När är TSH för högt om man vill få barn?
BLir jättearg och stressad när jag läser här. Inte på er utan på min läkare på vårdcentralen som anser att mitt TSH på 3.6 är bra då jag nu blivit gravid! Är det alltså inte bra? Ska jag kontakta min husläkare eller ändra levaxindosen själv? Får panik!
Ivf-kliniken har aldrig gett någon som helst hint om vad man bör ligga på för att det ska vara mest optimalt för fertiliteten. Jag har fått höra att om min husläkare anser att värdet är normalt så är det så. Men jag vet ju själv att många ivf-kliniker har vissa gränser. Jag hade 0,08 (!!!) i TSH innan jag blev gravid. Långt under nedre referensvärdet. Och det tyckte min husläkare var helt normalt. När jag sedan rådfrågade en endokrinolog så reagerade han på att det var väldigt lågt för hälsans skull i allmänhet men att man såklart ändå kan må bra och leva ett normalt liv då referesnvärderna inte alltid stämmer in på varenda person.
Han sa även att värderna inte behöver ha påverkan på fertiliteten men att om man inte lyckas bli gravid så bör man kanske justera levaxindosen och se om det gör någon skillnad.