Inlägg från: Lurvenpajsaren |Visa alla inlägg
  • Lurvenpajsaren

Iriter / Kroniska Iriter

Här har du en till! Jag fick första anfallet sommaren 2005 och får det ca tre gånger per år. Nu är jag gravid i vecka 23 och jätteorolig fö medicineringen...

• Lurvenpajsaren

Var på återbesök idag faktiskt!
    Läkaren sade att graviditeten i sig orsakar iriten eftersom immunförsvaret går ned. Jag har inte heller tabletter utan bara droppar, men tycker ändå att det känns läskigt. Däremot visade han mig hur jag ska trycka till i ögonvrån under fyra minuter efter droppandet för att minimera att det rinner ut till resten av kroppen. Det kändes bra, men det är jäkligt jobbigt att sitta och trycka in halva ögat efter varje gång, särskilt när man måste droppa tio ggr om dagen!
    Ska dit nästa fredag igen och hoppas då att skiten är helt borta. Jag har alltid fått på båda ögonen tidiagre, men har nu bara på vänster öga. Är lite skraj för att när vänster är bra så ska höger börja jäklas, men jag håller tummarna hårt för att det inte blir så.

• Lurvenpajsaren

Nej men fy!
    Nej, jag har inte fått några men, däremot har jag blivit mer ljuskänslig. Jag blev riktigt skraj gången innan (det var i februari) då hade linsen fastnat och när läkaren hällde i de pupillvidgande starka dropparna som de har på sjukhuset släppte den inte överallt och jag såg förskräcklig ut! Hela pupillen såg ut som en sned åtta ungefär och jag fick sitta där och låta läkaren komma ut och droppa flera, flera gånger. Men det släppte till slut, men så "hård" irit har jag inte haft tidigare.
    Har du någon annan sjukdom som orsakar irit? Jag har bara haft ren otur och verkar ha det i mitt system utan vare sig reumatiska sjukdomar eller annat.

• Lurvenpajsaren

De kollar ögonen noggrannt varje gång och har aldrig nämnt gråstarr eller skador på gula fläcken. Däremot lär man sig ju ganska snabbt att känna igen signalerna för skiten när den väl kommer.
    Jag hoppas att jag kan hålla det i schack.
    Det där lät inget vidare, du...
    Blir det någon form av laseroperation då?

• Lurvenpajsaren

Här får du "prata" med två andra!

• Lurvenpajsaren
    roine6 skrev 2009-08-15 21:53:18 följande:
    jag har haft några iriter senaste åren..undrar om det kan bero på att jag har becterews.....några fler med den sjukdommen?
    Ja, Bechterews kan orsaka irit. Har de inte undersökt det?
    Jag har kollats upp för deet och det enda skälet till att jag får det är att det hos mig är en autoimmun sjukdom som poppar upp när immunförsvaret sänks av olika anledningar.
  • Lurvenpajsaren

Hej igen!

Det gick bra. Jag fick droppa i ca tio dagar sedan var det borta - för den här gången. Vad tråkigt att du fortfarande måste hålla på..!

Svar på tråden Iriter / Kroniska Iriter