• Anonym ("Bonusmamma")

13-årig tjej sova med pojkvän....

Min sambo har en 13 årig dotter som bor hos oss varannan vecka! Vi har ingen jättebra relation hon och jag (trots att jag funnits sedan hon var 10 mån) och pappan har ingen bra relation till biomamman!

Nu visar det sig att dottern har en pojkvän som hon träffar hemma hos mamman och han får även sova över där, i samma säng som dottern, han är 1 eller 2 år äldre (är inte helt säker).....
    Vi tycker att det är helt ok med pojkvän osv men att sova över i samma säng kanske är lite tidigt, de har inte kännt varandra särskillt länge heller!
    Mamman låter dottern göra lite som hon vill med det mesta och bryr sig inte så mycket om vad pappan tycker, tyvärr, utan uppmanar hellre dottern att ljuga för honom/oss.....

Är vi larviga som tycker att hon kan vänta med att sova i samma säng som honom??

• Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....
  • Anonym (ja)
    Är vi larviga som tycker att hon kan vänta med att sova i samma säng som honom??

JA
    , de tycker jag ni är! låt henne träffa sin pojkvän, niu gör er bara ovän med henne om ni säger nej, och även om hon är "ung" så kan ni inte hindra henneom hon vill ha sex eller inte, för det är ju de ni oroar er över,.. ?
  • Anonym

I det här huset sover inga pojkar över i samma säng som trettonåriga döttrar. Skulle aldrig tillåta det.

• Anonym

I det här huset sover inga pojkar över i samma säng som trettonåriga döttrar. Skulle aldrig tillåta det.

• Anonym

Nej, ni har helt rätt , det är inte på några vis okej att en trettonårig dotter har en pojkvän som sover över!

De är alldeles för unga för sex, även om de inte inser det själva nu. Var tydliga, sätt er ner med henne, kanske med dem båda och förklara vänligt men bestämt att det inte är ngt ni accepterar och varför ni tycker så!

• Bruden1

nja det e ju upp till var och en! men jag tycker nog att man skall ha ungefär samma regler hos mamma som hos pappa! så det får ni tills. komma överrens om.

När jag var 14 blev jag ihop med en kille som var 12, vi var tillsammans i 1,5 år och sov över hos varandra ibland.
    Bara för att man inte låter dem sova över kan man ju ha sex (om det nu är det ni tänker på) även dagtid, hemma hos varandra, ute eller ja varstans. så det är ju svårt att styra dem!
    Det bästa är ju att vara öppna emot varandra och tala om sex, samlevnad o andra ungdomsfrågor

• Anonym ("Bonusmamma")

Problemet är väldigt mycket oxå att dottern är väldigt omogen för sin ålder, enl utredningar genom bla BUP så ligger hennes mognad runt 9-10 år istället för 13 år och hon är väldigt naiv och blåögd, så ett stort problem är väl att vi är oroliga över att hon ska bli utnyttjad osv.... Hon tar inget ansvar över varken sig själv eller nått annat!
    Pappan har försökt pratat om sex o dyl men hon verkar inte ta till sig alls eller förstå vad han pratar om så.....

• sasssyy

Det hade ALDRIG hänt hos mig.. ja jag vet att vill de ha sex så hittar de ett sätt att ha det, men det sker iaf inte under mitt tak för på så vis signalerar jag med all tydlighet att jag inte accepterar att de har sex.

Började själv ha sex på tok för tidigt och min mamma var sån.. jag började sova över hos killar när jag var 12 och tack och lov var de så pass mogna att de inte gjorde något, för jag hade gått med på det *S*

Men det är inte okej. Man måste som förälder sätta tydliga gränser och om sedan barnen bestämmer sig för att bryta emot dem är det en sak.. men iom att jag säger ja till att en trettonåring och hennes pojkvän sover i samma säng så säger jag att det är okej att de har sex... och det ÄR inte okej

• sunshine82

Håller med, hade aldrig tillåtit det.

• Anonym ("Bonusmamma")

Känns skönt att veta att man inte är helt ensam om att känna så här!
    Och här hemma är vi helt överens om att det inte kommer att ske under vårt tak innan hon fyllt ivf 15 år (minst)
    Och detsamma gäller självklart våra andra barn med....

• sasssyy

15 är ju en bra riktlinje.. men sen måste man ju ha annat i åtanke också- Mognad, hur mogen och väluppfostrad pojkvännen är osv osv

Jag som jobbat inom skolan har sett flickor som varit ihop sen de var 12-13 med samma kille och att de får sova över hos varandra vid 15 är i mina ögon nästan självklart.

En femtonåring som byter pojkvän varje vecka bör kanske inte få samma privilegium.
    Nu har jag en son, men jag kommer hålla på samma med honom. Ingen flicka sover över här om jag inte känner flickan ordentligt och helst även hennes föräldrar så att man tillsammans har en någorlunda enad syn på saken.

Som mamma till en pojke ser jag att jag har ett större ansvar också..för INGEN flicka ska i tonåren känna att min son tvingat henne till något hon inte vill, inte heller vill jag att han träffar eller sover över hos någon som jag inte känner för O M olyckan är framme (gud förbjude) vill jag kunna prata med de andra föräldrarna utan att behöva lära känna dem på dåliga grunder

Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....