• sasssyy

13-årig tjej sova med pojkvän....

Det hade ALDRIG hänt hos mig.. ja jag vet att vill de ha sex så hittar de ett sätt att ha det, men det sker iaf inte under mitt tak för på så vis signalerar jag med all tydlighet att jag inte accepterar att de har sex.

Började själv ha sex på tok för tidigt och min mamma var sån.. jag började sova över hos killar när jag var 12 och tack och lov var de så pass mogna att de inte gjorde något, för jag hade gått med på det *S*

Men det är inte okej. Man måste som förälder sätta tydliga gränser och om sedan barnen bestämmer sig för att bryta emot dem är det en sak.. men iom att jag säger ja till att en trettonåring och hennes pojkvän sover i samma säng så säger jag att det är okej att de har sex... och det ÄR inte okej

• sasssyy

15 är ju en bra riktlinje.. men sen måste man ju ha annat i åtanke också- Mognad, hur mogen och väluppfostrad pojkvännen är osv osv

Jag som jobbat inom skolan har sett flickor som varit ihop sen de var 12-13 med samma kille och att de får sova över hos varandra vid 15 är i mina ögon nästan självklart.

En femtonåring som byter pojkvän varje vecka bör kanske inte få samma privilegium.
    Nu har jag en son, men jag kommer hålla på samma med honom. Ingen flicka sover över här om jag inte känner flickan ordentligt och helst även hennes föräldrar så att man tillsammans har en någorlunda enad syn på saken.

Som mamma till en pojke ser jag att jag har ett större ansvar också..för INGEN flicka ska i tonåren känna att min son tvingat henne till något hon inte vill, inte heller vill jag att han träffar eller sover över hos någon som jag inte känner för O M olyckan är framme (gud förbjude) vill jag kunna prata med de andra föräldrarna utan att behöva lära känna dem på dåliga grunder

• sasssyy
    Bums skrev 2009-07-11 18:58:59 följande:
    har bara läst ts. och jag tycker ni är lite larviga. Vad spelar det för roll om dom sover i samma säng? Är det att dom ska ha sex ni är oroliga för? För är det det så kan jag berätta för er att vill dom ha sex så har dom det fast dom inte får sova i samma säng.
    Fast det är inte det som är grejen... som vuxen med en mamma som lät mig göra som jag ville hade jag önskat att hon hade sagt nej... hade visat att hon inte accepterade. För mig kändes det som om hon sket i att jag knullade runt som 14-åring.
    Jag hade säkerligen gjort som jag velat iaf, men det handlar om att sätta ett exempel, att visa att man inte tollererar en viss typ av beteende och det är rent överjävligt illa att börja sova i samma säng, att "leka vuxen" som 13-åring... varför ha så bråttom?????
  • sasssyy

kan säga för att spinna på Lavish.. jag ÄR oerhört besviken på min mamma som lät mig göra precis som ts beskriver... jg hade dessutom ganska mycket äldre killar.. som sagt.. mellan 12-14 var killarna väldigt snälla och hänsynsfulla, de gjorde absolut inget som överträdde gränser som jag tycker en 12-13 åring ska ha.. men när jag kom en bit över 20 och började fundera på mitt liv, och hur jag levde så hade jag önskat att min mamma hade satt tydligare gränser....som sagt.. jag hade förmodligen gjort en hel del saker iaf.. men att ha det i bakgrunden att min mamma brydde sig så pass mycket om mig att hon inte ville att jag gjorde detta.... det hade förändrat mitt liv ganska mycket..

Att veta att min mamma älskade mig så pass mycket att hon tog den här konflikten med mig (som mina kompisars mammor gjorde) att hon tog att jag kallade henne skitkärring (som mina kompisar gjorde med sina mammor när de inte fick göra allt det jag fick göra).... då hade jag som vuxen kunnat känna att min mamma brydde sig om vad som hände med mig.

Det är INTE normalt att en 13-åring har ett sexliv..vi som startade skaffa oss sexuella erfarenheter i den ålder är inte normala, det är INTE sunt...

Vad blir nästa steg?? Sex vid 10 ???

• sasssyy
    Anonym skrev 2009-07-11 23:13:38 följande:
    Ja sexdebuten blir ju tidigare och tidigare och det finns säkert ett gäng 10-åringar som haft sex ("frivilligt"). Titta bara på samhället, självklart går sexdebuten ner i åldrarna.
    jo tack..för 10 år sen var jag lärare i en sjätteklass... när vi råkade överhöra en diskussion om oralsex.. två av tjejerna hade redan haft det med sina pojkvänner i nian(!!) och två-tre till av tjejerna tänkte ha det med sina jämnåriga...det värsta var att föräldrarna faktiskt inte reagerade på det när vi tog upp det med dem.... "det är ju inte så farligt,.. de är ju förälskade, har aldrig du varit det??" var en av mammornas kommentarer... och hon fortsatte med att hon genast skulle skaffa p-piller till flickan.. inte rätt lösning tycker jag, men ganska bra iofs
  • sasssyy

Det är inte våran roll att vara schyssta, det är vår roll att vara en förälder, en vuxen som sätter gränser och sätter stopp.

• sasssyy
    trettioplus skrev 2009-07-12 15:32:30 följande:
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-07-12 15:00:54 följande: Över sin kropp så länge det inte handlar om att skada den: självklart. Allt annat tycker jag är fullständigt vettlöst.
    Fast när man är tretton är man inte mogen att fatta de besluten. Som tretton har man precis mognat sexuellt och vet inte vad som är rätt och fel. Flickor idag tror att de måste ha sex och att de måste göra som killarna säger.
    En trettonårings kropp må vara utvecklad och redo för sex, men hjärnan är det inte. Dessutom är det skadligt att börja ha sex för tidigt, man VET att ju tidigare sexdebut dessto större risk för livmoderhalscancer och det är jag ett levande bevis på tyvärr.
    Dessutom är det väl bra jävla onödigt att ha så bråttom in i vuxenvärlden... Varför ska man vara så tidig med allt nu för tiden??

Det är väl heller inte frågan om vad de verkligen gör, som någon sa, vill de ha sex så kommer de att ha det.. MEN som förälder ska man vara tydlig med att det inte är något man tollererar eller uppskattar för att sätta gränser.
    Sex är INTE normalt vid 13 år
  • sasssyy
    trettioplus skrev 2009-07-12 15:46:04 följande:
    Det som är rätt eller fel för en trettonåring kan trettonåringen komma fram till aldeles själv. Att samhället sedan har en moral som sätter sig däremot är en helt annan sak. En riktigt usel och sexfientlig moral, skulle jag kalla den. En trettonårig tjej som vet sitt värde vet också att säga nej. Hon vet - precis som den trettonårige killen som lärt sig säga nej - att det som sker sker på hennes villkor. Det är ingenting som säger att man tar ett kliv in i vuxenvärlden för att man har sex i den åldern. Det, precis som allt annat, kan ske med samma nyfikenhet och lekfullhet som en trettonåring har till resten av livet. Det finns inget fel i det. Man ger inte människor styrka att ta vara på sig själva genom att säga att de inte är mogna till sina egna beslut. Det finns vaccin för livmoderhalscancer idag och kondom skyddar.
    En trettonåring är ETT BARN!!!!

Barn ska inte ha sex.. punkt slut.. usch jag blir fan mörkrädd när jag läser dina argument... en trettonåring ska ha en lekfullhet ja.. men att ha sex är ingen lek.. där är ett vuxet agerande..

Vaccinet mot livmoderhalscancer är INTE tillförlitligt och har gett många allvarliga biverkningar, och tror du verkligen att trettonåringar använder kondom när inte vuxna människor gör det??

Nä fy vilken brist på moral och respekt för BARN!!!

Trettonåringar må agera moget men tro mig.. jag har jobbat som lärare i många år och de är BARN och inget annat när man kommer dom under skinnet och väldigt många av dessa barn lider av att deras föräldrar tror att de är mogna att fatta viktiga beslut, många av dem skriker innombords för att någon vuxen ska hjälpa dem att säga nej och stopp för kamrattrycket är så ENORMT att man ska göra vissa saker, så hårt att de många gångr inte ens vet om de är dem själva som vill göra vissa saker eller om det är så att "alla andra tycker..:"

Det FINNS många anledningar till att myndighetsåldern är 18 och inte 13, precis som det finns orsak till att det är olagligt att ha sex före 15, det är för att skydda barnen. OCh jag hoppas att ni vuxna som rycker på axlarna åt era barns beteenden inser att pojken faktiskt kan bli polisanmäld även om även han är under 15, det kan bli utredningar om folk tycker att det är ansvarslöst och om man som vuxen menar att en trettonåring ska avgöra själv enbart själv om hon ska ha sex.. det finns fall där det blivit LVU av den orsaken.. att föräldrarna skitit i det och "tillåtit det"... med god orsak säger jag. Det är en sak att förbjuda och sen inte kunna sätta stopp.. men att säga okej.. är det för att man är rädd för att ta konflikten, rädd för att barnet ska säga att det inte älskar en längre?? eller vad ÄR det med föräldrar idag??
  • sasssyy

Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-07-12 15:56:03 följande:

Patrask är det enda jag kommer på när jag tänker på en förälder som skulle tillåta detta
    bekvämlighet... det är för jobbigt att ta ansvaret och sätta gränser och mötas i konflikt...
    Riktigt jävla ansvarslöst......

De som tycker att det är okej kan väl ta och flytta till någon öde ö så kan barnen ha sex hej vilt från femårsdagen då eller nåt.. Jag säger bara det att den dag MIN son får flickvän och det kommer till att de ska sova över hos varandra så hoppas jag verkligen att flickvännens mamma inte säger ja om de är under 16-17... varför ska man sova över hos varandra före det?? De kan ju umgås hela dagarna fram till sena kvällen, i undantagsfall kan en tjej sova över före det, men då ska jag känna familjen och hon sover i ett annat rum.. så får ni tycka att jag är en gammal torris, men min son ska lära sig respektera SIN och sina ev flickvänners kroppar och sexualitet och inte skynda in i något som kommer finnas där hela livet och vänta...
  • sasssyy
    trettioplus skrev 2009-07-12 16:18:04 följande:
    För dig är det punkt slut vid att barn inte ska ha sex Sassy. För mig är det inte det. Jag ser det som en lika naturlig och nyttig undersökande del av livet som allt annat är. Sex är något trevligt och bra om alla inblandade är med på det. Det behöver inte vara hälften så laddat som det är i större delen av vårt samhälle idag. De lagar vi har kring barn och sexualitet idag är stiftade med utgångspunkt att inte vuxna ska utnyttja barns naivitet. De är inte gjorda för att barn inte själva - på sina villkor - ska kunna utforska sig själva och sin omgivning. Sex kan vara lika mycket lek som något annat. Jag blir ledsen av att det finns så många människor som tar det på blodigt allvar. Så märkvärdigt är det faktiskt inte. Sex kan vara skönt, lekfullt och kul. Det behöver inte omges av strikta moralregler, måsten och borden. Man kan ta hand om sig på det området som allting annat.

Du får ursäkta men jag blir faktiskt illamående av ditt resonemang... sex är inte en lek och kommer aldrig att bli.. att sex är och ska vara roligt ja.. men det är en vuxenlek....

Tycker du att det är okej om en trettonåring har sex med en 45-åring också... är det också en lek...

det är stor skillnad på att "leka doktor" och att faktiskt ha sex...usch.. ja det är punkt slut för min del eftersom jag själv hade sex redan som barn.. som riktigt litet barn och jag var med på det också.. jag ville.... men man vet itne vad det är man säger ja till när man sägr ja till sex när man är barn..

du får säga vad du vill. Önskar dig och dina barn all lycka i livet och hoppas att dina barn slipper att behöva tänka och agera vuxet.. låt dem vara barn så länge det går..vuxen är man resten av livet
  • sasssyy

---oj vad konstigt det blev.. kopierar in mitt svar här---

Du får ursäkta men jag blir faktiskt illamående av ditt resonemang... sex är inte en lek och kommer aldrig att bli.. att sex är och ska vara roligt ja.. men det är en vuxenlek....

Tycker du att det är okej om en trettonåring har sex med en 45-åring också... är det också en lek...

det är stor skillnad på att "leka doktor" och att faktiskt ha sex...usch.. ja det är punkt slut för min del eftersom jag själv hade sex redan som barn.. som riktigt litet barn och jag var med på det också.. jag ville.... men man vet itne vad det är man säger ja till när man sägr ja till sex när man är barn..

du får säga vad du vill. Önskar dig och dina barn all lycka i livet och hoppas att dina barn slipper att behöva tänka och agera vuxet.. låt dem vara barn så länge det går..vuxen är man resten av livet

• sasssyy
    Danitrass skrev 2009-07-12 16:22:17 följande:
    Nej, för vill man inte att en 13- åring ska ha sex så är det ju bara att förbjuda övernattningar eftersom det bara är i en säng under nattid som ett samlag kan genomföras. Eller inte..
    det är inte det som är grejen.. grejen är den.. de kommer att göra som de vill ja... men man behöver inte underlätta för dem.. man ska som vuxen sätta en gräns..vi är flera här som är glada för att våra föräldrar satte gräns eller besvikna för att de inte gjorde det... det är väl för guds skull samma sak med sprit, jag som förälder säger GIVETVIS nej till att mitt barn dricker.. men är medveten om att förr eller senare händer det iaf.. för den skull kommer jag ju inte erbjuda en stor stark till kvällsmaten...

kanske en dålig jämförelse men det handlar om tydlig gränsssättning.. vilket vi svenskar helt klart är jävligt dåliga på... släpp allt bara, för de kommer ju ändå göra det.. Vad är det för attityd+??
  • sasssyy
    Anonym skrev 2009-07-12 18:31:54 följande:
    Bättre att dom har sex hemma i sängen en i en skitig källare eller hos nån polare
    varför göra det lätt för dem när man kan göra det svårarae...

åter igen.. sätt gränser som föräldrar.. varför tror alla att det handlar om att underlätta och vara schysst.. vill de knulla i en sunkig källare så visst kör på det.. då bevisar de ju bara för sig själva och omvärlden att de inte har tänkt igenom saken tillräckligt.

De enda trettonåringar jag har träffat som tycker att mamma o pappa borde tillåta dem att sova över med pojkvän är de som redan är trasiga och på väg utför, då har jag jobbat inom skolan i närmare 20 år. Säger det er något....

vet ni som säger att ts skulle tillåta det hur era tonåringar mår???? När satte ni er ner och pratade med dem ordentligt?
  • sasssyy
    BlommyNess12 skrev 2009-07-12 18:46:15 följande:
    :-O Min pojkvän sov över hos mig när jag var 13 år (efter att jag tjatat mig till det) och jag var otroligt duktig i skolan och var inte ett dugg påväg utför, och inte heller mår jag dåligt av det idag. Det betyder inte att det är bra för alla, men det du skriver känner jag verkligen inte igen.
    visst finns det undantag.. jag hade också bra betyg i skolan och det gick bra för mig.. jag sov över hos min 17 åriga pojkvän när jag var 12.... men det handlar ändå om att vi vuxna ska sätta gränser.. man är trots allt barn när man är 12-13 och i TS fall är det solklart så att flickan dessutom är efter..

Jag tycker att det är superfel och att vara förslappad i sin föräldraroll att falla för tjat.. jag har en 4,5 åring som är ÖVERJÄVLIG med att tjata så jag vet.. jag bävar för hur han blir som tonåring *S* men har jag sagt nej..då är det nej och hade jag varit din mamma så hade det nejet stannat kvar i några år.

Att du inte känner igen det beror nog mycket på att du inte varit inne i en klick utan att tillhöra klicken, jag har jobbat med ungarna på ett ganska okonvetionellt sätt och på så sätt knäckt igenom skalet av kompistryck, det ÄR oerhört vanligt med unga tjejer som skriker efter att mamma och pappa SKA säga nej trots att de tjatar.

Som förälder ska man inte vara schysst, man ska vara bestämd och sätta gränser, med det sagt betyder det inte att man kan vara snäll och kärleksfull, men sova över.. näpp... är inte aktuellt i den åldern
  • sasssyy
    pumpkinhead skrev 2009-07-12 18:47:09 följande:
    det bästa är väl ändå om någon av er pratar med henne. ser till att de skyddar sig om de faktiskt har sex. hon kanske inte är intresserad av det ens det är bara sånt ni tar för givet.. och varför tas det för givet?? för att det är normalt med sexualdrift oavsett ålder!!
    min farhåga här är väl mer killen, som är några år äldre och förmodligen långt mer uppe i puberteten än vad hon med sin sena utveckling är.. hur vågar man som mamma lägga sitt barn i händerna på en kille som är äldre och som ganska lätt kan övertala flickan att göra saker hon egentligen inte vill eller kanske ens förstår...
    Tycker att TS ska ta med henne till en ungdomsmottagning ja.... men främst för att tala om vad sex egentligen är, att man får och SKA säga nej om det inte känns bra och sen är det iaf läge att säga stopp till övernattningar..
Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....