• TyraPaloma

Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!

Om jag träffar någon så vill jag självklart att han ska ta ett visst ansvar. Om jag ska på föräldramöte, eller anställningsintervju till exempel skulle det ju kännas urlöjligt att ordna en barnvakt om man har en sambo hemma!!! Om jag lagar mat så skulle jag ju uppskatta om killen kollade till barnen lite. Om jag ska på utbildning 2 dagar så ska ju barnen kunna vara hemma med sin styvfar de få dagarna. Detsamma gäller ju mig om jag träffar någon med barn, om han vill det.

Jag tycker att det huvudsakliga ansvaret ska ligga hos bioföräldern - självklart. Det är ju mina barn och jag har det allra största ansvaret. Men i en familj anser jag att man ska hjälpas åt för att hela familjen ska må så bra som möjligt. Jag skulle aldrig tvinga någon att köpa kläder åt mina barn eller betala för danslektioner, däremot skulle jag ju vilja att partners betalade hälften för den stora lägenheten vi skulle behöva, bilen osv. De saker som används gemensamt av hela familjen.

Som vuxen i e familj med barn ingår ett visst ansvar, och ja, det är något man valt själv i och med att man väljer en förälder som partner.

Om man inte skulle hjälpas åt skulle jag ju hellre bo ensam där jag kan ha vilka regler jag vill för mig själv och mina barn och träffa killen när det fanns tid över eller träffa en annan kille.

• TyraPaloma

Mittilivet, ja så kanske andra tänker men då är det inte rätt kille för mig. Jag skulle aldrig tvinga någon till nåt, men inte heller vara ihop med en kille som inte skulle ta något ansvar alls och leva som om det inte fanns barn i hushållet. Personen jag har blivit ihop med har faktiskt valt att skaffa barn, om så bara bonusbarn. Jag tänker då inte stå med pistol och hota in någon i vårat liv.

När jag flyttade ihop med mitt ex var det jag som förlorade på det ekonomiskt i och med att jag förlorade hela mitt bostadsbidrag på grund av hans inkomster och jag fick betala hälften för den höga levnadsstandard som han ville ha (dyr bostadsrätt osv). Dagisavgiften gick från 200kr i månaden till 1200 kr beräknat på min sambos inomst vilket jag ensam fick betala. Jag fick ca 5-6000kr mindre över per månad och det var inte ok eftersom jag ensam stod för hela den ekonomiska biten för mina barn sen tidigare och inte hade en spänn över till mig själv i slutändan. Han stod med stor månadslön och hittade på en massa roliga och dyra saker. Själv kunde jag inte längre köpa mig ens en tröja eftersom vi inte hade gemensam ekonomi. Då är jag hellre särbo.

Det är inte alltid så att det är personen med barn som har mest utgifter. Man får ju gemensamt välja vilken slags bostad bil mm. som är ok för BÅDA. Både ekonomiskt och stilmässigt.

• TyraPaloma
    Anonym skrev 2009-08-25 13:37:56 följande:
    Hej. Jag tycker det stör när man då kommer hit och snackar om sina problem så får man alltid du visste vad du gav dig in på skiten slängt i ansiktet.Tex. om jag vill annorlunda om barnuppfostran så ska jag bara hålla käften.Min man och hans barn lever ju med mig. I vårt gemensamma hem, alltsåhar jag all rätt i världen att säga mina åsikter. Men då ska vi bara vara tysta, alltså när vi kommer med tips och råd. Då blir de sura och säger att det har man inte med att göra! Du har inga barn vad vet du.. tjoller! så vi ska alltså bo med en man/kvinna och vi ska hjälpa till med allt utan att klaga OCH samtidigt hålla käften när vi har åsikter om hur man ska göra..... Det funkar ju inte..
    Men självklart ska du ju ha rätt att säga hur du vill ha det i erat hem, det är iaf vad jag tycker. Som jag skrev, man ska ju gemensamt se till att familjen har det bra. Det är ju från båda håll. Har man ett gemensamt hushåll tycker jag att man ska ta ett gemensamt ansvar.
  • TyraPaloma
    Tezz72 skrev 2009-08-27 18:11:11 följande:
    Det är bara det som kvinna måste du ställa upp din sambos barn sen innan annars är du elak o hemsk..
    För mig gäller det även män. Men jag skulle nog tänka steget längre än att bli ihop med någon som inte skulle ställa upp även för mina barn.

Jag har både en bonusmamma och en bonuspappa. De ställer inte enbart upp för mig utan även för mina barn (deras bonusbarnbarn). Jag brukar säga att jag har 4 föräldrar.
Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!