• Missne

    När är TSH för högt om man vill få barn?

    Jag undrar vad TSH bör liga på om man vill att det ska vara optimalt för att bli gravid? Jag har hört olika. Min klinik säger att det är normalt mellan 0,4-4,0. Jag hae 2,8 varför de tycker att det är fullt normalt. Har dock läst andra som skrivit att det ska ligga under 2,5 eller tom mellan 1,0-1,5 för att ha så bra chanser som möjligt att bli gravid. Skulle vilja ha argument att föra fram till min klinik för att jag ska få behandling att sänka TSH. Nån som vet mer om detta???

  • Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?
  • Pimpinellan

    Gynekologen på vanliga k.k som gjorde vår utredning tyckte mitt TSH var bra när det låg på 3,5. Min IVF-klinik har aldrig brytt sig om att fråga. Min privata läkare däremot skrev utan krusiduller ut Levaxin för han tror det är bättre om det ligger under 2,0,gärna lite mindre ändå. När jag hade 0,4 tyckte han det var perfekt och när det stigit till 2,6 höjde han dosen igen. Nu sist var det 1,6 och då var han nöjd. Det finns olika teorier som sagt,men jag har läst en vetenskaplig sida nånstans (försvann när hårddisken kraschade tyvärr)där det uttryckligen står att _om_ man även har övriga symtom på för höga värden bör man äta Levaxin även om det ligger inom det normala,allså under 4,0. Då kan nämligen fertiliteten påverkas också. Vissa kvinnor mår bra med 4.0och är jättefertila,medans andra som jag mår bättre med lägre och kanske även blir mer fertil. Eller i vart fall minskar missfallsrisken eftersom den är mycket högre ju högre TSH man har.'Hoppas nån vet vilken sida jag menade och kan länka!

  • Cecese

    Sist jag blev gravid hade jag 8-9 i tsh och när jag blev gravid med sonen som snart fyller 3 år hade jag 12. Så jag tycker att 2,8 låter helt normalt och det borde inte vara några problem alls att bli gravid.

  • Pimpinellan
    Cecese skrev 2009-07-11 14:35:10 följande:
    Sist jag blev gravid hade jag 8-9 i tsh och när jag blev gravid med sonen som snart fyller 3 år hade jag 12. Så jag tycker att 2,8 låter helt normalt och det borde inte vara några problem alls att bli gravid.
    Men dina värden är ju alldeles för höga hur som helst! Har du inte fått Levaxin? Man kan _inte_ säga att 2,8 är normalt ifall man som Missne och jag har väldigt svårt att bli gravida. Finns många,många läkare och kliniker som tycker det är för högt. Det _är_ normalt ifall man inga andra symtom har och har lätt att bli gravid,men för såna som oss kan Levaxin löna sig.
  • Missne

    Hej pimpinellan och tack för ditt svar. Tycker det är konstigt att inte IVF-klinikerna tar TSH på allvar trots attman har måååånga misslyckade IVF, utan att det var din vanliga läkare som tog det på allvar och du fick medicin. Vilka symptom får man av för höt TSH? Jag vet inte om jag har några symptom, är väldigt trött och frusen om händer och fötter och har segt slem i halsen men jag vet inte om det är symptom på nåt annat..

  • Cecese
    Pimpinellan skrev 2009-07-11 14:47:38 följande:
    Men dina värden är ju alldeles för höga hur som helst! Har du inte fått Levaxin? Man kan _inte_ säga att 2,8 är normalt ifall man som Missne och jag har väldigt svårt att bli gravida. Finns många,många läkare och kliniker som tycker det är för högt. Det _är_ normalt ifall man inga andra symtom har och har lätt att bli gravid,men för såna som oss kan Levaxin löna sig.
    Jo jag har ätit levaxin i 3,5 år men mina värden ligger fortfarande runt 6-8 och det verkar vara omöjligt att få ner dom.
  • Theorese

    Det är svårt att säga vad tsh bör ligga på för att bli gravid. Jag har hypotyreos konstaterad och mår bäst när jag ligger runt 1. Sista höjningen av levaxin som gjordes gjordes av vår ivf-läkare trots att husläkaren inte tyckte att det var nödvändigt.

    Intervall för normalvärden är precis som ts skriver 0,4-4, man bör docktitta på tsh tillsammans med andra sköldkörtelvärden för att få en så bra bild som möjligt, bla t4.

  • Mela78

    Jag fick Levaxin på stört när jag hade TSH på 2,1 i mitten av min senaste graviditet. Var som en zombie pga trötthet.

  • Vädur 78

    Hej Missne{#lang_emotions_smile} Tror det kan vara bra att ta mer än ett prov på TSH med några veckors mellanrum. Jag hade TSH 5,7 på våran utredning när jag sen några veckor senare skulle ta om provet så hade jag helt normalt värde. Hade det varit tvärtom så första provet varit normalt så hade de ju inte tagit fler säkert och det hade inte upptäckts. Min läkare vill ha mig under 1 och jag ligger nu på 0,58 och har gjort det hela året.
    I Linköping har de aldrig ens frågat mig vad mina värden ligger på även att det står i min journal att jag har underfunktion av sköldkörteln. Nu när vi gick vidare i Göteborg så erbjöd de sig direkt att ta blodprov och frågade vad mina värden låg på.


    Har ju hört ganska många här på fl som fått Levaxin när värdet på TSH har varit mellan 2-4 så det kan ju vara värt att testa!!

  • Skruttefia
    Mela78 skrev 2009-07-11 20:00:52 följande:
    Jag fick Levaxin på stört när jag hade TSH på 2,1 i mitten av min senaste graviditet. Var som en zombie pga trötthet.
    Som gravid gäller annat referensintervall - maxvärde enligt MVC's riktlinjer är då 2,0. Jag tog blodprover var 4-6 vecka eftersom jag låg på gränsen.
    Mamma till Amanda 060121 & lillasyster 090605
  • Missne
    Theorese skrev 2009-07-11 19:55:49 följande:
    Det är svårt att säga vad tsh bör ligga på för att bli gravid. Jag har hypotyreos konstaterad och mår bäst när jag ligger runt 1. Sista höjningen av levaxin som gjordes gjordes av vår ivf-läkare trots att husläkaren inte tyckte att det var nödvändigt. Intervall för normalvärden är precis som ts skriver 0,4-4, man bör docktitta på tsh tillsammans med andra sköldkörtelvärden för att få en så bra bild som möjligt, bla t4.
    Intressant att höra at du mår bäst om TSH är runt 1. Viöka symptom får du om det är högre? Det kan ju hända att jag med mår bättre om TSH är lägre. Jag är ju oftast väldigt trött och seg.
    Vädur 78 skrev 2009-07-11 20:29:29 följande:
    Hej Missne Tror det kan vara bra att ta mer än ett prov på TSH med några veckors mellanrum. Jag hade TSH 5,7 på våran utredning när jag sen några veckor senare skulle ta om provet så hade jag helt normalt värde. Hade det varit tvärtom så första provet varit normalt så hade de ju inte tagit fler säkert och det hade inte upptäckts. Min läkare vill ha mig under 1 och jag ligger nu på 0,58 och har gjort det hela året.I Linköping har de aldrig ens frågat mig vad mina värden ligger på även att det står i min journal att jag har underfunktion av sköldkörteln. Nu när vi gick vidare i Göteborg så erbjöd de sig direkt att ta blodprov och frågade vad mina värden låg på.
    Har ju hört ganska många här på fl som fått Levaxin när värdet på TSH har varit mellan 2-4 så det kan ju vara värt att testa!!
    Faktum är att jag tagit FSH två gånger till en gång i juni och en gång i förrgår. Har dock inte fått svar på de senaste 2 ggrna d läkare har semester. Intressant att din läkare också vill ha dig under 1. RMC tog aldrig TSH på mig. Det togs inte förrän jag bytte klinik. RMC hade inte tagit FSH eller prolaktin heller utan det togs också när jag bytte. TMC tog inga prover alls utom progesteron på mig sp det förvånar mig inte att de inte frågade dig om TSH.
    Skruttefia skrev 2009-07-11 23:06:07 följande:
    Som gravid gäller annat referensintervall - maxvärde enligt MVC's riktlinjer är då 2,0. Jag tog blodprover var 4-6 vecka eftersom jag låg på gränsen.
    Rent logiskt borde man väl isåfall även ha under 2 om man vill bli gravid eftersom man då kan vara gravid inom kort och det kanske inte är bra om man har höre när man blir gravid. Intressant att veta iallafall att MVC har 2 som gräns.
Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?