• Sambada

gröna lund under en meter

ja just det vilka karuseller kan barn under en meter åka, är det stenhårt att man måste just vara en meter?
    Gäller det även tekopparna och dyl?
    Får de åka om de tex är tre år men inte en meter, med tex en vuxen som åker med?

• Svar på tråden gröna lund under en meter
  • Mandragora
    Varför har ni längdgränser på attraktionerna och vem bestämmer de?
    För Gröna Lund kommer säkerheten främst och utifrån det sätts längdgränserna. Gränserna är satta utav tillverkaren tillsammans med oberoende besiktningsman.

Min son är 1.30 m lång och jag såg att man måste vara 1.40 m lång för att åka t.ex. Jetline. Kan han inte få åka om han får min tillåtelse som förälder?
    Nej, vi är noggranna med säkerheten på Gröna Lund och det är för din sons skull som vi har en längdbegränsning. Du får trösta honom med att om han äter sin "spenat" kanske han växer snabbare och får åka Jetline snart nog. Och så finns ju Vilda Musen och Kvasten som är minst lika roliga.

--- --- ---

www.gronalund.com
  • Sambada

ja nu var det ju inte just de karusellerna jag undrade över, det var de sk barnkarusellerna typ tekopparna.
    Så då menar du att jag har inget att göra på grönan med barn under en meter?
    Hur är det med lustiga huset då?

• Mandragora
    Sambada skrev 2009-07-11 01:21:29 följande:
    ja nu var det ju inte just de karusellerna jag undrade över, det var de sk barnkarusellerna typ tekopparna. Så då menar du att jag har inget att göra på grönan med barn under en meter? Hur är det med lustiga huset då?
    Jag gav dig en förklaring för att du skulle begripa vitsen med längdbegränsningarna samt hemsidan för att du skulle ta reda på mer information - precis som miababia skriver.
  • Tussilago09

Barn under 1 m får åka de flesta barnkarusellerna. Lilla nyckelpigan, bilarna som åker runt o upp o ner i luften var två av de karuseller min systerdotter åkte förra söndagen när vi var där. Hon är tre år och 92 cm lång! =)

• Sambada
    Tussilago09 skrev 2009-07-11 13:12:35 följande:
    Barn under 1 m får åka de flesta barnkarusellerna. Lilla nyckelpigan, bilarna som åker runt o upp o ner i luften var två av de karuseller min systerdotter åkte förra söndagen när vi var där. Hon är tre år och 92 cm lång! =)
    tack för ditt svar ;) det var det här jag menade.
  • LillaÄrtan
    Mandragora skrev 2009-07-11 13:10:02 följande:
    Jag gav dig en förklaring för att du skulle begripa vitsen med längdbegränsningarna samt hemsidan för att du skulle ta reda på mer information - precis som miababia skriver.
    Det är väl ingen som sagt att dom inte fattar eller begriper varför längdgränserna finns... Men om man har ett barn som är tex 98cm, får den då åka något eller är dom stenhårda!?

Om man som vi, bor 120 mil norr om sthlm så vill man inte åka dit, gå in på grönan o upptäcka att ens barn inte får åka någonting alls!

Hemsidan är lite luddig och på vissa saker står det en meter. Innebär det då att man som vuxen inte kan åka med ett barn som är vi säger 95cm?
    ♥ Julie 0512 & Klara 0710 ♥
  • Mandragora
    LillaÄrtan skrev 2009-07-11 23:52:37 följande:
    Det är väl ingen som sagt att dom inte fattar eller begriper varför längdgränserna finns... Men om man har ett barn som är tex 98cm, får den då åka något eller är dom stenhårda!? Om man som vi, bor 120 mil norr om sthlm så vill man inte åka dit, gå in på grönan o upptäcka att ens barn inte får åka någonting alls! Hemsidan är lite luddig och på vissa saker står det en meter. Innebär det då att man som vuxen inte kan åka med ett barn som är vi säger 95cm?
    Säkerheten brukar vara stenhård. Och tur är väl det. Ett barn får inte åka, även om en förälder är med, om denna inte har rätt längd.
  • Tussilago09
    Mandragora skrev 2009-07-12 00:08:38 följande:
    Säkerheten brukar vara stenhård. Och tur är väl det. Ett barn får inte åka, även om en förälder är med, om denna inte har rätt längd.
    Men de flesta bankarusellerna har ingen gräns... Av de barnkaruseller systerdottern åkte (och valde) hade ingen 1 m gräns...
  • Mandragora
    Tussilago09 skrev 2009-07-12 00:11:01 följande:
    Men de flesta bankarusellerna har ingen gräns... Av de barnkaruseller systerdottern åkte (och valde) hade ingen 1 m gräns...
    Alla karuseller har inte gräns nej. Men de som har det har ju det av en anledning. Vad skall föräldern göra om ungen glider ur bygeln liksom?
Svar på tråden gröna lund under en meter