Inlägg från: Mandragora |Visa alla inlägg
  • Mandragora

gröna lund under en meter

Varför har ni längdgränser på attraktionerna och vem bestämmer de?
    För Gröna Lund kommer säkerheten främst och utifrån det sätts längdgränserna. Gränserna är satta utav tillverkaren tillsammans med oberoende besiktningsman.

Min son är 1.30 m lång och jag såg att man måste vara 1.40 m lång för att åka t.ex. Jetline. Kan han inte få åka om han får min tillåtelse som förälder?
    Nej, vi är noggranna med säkerheten på Gröna Lund och det är för din sons skull som vi har en längdbegränsning. Du får trösta honom med att om han äter sin "spenat" kanske han växer snabbare och får åka Jetline snart nog. Och så finns ju Vilda Musen och Kvasten som är minst lika roliga.

--- --- ---

www.gronalund.com
  • Mandragora
    Sambada skrev 2009-07-11 01:21:29 följande:
    ja nu var det ju inte just de karusellerna jag undrade över, det var de sk barnkarusellerna typ tekopparna. Så då menar du att jag har inget att göra på grönan med barn under en meter? Hur är det med lustiga huset då?
    Jag gav dig en förklaring för att du skulle begripa vitsen med längdbegränsningarna samt hemsidan för att du skulle ta reda på mer information - precis som miababia skriver.
  • Mandragora
    LillaÄrtan skrev 2009-07-11 23:52:37 följande:
    Det är väl ingen som sagt att dom inte fattar eller begriper varför längdgränserna finns... Men om man har ett barn som är tex 98cm, får den då åka något eller är dom stenhårda!? Om man som vi, bor 120 mil norr om sthlm så vill man inte åka dit, gå in på grönan o upptäcka att ens barn inte får åka någonting alls! Hemsidan är lite luddig och på vissa saker står det en meter. Innebär det då att man som vuxen inte kan åka med ett barn som är vi säger 95cm?
    Säkerheten brukar vara stenhård. Och tur är väl det. Ett barn får inte åka, även om en förälder är med, om denna inte har rätt längd.
  • Mandragora
    Tussilago09 skrev 2009-07-12 00:11:01 följande:
    Men de flesta bankarusellerna har ingen gräns... Av de barnkaruseller systerdottern åkte (och valde) hade ingen 1 m gräns...
    Alla karuseller har inte gräns nej. Men de som har det har ju det av en anledning. Vad skall föräldern göra om ungen glider ur bygeln liksom?
  • Mandragora
    Tussilago09 skrev 2009-07-12 00:14:43 följande:
    Det finns väl ingen som ifrågasätter längdgränserna utan funderar kring hur det funkar.
    Nej förvisso men folk undrar ju om det inte går bra om en vuxen är med och sålunda kompenserar decimetern eller vad det nu må vara som fattas.
  • Mandragora
    LillaÄrtan skrev 2009-07-12 00:17:17 följande:
    Nähä? På bla Flygande Elefanterna får barnet åka själv över 1m och under 1m med vuxen.... Alltså ingen längdgräns om vuxen är med. Många gånger handlar det inte om själv längden på barnet i sig utan vad som ett barn på 1m klarar av ensam. Min tjej blir 4 år men är kort, 93cm. Vi ska semestra i sthlm ett par dagar & tanken var ju att gå på Gröna Lund! Men om hon inte får åka någonting alls där, så är de ju absolut inte värt! Och lilltjejen är inte fyllda 2 och är 85cm... Då skulle inte hon heller få åka någonting alls! Mren självklart släpper vi inte barnen ensamma i karusellerna, man är ju med som vuxen på det man inte vill & tycker att ens barn klarar av själv?!
    Du bör som sagt läsa vad som gäller för respektive karusell.
Svar på tråden gröna lund under en meter