trettioplus skrev 2009-07-12 15:46:04 följande:
Det som är rätt eller fel för en trettonåring kan trettonåringen komma fram till aldeles själv. Att samhället sedan har en moral som sätter sig däremot är en helt annan sak. En riktigt usel och sexfientlig moral, skulle jag kalla den. En trettonårig tjej som vet sitt värde vet också att säga nej. Hon vet - precis som den trettonårige killen som lärt sig säga nej - att det som sker sker på hennes villkor. Det är ingenting som säger att man tar ett kliv in i vuxenvärlden för att man har sex i den åldern. Det, precis som allt annat, kan ske med samma nyfikenhet och lekfullhet som en trettonåring har till resten av livet. Det finns inget fel i det. Man ger inte människor styrka att ta vara på sig själva genom att säga att de inte är mogna till sina egna beslut. Det finns vaccin för livmoderhalscancer idag och kondom skyddar.
En trettonåring är ETT BARN!!!!
Barn ska inte ha sex.. punkt slut.. usch jag blir fan mörkrädd när jag läser dina argument... en trettonåring ska ha en lekfullhet ja.. men att ha sex är ingen lek.. där är ett vuxet agerande..
Vaccinet mot livmoderhalscancer är INTE tillförlitligt och har gett många allvarliga biverkningar, och tror du verkligen att trettonåringar använder kondom när inte vuxna människor gör det??
Nä fy vilken brist på moral och respekt för BARN!!!
Trettonåringar må agera moget men tro mig.. jag har jobbat som lärare i många år och de är BARN och inget annat när man kommer dom under skinnet och väldigt många av dessa barn lider av att deras föräldrar tror att de är mogna att fatta viktiga beslut, många av dem skriker innombords för att någon vuxen ska hjälpa dem att säga nej och stopp för kamrattrycket är så ENORMT att man ska göra vissa saker, så hårt att de många gångr inte ens vet om de är dem själva som vill göra vissa saker eller om det är så att "alla andra tycker..:"
Det FINNS många anledningar till att myndighetsåldern är 18 och inte 13, precis som det finns orsak till att det är olagligt att ha sex före 15, det är för att skydda barnen. OCh jag hoppas att ni vuxna som rycker på axlarna åt era barns beteenden inser att pojken faktiskt kan bli polisanmäld även om även han är under 15, det kan bli utredningar om folk tycker att det är ansvarslöst och om man som vuxen menar att en trettonåring ska avgöra själv enbart själv om hon ska ha sex.. det finns fall där det blivit LVU av den orsaken.. att föräldrarna skitit i det och "tillåtit det"... med god orsak säger jag. Det är en sak att förbjuda och sen inte kunna sätta stopp.. men att säga okej.. är det för att man är rädd för att ta konflikten, rädd för att barnet ska säga att det inte älskar en längre?? eller vad ÄR det med föräldrar idag??