• Maj

Iriter / Kroniska Iriter

Hej, hej..

Tänkte bara kolla om det finns fler som hänger här inne som har återkommande iriter.
    Jag har haft problem med iriter i mitt H-öga sen 2001..

Det är bara att skriva..

• Svar på tråden Iriter / Kroniska Iriter
  • Maj

Lurvenpajsaren:
    Jo, det kommer att bli en laseroperation vad jag har förstått det i alla fall. Men dom fixar till pupillen madens dom ändå byter ut linsen. Ska i alla fall sövas tänker inte ligga där med lokalbedövning...

• lillmumlan

Hej på er!

Jag hade min första irit när jag var 17år (1992)och har sedan dess haft det ett par ggr om året på bägge ögonen, men tack o lov inte samtidigt. Är gravid i V39+5 nu och har (peppar peppar) inte drabbats en enda gång det senaste året! Jag har oxå fått en aning gråstarr av all behandling, är ljusskygg och har fått sämre mörkerseende. Det är verkligen ingen rolig sjukdom vi har, många fina dagar har blivit förstörda för mig när iriten drabbat mig på vår och sommaren.

Stress, förkylningar och kyla har fått mina iriter att utlösa.

• Maj

Hej..
    Jag vet inte riktigt vad som får mina iriter att komma men om det är extremt mycket runt om mig så blommar dom alltid upp.
    Tar mina droppar fortfarande och mina 15 mg cortison, mitt h-öga verkar läka ut bra denna gången..men det har tagit sin tid.

• roine6

jag har haft några iriter senaste åren..undrar om det kan bero på att jag har becterews.....några fler med den sjukdommen?

• Lurvenpajsaren
    roine6 skrev 2009-08-15 21:53:18 följande:
    jag har haft några iriter senaste åren..undrar om det kan bero på att jag har becterews.....några fler med den sjukdommen?
    Ja, Bechterews kan orsaka irit. Har de inte undersökt det?
    Jag har kollats upp för deet och det enda skälet till att jag får det är att det hos mig är en autoimmun sjukdom som poppar upp när immunförsvaret sänks av olika anledningar.
  • Maj

Jag har RA och dom tror att det beror på det som jag får mina iriter, grejen är bara den att mina iriter startade år efter det att min RA hållit sig lugn men dom kopplar ändå i hopp dom. Så jag har iriter pga reumatismen men jag har ingen aktiv reumatism. Vet inte ens om jag räknas som reumatiker längre..kanske borde kolla upp det?? Jag har nämligen inte haft någon kontakt med reumatologen på år..

roine6: Vad är din reumatism för något, har aldrig hört om den innan?? Vill du berätta lite om den, och om hur den påverkar ditt liv??

• roine6
    Maj skrev 2009-08-16 14:15:50 följande:
    Jag har RA och dom tror att det beror på det som jag får mina iriter, grejen är bara den att mina iriter startade år efter det att min RA hållit sig lugn men dom kopplar ändå i hopp dom. Så jag har iriter pga reumatismen men jag har ingen aktiv reumatism. Vet inte ens om jag räknas som reumatiker längre..kanske borde kolla upp det?? Jag har nämligen inte haft någon kontakt med reumatologen på år..roine6: Vad är din reumatism för något, har aldrig hört om den innan?? Vill du berätta lite om den, och om hur den påverkar ditt liv??
    När det började för mig var efter min sista graviditet. Hade gått och haft ont i ryggen en tid, och efter förlossningen fick jag min första irit.Var mycket stel på morgonen , mycket ont i irchias. Fick sen en magnetröntgen som visade att jag hade betcherews. Iriten höll sig lugn några år, men dom sista tre åren har jag haft 1-3 iriter per år. Har hälften sjukersättning. Det är så olika hur jag mår. Stel i bröstryggen och nacke.
  • Maj
    roine6 skrev 2009-08-16 14:33:16 följande:
    När det började för mig var efter min sista graviditet. Hade gått och haft ont i ryggen en tid, och efter förlossningen fick jag min första irit.Var mycket stel på morgonen , mycket ont i irchias. Fick sen en magnetröntgen som visade att jag hade betcherews. Iriten höll sig lugn några år, men dom sista tre åren har jag haft 1-3 iriter per år. Har hälften sjukersättning. Det är så olika hur jag mår. Stel i bröstryggen och nacke.
    Skönt att höra att dom hittade felet på din rygg, jag har oxå haft ont i ryggen sen graviditeten och varit hos en sjukgymnast men bara fått övningar att göra. Men det är jätte tråkigt att det var något som inte gick att bota med medicin..Jag har oxå mellan 1.3 iriter om året, ibland bara 1 men den brukar då hålla i sig i ca 7 månader. Sådant suger.
    Jag har funderat mycket den senaste tiden på om inte jag har rätt att få halv sjukersättning eftersom jag är och varit så sjuk så ofta men jag vet inte hur det funkar. Kan man typ få halv sjukersättning för att man har iriter som påverkar ens liv..????
  • roine6
    Maj skrev 2009-08-16 18:01:28 följande:
    Skönt att höra att dom hittade felet på din rygg, jag har oxå haft ont i ryggen sen graviditeten och varit hos en sjukgymnast men bara fått övningar att göra. Men det är jätte tråkigt att det var något som inte gick att bota med medicin..Jag har oxå mellan 1.3 iriter om året, ibland bara 1 men den brukar då hålla i sig i ca 7 månader. Sådant suger. Jag har funderat mycket den senaste tiden på om inte jag har rätt att få halv sjukersättning eftersom jag är och varit så sjuk så ofta men jag vet inte hur det funkar. Kan man typ få halv sjukersättning för att man har iriter som påverkar ens liv..????
    Jag fick väl inte sjukersättning för iriterna precis. Det var väl för stelheten och värken.Glömde säga att jag är mycket trött också. Klart du ska höra dig för om sjukersättning om du har det mycket besvärligt.
  • Bella1977

Hej på er! Alltid "kul" att hitta andra med samma problem Jag har återkommande iriter sedan tidig tonår (är 32 år nu) och orsaken är en juvenil RA. Jag har fått gråstarr på båda ögonen och opererat bort det så det är inget problem längre. Något som däremot oroar mig är att trycket kan börja stiga av ögondropparna, vilket har skett nyligen på mig. Det är inte bra. Just nu har jag trycksänkande ögondroppar också och hoppas det räcker så. Jag har en härlig dotter på 2 år och är nu gravid i v7.

• Maclaren

Hej!

Jag fick min första irit i helgen som var, jag är 34 år. Var på återbesök igår och ska fortsätta med dropparna i en månad till. Är det någon här som har någon uppgift på hur många som drabbas av tex reumatism, ulcerös colit eller andra följsjukdomar när de har fått irit? När jag pratade med läkaren igår sa hon att om jag får det igen ska de göra en utredning.

Efter det besöket förstod jag att det var en autoimmun sjukdom jag har, i helgen när jag var in till akuten hann jag inte uppfatta det iom att jag hade så fruktansvärt ont i ögat och de körde på så mycket pupillvidgande medicin så att linsen till slut lossnade.

• Maj
    Bella1977 skrev 2009-08-16 19:39:24 följande:
    Hej på er! Alltid "kul" att hitta andra med samma problem Jag har återkommande iriter sedan tidig tonår (är 32 år nu) och orsaken är en juvenil RA. Jag har fått gråstarr på båda ögonen och opererat bort det så det är inget problem längre. Något som däremot oroar mig är att trycket kan börja stiga av ögondropparna, vilket har skett nyligen på mig. Det är inte bra. Just nu har jag trycksänkande ögondroppar också och hoppas det räcker så. Jag har en härlig dotter på 2 år och är nu gravid i v7.
    Hej och välkommen in till oss.
    Grattis till graviditeten.
    Tråkigt att höra att du behöver gå på tryck sänkande ögondroppar, men tur att det finns.
  • Maj

Hej..Hur går det för er och ögonen??
    Jag hade hoppats på att få trappa ner på cortisonet men det fick jag inte sist jag var på ögon....

• Lurvenpajsaren

Hej igen!

Det gick bra. Jag fick droppa i ca tio dagar sedan var det borta - för den här gången. Vad tråkigt att du fortfarande måste hålla på..!

• Maj
    Lurvenpajsaren skrev 2009-09-15 17:20:26 följande:
    Hej igen! Det gick bra. Jag fick droppa i ca tio dagar sedan var det borta - för den här gången. Vad tråkigt att du fortfarande måste hålla på..!
    Lyllos dig säger jag bara...
  • Shili

Hej,

Vet inte om denna tråd är aktiv längre men jag fick irit under min graviditer. Oturen startade i juni 2012 och jag går fortfarande och droppar... Har inte någon annan sjukdom som har utlöst iriten.

• MYA01

Hej! Denna tråd kanske inte är aktuell längre men gör ett försök. Är det någon av er som fått något bra svar från era ögonläkare om det är fara för barnet under en graviditet att droppa med kortison och trycksänkande droppar?

Svar på tråden Iriter / Kroniska Iriter