• kulan2010

När är TSH för högt om man vill få barn?

BLir jättearg och stressad när jag läser här. Inte på er utan på min läkare på vårdcentralen som anser att mitt TSH på 3.6 är bra då jag nu blivit gravid! Är det alltså inte bra? Ska jag kontakta min husläkare eller ändra levaxindosen själv? Får panik!

Ivf-kliniken har aldrig gett någon som helst hint om vad man bör ligga på för att det ska vara mest optimalt för fertiliteten. Jag har fått höra att om min husläkare anser att värdet är normalt så är det så. Men jag vet ju själv att många ivf-kliniker har vissa gränser. Jag hade 0,08 (!!!) i TSH innan jag blev gravid. Långt under nedre referensvärdet. Och det tyckte min husläkare var helt normalt. När jag sedan rådfrågade en endokrinolog så reagerade han på att det var väldigt lågt för hälsans skull i allmänhet men att man såklart ändå kan må bra och leva ett normalt liv då referesnvärderna inte alltid stämmer in på varenda person.
    Han sa även att värderna inte behöver ha påverkan på fertiliteten men att om man inte lyckas bli gravid så bör man kanske justera levaxindosen och se om det gör någon skillnad.

• kulan2010

Theorese: Jag ringde vårdcentralen(rådgivning) direkt jag fick veta att jag var gravid om dom visste ingenting utan hänvisade mig till mvc. Mvc visste ingenting heller utan hänvisade mig till min husläkare. Min husläkare sa att det inte brann i knutarna (?) och gav mig en tid efter 6 -7 veckor. Och i och med inskrivningen fick jag tack och lov ta provet tidigare eftersom även min BM ändå skulle ha några andra blodprover. Och fick veta att min husläkare ska sköta hypotyreosen. VErkar alltså inte finnas någon mvc läkare.
    Och här står jag nu. Sa till min BM att jag tyckte 3,6 lät väldigt högt och men att jag måste lita på läkaren om hon säger att det är okej. Skulle ta nya prover om 6 veckor och om det har stigit från 0,08 till 3,6 på 4 veckor så undrar jag inte om 6 veckor är för långt intervall också.

• kulan2010

Och jag menar på att 3,6 är ju inte heller speciellt långt ifrån övre referensvärdet på 4 vilket jag kanske redan har passerat vid det här laget.

• kulan2010

Nu är jag jättetrött och slö, har blivit väldigt dålig i magen. Tar mig inte för att göra någonting i stort sett. Aptiten är sämre. Men jag vet inte vad som hör till själva graviditeten och vad som beror på hypon, det är ju det som är så svårt att särskilja. Är det mer rättvist för kroppen och graviditeten att man går efter hur man mår istället för själva siffrorna?

Vad händer om man ligger för lågt i TSH under en graviditet egentligen?

Missne: Det finns ingen privat endokrinolog du kan vända dig till?

Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?