• Anonym

13-årig tjej sova med pojkvän....

I det här huset sover inga pojkar över i samma säng som trettonåriga döttrar. Skulle aldrig tillåta det.

• Anonym

I det här huset sover inga pojkar över i samma säng som trettonåriga döttrar. Skulle aldrig tillåta det.

• Anonym

Nej, ni har helt rätt , det är inte på några vis okej att en trettonårig dotter har en pojkvän som sover över!

De är alldeles för unga för sex, även om de inte inser det själva nu. Var tydliga, sätt er ner med henne, kanske med dem båda och förklara vänligt men bestämt att det inte är ngt ni accepterar och varför ni tycker så!

• Anonym

Det du skriver om hur tjejen är och "vem" killen är så är svaret ett klart nej.
    finns ingen anledning att påskynda ett barn in i vuxenvärlden med alla dessa måsten och ansvar.
    Hon är ett barn fortfarande och ska även behandlas som ett. Det du skriver om hennes beteende tyder inte på en mogen trettonåring direkt och ska inte ha några förmåner som "äldre" ungdomar har.

• Anonym

Jag tycker det är HELT OK!! Varför hindra dem när de är tillsammans och är kära? Det är en annan sak om de inte valt det själva men nu vill de ju faktiskt vara tillsammans även i sängen. Bara att acceptera att de lika gärna som ni vill kunna ha ett samliv TROTS att de "bara" är 13.
    Jag sov med min pojkvän när jag var 12.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-11 19:07:53 följande:
    Jag tycker det är HELT OK!! Varför hindra dem när de är tillsammans och är kära? Det är en annan sak om de inte valt det själva men nu vill de ju faktiskt vara tillsammans även i sängen. Bara att acceptera att de lika gärna som ni vill kunna ha ett samliv TROTS att de "bara" är 13. Jag sov med min pojkvän när jag var 12.
    Det är skillnad på en vuxen som vill ta hem en ny för natten eller precis har träffat honom/henne.
    Ett barn har inte denna rätt och ska inte manipulera sin omgivning till den grad att det ska vara ok.
    Ts bonus och okända pojkvänn är inte ett alternativ, pojken är dessutom äldre. Flickan är inte ens mogen utan som ts skrev tidigare ligger på en emotionell utvecklin på 9-10 år.
    Så bara för att flickan är 13 men i huvudet 9-10 är det fortfarande ok?
    Det är inte bara åldern som spelar roll i detta sammanhang.
  • Anonym

Alltså bara för att man inte tillåter dem sova tillsammans innebär inte att man gör dem avhållsamma till sex, tvärtom. Förstår inte denna hysteri. De är väl tillsammans ffs, är det då inte bättre att de är hemma än att de ska knulla runt ute någon annanstans?!
    Visst de är fortfarande barn men sex kommer de ha oavsett om ni ogillar det eller ej. Det är en normal ålder att utforska sig själv och sin eventuella partner på. Vill de inte ha sex så kommer de inte ha det heller. Jag ångrar inte att jag förlorade oskulden vid 12 års ålder och har varit sexuellt aktiv sedan dess.

• Anonym

ma och pa till en ängel skrev 2009-07-11 21:23:45 följande:

Men det är väll bra om TS unge nu är väldigt omogen att hon väntar ett tag och verkligen inte blir gravid?Om det nu är som TS säger och hennes dotter är som en 9-10 åring så är det nog bäst att hon väntar. Eller tycker du att det är HEEEELT normalt att förlora oskulden när man är 9-10?
    Ja visst är det bra om hon väntar men man kan ju inte tvinga henne om hon nu gärna vill, det tycker jag är helt fel. Hon är ju inte 9-10 år utan 12 och vadå sa de använda det mot henne tills de anser att hon är redo?? Hon känner nog av själv när hon är redo eller ej, tycker de vuxna kan säga vad de tycker och så och givetvis bidra med preventivmedel för bästa möjliga skydd, men ALDRIG tvinga dem till något. Man känner ju själv när man är redo för sex, det kan aldrig en förälder säga till om.
    Herregud det är väl inte svårare än att ha god samtalskontakt med sitt barn så tror jag nog allt blir bra. Men man har ingen rätt att som förälder tvinga sitt barn till något. Sex kommer de ha oavsett och det bästa man kan göra som förälder är att vara en god kommunikatör och bidra med stöd och preventivmedel. Jag menar absolut inte att man som förälder ska uppmana sina barn till tidig sex men man kan aldrig tvinga dem och säga att "nädu sex ska du minsann inte få ha i detta hus, inte förrän du fyllt 18 minst, punkt slut" eller liknande. Hellre sex hemma och med skydd än sex ute...
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-11 21:45:12 följande:
    ma och pa till en ängel skrev 2009-07-11 21:23:45 följande:
    Ja visst är det bra om hon väntar men man kan ju inte tvinga henne om hon nu gärna vill, det tycker jag är helt fel. Hon är ju inte 9-10 år utan 12 och vadå sa de använda det mot henne tills de anser att hon är redo?? Hon känner nog av själv när hon är redo eller ej, tycker de vuxna kan säga vad de tycker och så och givetvis bidra med preventivmedel för bästa möjliga skydd, men ALDRIG tvinga dem till något. Man känner ju själv när man är redo för sex, det kan aldrig en förälder säga till om. Herregud det är väl inte svårare än att ha god samtalskontakt med sitt barn så tror jag nog allt blir bra. Men man har ingen rätt att som förälder tvinga sitt barn till något. Sex kommer de ha oavsett och det bästa man kan göra som förälder är att vara en god kommunikatör och bidra med stöd och preventivmedel. Jag menar absolut inte att man som förälder ska uppmana sina barn till tidig sex men man kan aldrig tvinga dem och säga att "nädu sex ska du minsann inte få ha i detta hus, inte förrän du fyllt 18 minst, punkt slut" eller liknande. Hellre sex hemma och med skydd än sex ute...
    Menade att hon är 13 och inte 12.
  • Anonym

Jag lägger märke till att många som tycker att det är okej är unga. Kan det vara så att ni är såpass unga att ni ännu inte har den distans till era tonår som krävs för att inse att man ÄR för ung vid 13 års ålder?

När jag var arton-nitton hade jag också, kanske tyckt det var okej. Vid trettio tycker jag det inte. Jag har blivit tillräckligt vuxen för att inse att min dumma mammas regler inte var så dumma trots allt och det som jag retade på mig då, allt jag inte fick göra, är jag idag jäkligt TACKSAM att hon som mamma hindrade mig från att göra... som tex sova tillsammans med och ha sex med pojkar alldeles för tidigt...

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-07-11 23:05:14 följande:
    kan säga för att spinna på Lavish.. jag ÄR oerhört besviken på min mamma som lät mig göra precis som ts beskriver... jg hade dessutom ganska mycket äldre killar.. som sagt.. mellan 12-14 var killarna väldigt snälla och hänsynsfulla, de gjorde absolut inget som överträdde gränser som jag tycker en 12-13 åring ska ha.. men när jag kom en bit över 20 och började fundera på mitt liv, och hur jag levde så hade jag önskat att min mamma hade satt tydligare gränser....som sagt.. jag hade förmodligen gjort en hel del saker iaf.. men att ha det i bakgrunden att min mamma brydde sig så pass mycket om mig att hon inte ville att jag gjorde detta.... det hade förändrat mitt liv ganska mycket..Att veta att min mamma älskade mig så pass mycket att hon tog den här konflikten med mig (som mina kompisars mammor gjorde) att hon tog att jag kallade henne skitkärring (som mina kompisar gjorde med sina mammor när de inte fick göra allt det jag fick göra).... då hade jag som vuxen kunnat känna att min mamma brydde sig om vad som hände med mig.Det är INTE normalt att en 13-åring har ett sexliv..vi som startade skaffa oss sexuella erfarenheter i den ålder är inte normala, det är INTE sunt...Vad blir nästa steg?? Sex vid 10 ???
    Ja sexdebuten blir ju tidigare och tidigare och det finns säkert ett gäng 10-åringar som haft sex ("frivilligt"). Titta bara på samhället, självklart går sexdebuten ner i åldrarna.
  • Anonym

När jag var 13 år så drack jag ibland i smyg,ibland hängde jag på stora fester med 15-17 åringar.

Jag hade sex,och jag sov ibland med min dåvarande pojkvän.
    Mamma och pappa visste självklart ingenting.
    Jag snattade ibland,rökte ibland,bytte kläder när jag gått hemifrån eller lånade min äldre kompis kläder.

Hmm....du kan hindra och begränsa massor,och vissa saker ska du försöka hindra,eller föräldern.För att det ska funka måste mamma och pappa vara ense och ha likasinnande regler,vilket ni inte har alls.Alltså pappan och exet.

Men tyvärr har många föräldrar inte det blekaste aning om vad deras tonnåringar gör.Vill de göra något,så gör de det ändå.
    Jag hade sex i skolan...eller hos vänner eller på fester,eller toan.Eller skogen på sommaren när vi grillade.

• Anonym

Ja för saken är ju den att även om de klagar nu så kommer de i efterhand vara tacksamma för att de hade föräldrar som brydde sig tillräckligt för att sätta gränser...

• Anonym

ja, jag tycker ni är larviga. Om hon vill ha sex med honom kommer hon ha det oavsett om de får sova i samma säng eller inte.

Prata med henne om preventivmedel istället, och låt de vara där de är "säkra" istället för utomhus eller något annat ställe.

Jag fick sova tidigt med mina pojkvänner, och det är jag väldigt glad för. Jag slapp smussla och ljuga för min mamma.

• Anonym

Flickan är 13 och emotionellt ligger hon på en nivå som en tioåring. Hur är en tioåring, hur ser deras tankar och känslor ut?
    Det är är en väldig skillnad på en som ni påpekar mogen trettonåring och en som faktiskt inte är det. Det är ingen som ifrågasätter att en tioåring inte ska ha sex. Men nu är ts bonus på den nivån i huvudet.
    Bara för att kroppen är lite äldre än sinnet så betyder det inte att kroppen är redo. Kroppen hör ihop med sinnet och ifall bonusen har sex så kommer inte hon att klara av den biten, för hon är inte mogen.

Men är det ingen som faktiskt reagerar på att pojkvännen som ska sova över är en äldre kille (14-15) som antagligen är helt i sin ålder även tankemässigt?
    Samt att ingen av föräldrarna ens vet vem han är? De känner honom inte.

Ska man inte som förälder skydda sina barn? Är inte det våran uppgift som förälder? Vi ska fostra, älska och uppmuntra dem, så det blir individer med nyfikenhet på livet bl a.

Att fortsätta säga att bonusbarnet är tretton är bara att lägga diskussionen på fel nivå. Hon är ca tio. Pojken hon vill sova med är 14-15.
    Är det fortfarande rätt tycker ni?
    Det är inte det.

Jag arbetar med barn som har speciella behov. Vissa av dem är tonårstjejer som tänker och pratar mycket om killar. Tjejer som har en tonårings kropp men i huvudet är de inte äldre än 10 i vissa fall. Vissa tillfällen är det jättesvårt att arbeta med just dessa tjejer, för de vet att vid viss ålder händer saker och de undrar varför de inte får. Nu pratar vi om just sexbiten. De anser att det är ok, men jag som vuxen som ser dem ibland som stora tjejer ser dem också som väldigt små. Det är många tillfällen de inte är mogna att ta beslut, och när vi kommer till just sex så ser de inte skillnaden. De förstår inte -de jämförs med att när man blir arton får man dricka öl så när de fyller arton ska de dricka öl. För sådant gör man när man är stor.... Deras resonemang är inte resonemang utan oftast sådant gör man när man blir större.

• Anonym

Bättre att dom har sex hemma i sängen en i en skitig källare eller hos nån polare

• Anonym

Tycker exakt som du,Sasssy!
    Föräldrar ska våga bestämma över sina barn,även om barnen tycker föräldrarna är skitjobbiga.
    Våga sätta gränser!

• Anonym

Fortfarande ingen som reagerar över att pojkvännen är okänd för föräldrarna och att han är äldre?
    Samt att flickan inte är äldre i huvudet än en tioåring?

Var inte så jävla fast i att flickan är 13 på pappret, hon är inte det i huvudet.

• Anonym
    BlommyNess12 skrev 2009-07-12 18:46:15 följande:
    :-O Min pojkvän sov över hos mig när jag var 13 år (efter att jag tjatat mig till det) och jag var otroligt duktig i skolan och var inte ett dugg påväg utför, och inte heller mår jag dåligt av det idag. Det betyder inte att det är bra för alla, men det du skriver känner jag verkligen inte igen.
    Tro mig om tio år kommer du inse hur ung du är idag. Jag tyckte jag var jättemogen och vuxen när jag var 15, 18, 21, osv idag kan man ju bara skratta åt det herregud man trodde man visste allt nu inser jag att jag ju bara var ett barn. Att ha sex m föräldrarnas godkännande vi 13 års ålder är rent straffbart enligt mig, har man inte mer förstånd som förälder skulle man inte skaffat barn på många år.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-13 00:07:05 följande:
    Tro mig om tio år kommer du inse hur ung du är idag. Jag tyckte jag var jättemogen och vuxen när jag var 15, 18, 21, osv idag kan man ju bara skratta åt det herregud man trodde man visste allt nu inser jag att jag ju bara var ett barn. Att ha sex m föräldrarnas godkännande vi 13 års ålder är rent straffbart enligt mig, har man inte mer förstånd som förälder skulle man inte skaffat barn på många år.
    Det är straffbart enligt lagen också...
Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....