnen (som ju trots allt har sammanlagt 3-4 föräldrar som finns där för dem (men det är det naturligtvis ingen som tänker på heller).

Ansvaret för barn ligger på FÖRÄLDRARNA och ni ska f-n vara glada att vi bonusföräldrar ställer upp som vi gör på era barn!!!!!!!
    DET är min åsikt, den står jag för och jag tycker ni ska tänka er för innan ni kommer med "ni visste vad ni gav er in på"-tjafset, eftersom vi valde MANNEN, inte barnen även om de också självklart är inkluderade i familjen!

• Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!
  • Anonym (undrande)

Anonym (123) skrev 2009-07-10 10:37:49 följande:

Bra skrivet
    Tack
  • Anonym

Håller med dig! Man vänder sig utochin och en gång till för att få allt att fungera och minsta lilla "suck" så ska man packa väskan och gå för man visst vad man gav sig in på.

Bra skrivet!

• Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2009-07-10 10:43:42 följande:
    Håller med dig! Man vänder sig utochin och en gång till för att få allt att fungera och minsta lilla "suck" så ska man packa väskan och gå för man visst vad man gav sig in på. Bra skrivet!
    Ja visst är det så? Återigen, tack
  • Anonym (*^*)

Jag håller med i det stora hela. Ja ansvaret ligger hos FÖRÄLDRARNA helt klart. Men att du känner att du inte får ägna tid till ditt första barn som du skriver.. ?? Du är väl vuxen och bör sätta ditt barn först utan för den sakens skull behandla bonusbarnen sämre. Men du ska också vara försiktig med att dra alla föräldrar - bonusföräldrar över en kam.

• Anonym

riktigt bra skrivet!! är själv nybliven bonusförälder och försöker fortfarande hitta min roll. Älskar mina två bonusar, men det är ändå inte mina barn. Lägger gärna tid på dem men när det passar mig. Huvudansvaret ska ligga hos bioföräldrarna.

• Wizz

Håller med! Här i vår familj fungerar det bra, vi är överens om att jag ställer upp i den mån jag orkar och har lust. Tyvärr verkar bion tycka att min lott i livet är att vara barnvakt åt henne och drog till och med sambon till familjerätten över just detta!

• Anonym (Mammamia)

Håller med dig till 100% .

• Anonym (anonym jag me)

Jag väljer att vara anonym jag också. Håller med dig i allt du skriver. Du har skrivit det som jag försökt sätta på pränt så många gånger.

Mitt fokus ligger på MITT första barn, inte på någon annans. Jag gör också självklart saker med och för bonusbarnet, men jag ger mig själv privilegiet att faktiskt välja bort den tiden ibland också till förmån för mitt barn.

Min semester i år går till mig och mitt barn. När bonusen är här är det möjligt att jag väljer att ha båda hemma med mig, men annars gäller fritids med jämngamla barn och ett utbyte av det. Det finns inte för min bonus annars.
    Det bästa av allt? Min make är på min linje i allt.

• Anonym

jag är inte bonusfärälder, men "bonusbarn". Jag skulle gå i taket om min "extramamma" hade försökt uppfostra mig eller sätta regler osv. nej, det har jag en "riktig" mamma som gör. självklart så fick jag följa DERAS regler (pappa + hans fru) när jag var hos dem. men så är det ju alltid, oavsett vems hem man är i så följer man ju deras regler, annars kan man gå nån annan stans.
    Jag tycker du har helt rätt. jag tror dessutom att det blir svårt för ett barn att bli uppfostrad av fler personer än sina föräldrar då alla har sina egna regler och principer. Sen ska man självklart ställa upp för varandra. du ska ställa upp både för dina bonusbarn men också för din partner som ibland behöver hjälp med bonusbarnen. annars blir det väldigt jobbigt att leva tillsammans. men det är som du säger, det är inte dina barn, så det yttersta ansvaret ligger inte på dig.

Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!