• Maj

Iriter / Kroniska Iriter

Hej, hej..

Tänkte bara kolla om det finns fler som hänger här inne som har återkommande iriter.
    Jag har haft problem med iriter i mitt H-öga sen 2001..

Det är bara att skriva..

• Svar på tråden Iriter / Kroniska Iriter
  • Lurvenpajsaren

Här har du en till! Jag fick första anfallet sommaren 2005 och får det ca tre gånger per år. Nu är jag gravid i vecka 23 och jätteorolig fö medicineringen...

• Maj

Hej.
    Kul att stöta på en till. Jag fick en irit när jag väntade Cj. Jag var oxå jätte orolig för medicinerna men som tur var så behövde jag då aldrig börja på cortison tabletter men droppar fick jag ta. Iriten la sig sen efter någon vecka och det var först någon månad efter förlossningen som det började igen.

• Lurvenpajsaren

Var på återbesök idag faktiskt!
    Läkaren sade att graviditeten i sig orsakar iriten eftersom immunförsvaret går ned. Jag har inte heller tabletter utan bara droppar, men tycker ändå att det känns läskigt. Däremot visade han mig hur jag ska trycka till i ögonvrån under fyra minuter efter droppandet för att minimera att det rinner ut till resten av kroppen. Det kändes bra, men det är jäkligt jobbigt att sitta och trycka in halva ögat efter varje gång, särskilt när man måste droppa tio ggr om dagen!
    Ska dit nästa fredag igen och hoppas då att skiten är helt borta. Jag har alltid fått på båda ögonen tidiagre, men har nu bara på vänster öga. Är lite skraj för att när vänster är bra så ska höger börja jäklas, men jag håller tummarna hårt för att det inte blir så.

• Maj

Jag håller tummarna oxå att det läker ut så snabbt som möjligt. Jag har aldrig hört innan att man kan trycka på ögat, ingen har nämnt det för mig. Det låter ju rätt logiskt.
    Tråkigt att höra att du har fått det på båda ögonen. Sjläv så har jag bara på H-öga och det är jag jätte glad för.
    Har du fått några skador på ögat pga iriterna eller pga dropparna?
    Jag har fått kraftig gråstarr pga dropparna och jag har blivit känslig mot konserveringsmedlet så jag får inte Maxidexen längre utan bara Opnol. Sen har min pupill vuxit fast.

• Lurvenpajsaren

Nej men fy!
    Nej, jag har inte fått några men, däremot har jag blivit mer ljuskänslig. Jag blev riktigt skraj gången innan (det var i februari) då hade linsen fastnat och när läkaren hällde i de pupillvidgande starka dropparna som de har på sjukhuset släppte den inte överallt och jag såg förskräcklig ut! Hela pupillen såg ut som en sned åtta ungefär och jag fick sitta där och låta läkaren komma ut och droppa flera, flera gånger. Men det släppte till slut, men så "hård" irit har jag inte haft tidigare.
    Har du någon annan sjukdom som orsakar irit? Jag har bara haft ren otur och verkar ha det i mitt system utan vare sig reumatiska sjukdomar eller annat.

• Maj

Jag har ra (reumatism), hade det i flera år innan min första irit kom. När iriterna kom så verkade det som om ra:n lagt sig för jag har inte alls haft ont i den utsträckningen som jag hade innan och de senaste tre åren så har jag knappt känt av ra:n.

Det är inte kul att få så hårda iriter så att pupillen fastnar men tyvärr så får man det ibland. Jag håller tummarna för dig att det dröjer länge,länge till nästa gång. Jag fick däremot en irit som höll i sig i ca 7 månader och den var jätte kraftig i ca 3 veckor och det var då som min pupill fastnade och vägrade att lossna. Vad jag har förstått det så är det ett tecken på att man har gråstarr när man är ljus känslig, det är så man märker av det i början. Har du frågat din läkare om du har fått lite gråstarr pga iriterna?

Jag kommer att få sättas upp på väntelista för operaton nu när denna iriten lagt sig helt. Satt på väntelista men eftersom jag blev sjuk igen så tog dom bort mig. Nu går jag i Kalmar och inte i Växjö och där är dom lite annorlunda. I Växjö så måste jag ha varit frisk minst 6 månader innan jag kan opereras. I Kalmar e det lugnt om jag opereras inom ca 3 månader.

• Lurvenpajsaren

De kollar ögonen noggrannt varje gång och har aldrig nämnt gråstarr eller skador på gula fläcken. Däremot lär man sig ju ganska snabbt att känna igen signalerna för skiten när den väl kommer.
    Jag hoppas att jag kan hålla det i schack.
    Det där lät inget vidare, du...
    Blir det någon form av laseroperation då?

• solsidan89

Hej alla!

Jag heter Ida och hittade denna sida när jag sökte på iriter på google. Jag har drabbats av irit nu 2:a gången. Första gången drabbades bara V-ögat kraftigt och jag fick väl den allvarlige typen, med osammanhängande pupill efter att ha fått pupillvidgande droppar.

Nu en månad senare har det uppkommit i båda ögonen samtidigt! Jag skulle bara vilja prata med någon som känner igen sig i denna sjukdom. Man är ju alltid lite orolig liksom..

• Lurvenpajsaren

Här får du "prata" med två andra!

• Maj

Hej Ida..Välkommen till oss..*ler*
    Jätte tråkigt att höra att du fått irit, det är verkligen inte kul och att ha fått det på båda ögonen. Jag har bara fått på H-öga under de här åren som jag haft mina iriter och det är jag JÄTTE tacksam för. Jag kan inte föreställa mig hur min vardag skulle se ut om jag hade haft på båda.
    Jag har förlorat ca 50% av min syn på H-ögat men det beror på att jag har gråstarren. Dom tror att jag kommer att få tillbaka min syn till 100% efter operationen men dom kan inte säga säkert eftersom min pupill är liten hela tiden och att gråstarren ligger i vägen så dom ser inte in i ögat.

Svar på tråden Iriter / Kroniska Iriter