Iriter / Kroniska Iriter
Hej, hej..
Tänkte bara kolla om det finns fler som hänger här inne som har återkommande iriter.
Jag har haft problem med iriter i mitt H-öga sen 2001..
Det är bara att skriva..
Hej, hej..
Tänkte bara kolla om det finns fler som hänger här inne som har återkommande iriter.
Jag har haft problem med iriter i mitt H-öga sen 2001..
Det är bara att skriva..
Hej.
Kul att stöta på en till. Jag fick en irit när jag väntade Cj. Jag var oxå jätte orolig för medicinerna men som tur var så behövde jag då aldrig börja på cortison tabletter men droppar fick jag ta. Iriten la sig sen efter någon vecka och det var först någon månad efter förlossningen som det började igen.
Jag håller tummarna oxå att det läker ut så snabbt som möjligt. Jag har aldrig hört innan att man kan trycka på ögat, ingen har nämnt det för mig. Det låter ju rätt logiskt.
Tråkigt att höra att du har fått det på båda ögonen. Sjläv så har jag bara på H-öga och det är jag jätte glad för.
Har du fått några skador på ögat pga iriterna eller pga dropparna?
Jag har fått kraftig gråstarr pga dropparna och jag har blivit känslig mot konserveringsmedlet så jag får inte Maxidexen längre utan bara Opnol. Sen har min pupill vuxit fast.
Jag har ra (reumatism), hade det i flera år innan min första irit kom. När iriterna kom så verkade det som om ra:n lagt sig för jag har inte alls haft ont i den utsträckningen som jag hade innan och de senaste tre åren så har jag knappt känt av ra:n.
Det är inte kul att få så hårda iriter så att pupillen fastnar men tyvärr så får man det ibland. Jag håller tummarna för dig att det dröjer länge,länge till nästa gång. Jag fick däremot en irit som höll i sig i ca 7 månader och den var jätte kraftig i ca 3 veckor och det var då som min pupill fastnade och vägrade att lossna. Vad jag har förstått det så är det ett tecken på att man har gråstarr när man är ljus känslig, det är så man märker av det i början. Har du frågat din läkare om du har fått lite gråstarr pga iriterna?
Jag kommer att få sättas upp på väntelista för operaton nu när denna iriten lagt sig helt. Satt på väntelista men eftersom jag blev sjuk igen så tog dom bort mig. Nu går jag i Kalmar och inte i Växjö och där är dom lite annorlunda. I Växjö så måste jag ha varit frisk minst 6 månader innan jag kan opereras. I Kalmar e det lugnt om jag opereras inom ca 3 månader.
Hej Ida..Välkommen till oss..*ler*
Jätte tråkigt att höra att du fått irit, det är verkligen inte kul och att ha fått det på båda ögonen. Jag har bara fått på H-öga under de här åren som jag haft mina iriter och det är jag JÄTTE tacksam för. Jag kan inte föreställa mig hur min vardag skulle se ut om jag hade haft på båda.
Jag har förlorat ca 50% av min syn på H-ögat men det beror på att jag har gråstarren. Dom tror att jag kommer att få tillbaka min syn till 100% efter operationen men dom kan inte säga säkert eftersom min pupill är liten hela tiden och att gråstarren ligger i vägen så dom ser inte in i ögat.
Lurvenpajsaren:
Jo, det kommer att bli en laseroperation vad jag har förstått det i alla fall. Men dom fixar till pupillen madens dom ändå byter ut linsen. Ska i alla fall sövas tänker inte ligga där med lokalbedövning...
Hej..
Jag vet inte riktigt vad som får mina iriter att komma men om det är extremt mycket runt om mig så blommar dom alltid upp.
Tar mina droppar fortfarande och mina 15 mg cortison, mitt h-öga verkar läka ut bra denna gången..men det har tagit sin tid.
Jag har RA och dom tror att det beror på det som jag får mina iriter, grejen är bara den att mina iriter startade år efter det att min RA hållit sig lugn men dom kopplar ändå i hopp dom. Så jag har iriter pga reumatismen men jag har ingen aktiv reumatism. Vet inte ens om jag räknas som reumatiker längre..kanske borde kolla upp det?? Jag har nämligen inte haft någon kontakt med reumatologen på år..
roine6: Vad är din reumatism för något, har aldrig hört om den innan?? Vill du berätta lite om den, och om hur den påverkar ditt liv??
Hej..Hur går det för er och ögonen??
Jag hade hoppats på att få trappa ner på cortisonet men det fick jag inte sist jag var på ögon....