• Sambada

gröna lund under en meter

ja just det vilka karuseller kan barn under en meter åka, är det stenhårt att man måste just vara en meter?
    Gäller det även tekopparna och dyl?
    Får de åka om de tex är tre år men inte en meter, med tex en vuxen som åker med?

• Svar på tråden gröna lund under en meter
  • Tussilago09
    Mandragora skrev 2009-07-12 00:12:35 följande:
    Alla karuseller har inte gräns nej. Men de som har det har ju det av en anledning. Vad skall föräldern göra om ungen glider ur bygeln liksom?
    Det finns väl ingen som ifrågasätter längdgränserna utan funderar kring hur det funkar.
  • Mandragora
    Tussilago09 skrev 2009-07-12 00:14:43 följande:
    Det finns väl ingen som ifrågasätter längdgränserna utan funderar kring hur det funkar.
    Nej förvisso men folk undrar ju om det inte går bra om en vuxen är med och sålunda kompenserar decimetern eller vad det nu må vara som fattas.
  • Dynamic
    LillaÄrtan skrev 2009-07-11 23:52:37 följande:
    Det är väl ingen som sagt att dom inte fattar eller begriper varför längdgränserna finns... Men om man har ett barn som är tex 98cm, får den då åka något eller är dom stenhårda!? Om man som vi, bor 120 mil norr om sthlm så vill man inte åka dit, gå in på grönan o upptäcka att ens barn inte får åka någonting alls!Hemsidan är lite luddig och på vissa saker står det en meter. Innebär det då att man som vuxen inte kan åka med ett barn som är vi säger 95cm?
    nej det får såklart inte åka n¨ågot med 1 metersgräns om barnet är 98 cm. DU skriver att du fattar varför men försöker ändå att böja på det?
  • LillaÄrtan
    Mandragora skrev 2009-07-12 00:08:38 följande:
    Säkerheten brukar vara stenhård. Och tur är väl det. Ett barn får inte åka, även om en förälder är med, om denna inte har rätt längd.
    Nähä?

På bla Flygande Elefanterna får barnet åka själv över 1m och under 1m med vuxen....
    Alltså ingen längdgräns om vuxen är med. Många gånger handlar det inte om själv längden på barnet i sig utan vad som ett barn på 1m klarar av ensam. Min tjej blir 4 år men är kort, 93cm. Vi ska semestra i sthlm ett par dagar & tanken var ju att gå på Gröna Lund! Men om hon inte får åka någonting alls där, så är de ju absolut inte värt!
    Och lilltjejen är inte fyllda 2 och är 85cm... Då skulle inte hon heller få åka någonting alls! Mren självklart släpper vi inte barnen ensamma i karusellerna, man är ju med som vuxen på det man inte vill & tycker att ens barn klarar av själv?!
    ♥ Julie 0512 & Klara 0710 ♥
  • Mandragora
    LillaÄrtan skrev 2009-07-12 00:17:17 följande:
    Nähä? På bla Flygande Elefanterna får barnet åka själv över 1m och under 1m med vuxen.... Alltså ingen längdgräns om vuxen är med. Många gånger handlar det inte om själv längden på barnet i sig utan vad som ett barn på 1m klarar av ensam. Min tjej blir 4 år men är kort, 93cm. Vi ska semestra i sthlm ett par dagar & tanken var ju att gå på Gröna Lund! Men om hon inte får åka någonting alls där, så är de ju absolut inte värt! Och lilltjejen är inte fyllda 2 och är 85cm... Då skulle inte hon heller få åka någonting alls! Mren självklart släpper vi inte barnen ensamma i karusellerna, man är ju med som vuxen på det man inte vill & tycker att ens barn klarar av själv?!
    Du bör som sagt läsa vad som gäller för respektive karusell.
  • LillaÄrtan
    Dynamic skrev 2009-07-12 00:16:37 följande:
    nej det får såklart inte åka n¨ågot med 1 metersgräns om barnet är 98 cm. DU skriver att du fattar varför men försöker ändå att böja på det?
    Ja man är nog 1m med skorna på fötterna. Så om man är medveten att ens barn är tex 98 cm utan skor så skall man inte låta henna åka tex Flygande elefanterna eller köra radiobilar?

Det är ju vart man själv sätter gärnsen....
  • Dynamic
    LillaÄrtan skrev 2009-07-12 00:19:35 följande:
    Ja man är nog 1m med skorna på fötterna. Så om man är medveten att ens barn är tex 98 cm utan skor så skall man inte låta henna åka tex Flygande elefanterna eller köra radiobilar?Det är ju vart man själv sätter gärnsen....
    Ja förhoppningsvis kan du som förälder och vuxen klara av att följe de regler som finns utan att ställa till en scen.
  • LillaÄrtan
    Mandragora skrev 2009-07-12 00:18:37 följande:
    Du bör som sagt läsa vad som gäller för respektive karusell.
    Det har jag redan gjort.
  • LillaÄrtan
    Dynamic skrev 2009-07-12 00:22:55 följande:
    Ja förhoppningsvis kan du som förälder och vuxen klara av att följe de regler som finns utan att ställa till en scen.
    Öh?!
    Du behöver inte skriva otrevliga saker, jag har inte varit otrevlig mot dig eller någon annnan i den här tråden. Frågan från TS var menad som så; Är det någon idé att gå på Gröna Lund med barn som är under en meter, finns det något där att åka för dem. Får man som vuxen åka med barnet om de är under 1m?

Man bara en massa otrevliga inlägg om att man inte begriper och att man hoppas att vi som föräldrar följer de regler som finns.... Att ställa till med en scen? Vem har gjort det?

Man behöver inte förstora upp saker och larva sig!
  • Dynamic
    LillaÄrtan skrev 2009-07-12 00:27:09 följande:
    Öh?!Du behöver inte skriva otrevliga saker, jag har inte varit otrevlig mot dig eller någon annnan i den här tråden. Frågan från TS var menad som så; Är det någon idé att gå på Gröna Lund med barn som är under en meter, finns det något där att åka för dem. Får man som vuxen åka med barnet om de är under 1m?Man bara en massa otrevliga inlägg om att man inte begriper och att man hoppas att vi som föräldrar följer de regler som finns.... Att ställa till med en scen? Vem har gjort det? Man behöver inte förstora upp saker och larva sig!
    Och vissa läser inlägg som fan läser bibeln.
  • Sambada

jag fick ju ett bra svar av tussilago, tack ska du ha ;)
    Passar på att fråga om ni besökte pettson och findus värld och vad det var om du vill berätta lite mer om det ?

• Tussilago09
    Sambada skrev 2009-07-12 01:16:37 följande:
    jag fick ju ett bra svar av tussilago, tack ska du ha ;)Passar på att fråga om ni besökte pettson och findus värld och vad det var om du vill berätta lite mer om det ?
    Nej, det missade vi.. Är sthlms-bo så Gröna Lund körs på som vanligt varje år med samma attraktioner vi brukar åka... hemmablind tror jag det kallas ;) Såg faktiskt inte någon sådan liten värld därinne!
  • Sambada

okej men när man går in och kollar på deras hemsida så finns den där.
    Vi får väl kolla själv när vi åker dit.
    VI ska ju på semester till storstan 1 augusti, ;)

• LillaÄrtan

Ja, sambada, vi får väl se när vi väl är där vad grönan har att erbjuda för våra små

• BlommyNess12

Gröna Lund har ju en avdelning med karuseller för barn under en meter vad jag minns

• Tant Green

Tivolitrucken, veteranbilarna, karusellen och lilla pariserhjulet kan man garanterat åka om man är under 1 meter.

Flygande elefanterna går som sagt bra om förälder är med (det beror nog på att man måste luta sig fram och trycka på knapp för att elefanten ska lyfta, och är man för kort så når man inte till knappen, även om man fattar hur man ska göra).

Tekopparna tror jag går bra, men jag är inte helt säker (min dotter åkte den i vintras, men då var hon nog ganska prick 1 meter).

Nyckelpigan funkar nog också (men den har tidigare alltid varit stängd när vi varit där så vi har inte åkt den förrän nu i sommar då dottern var 104 cm).

Svar på tråden gröna lund under en meter