• Liddi

För tidigt född?

Hoppar in här Alexander kom 6v och 5 dagar för tidigt. vägde 2920g 49cm Nu är han 5 mån och väger runt 5,5 kg. Ingen vet varför han kom tidigt det bara satte igång.

• Liddi
    Frila2 skrev 2009-07-14 17:59:25 följande:
    Vi fick en liten tjej precis innan julafton i v 28+4. Hon vägde 930 g och var  37 cm lång. Nu är hon nästan 7 månader och väger 5700 g. Hon var 9 veckor på sjukhus innan hon kom hem. Hon kom dessutom hem utan vara sig sond eller syrgas och hon vägde 2050 g när hon kom hem.
    Oj nu har hon kommit ikapp Lex Och korrigerat är de ju jämnåriga. Hur lång är hon?
  • Liddi
    Frila2 skrev 2009-07-14 21:30:13 följande:
    Ha, äntligen! Hon är 59,5 cm lång. Jag tyckte att sköterskan skulle låtsas se 0,5 cm till så det blir 60 men nej... Hur lång är Lex nu då?
    Sist vi kollade längden var för några veckor sen och då var han 62cm så nu borde han vara runt 63-64 så han är långsmal han. Hur har det gått för er? Nu får ni väl gå ut och så va?
  • Liddi
    Frila2 skrev 2009-07-14 22:01:22 följande:
    Men då är han inte sååå mycket längre ju. Vilken vecka är han född i? 34? Tack, det har gått jättebra. Nu är det fritt fram för oss att gå ut men vi får inte åka kommunalt, vara i stan, i stora affärer etc så vi är lite begränsade fortfarande. HUr har ni det?
    Han föddes i v 33+2. Jodå vi har det bra, han var ju så stor och växer så bra så vi var sista gången på återbesök i april så nu är vi fria
    Förstår att det är lite drygt med begränsningarna, vet ni hur länge ni måste ha det så?
  • Liddi
    Frila2 skrev 2009-07-14 23:47:11 följande:
    Just det, så var det ja. Ja, han var ju rätt stor för den veckan då. Skönt att ni är fria från allt med neonatalvård. Vi var på återbesök när Siri var 2 mån korr och ska tillbaka när hon är 6 mån korr. Tror vi kommer gå tills hon är 1½ eller så. Restriktionerna håller tyvärr i sig över vintern som kommer. Vet inte hur det ska fungera, jag har inte körkort. Vi får se vad som händer.
    Oj ja utan körkort blir det ju svårt. Var inne i ditt galleri och kollade, jättesöt tjej och vad hon har växt.
  • Liddi
    Erika89 skrev 2009-07-16 13:50:30 följande:
    tjoho! Vi blev utskrivna från sjukan idag och Junie hade gått upp nästan 100 g på 2 dagar!
    Grattis duktigt av lilltjejen. Kommer själv ihåg hur glad man var den dagen skönt för er.
  • Liddi

vad är 69an ?...verkar som alla var där

• Liddi

Futurum nobis est skrev 2009-07-16 17:28:41 följande:

Neonatalavdelningen i Västerås
    Jaha Det är inte så långt från Uppsala ju...vi var på akademiska
  • Liddi

Johan 80: Skönt att det rullar på för er och att de mår bra båda två Hoppas er lilla vill stanna där ett tag till. Måste vara jobbigt för din fru/sambo att vara sängliggande?

• Liddi

Trollet Ludenben skrev 2009-07-16 21:12:40 följande:

Ansluter mig till tråden. Fick en pojk i v 31+4 den 24/2 i år. BF var 23/4.... vi låg på möndals neo mesta tiden men är född på östra i Göteborg.
    Välkomna vad heter din pojk?
  • Liddi
    Cissi32 skrev 2009-07-16 21:21:34 följande:
    Hej! Jag fick min lille Noah den 31 mars i vecka 30+6 så 9 veckor för tidigt men han mår hur bra som helst. Vägde 1865 g 43 cm när han föddes och nu väger han 5 kg och 58 cm lång..
    Välkomna ni åxå Vilken duktig kille som har växt till sig så bra
  • Liddi

Futurum nobis est skrev 2009-07-16 22:38:17 följande:

Vi var där i 8,5 vecka också
    Jaha
  • Liddi
    thessires skrev 2009-07-17 09:51:25 följande:
    Jag fick två gossar i v. 32+6 den 16:e februari. Nu är de 5 månader och är hur stora som helst. De vägde endast 1796 och 1730 när de föddes och var 44 cm långa. Anledningen till att de föddes för tidigt var att de saknades skiljevägg mellan bebisarna och risk fanns att de skulle trassla in sig i navelsträngarna. Det var ett planerat snitt. Allt har gått bra, vi stannade 12 dagar på neo och hade hemsjukvård ca 1 månad. Nu väger pojkarna ca 6.5-7 kg och är kring 62 långa Eftersom allt gick så bra redan från början (med amning, tillväxt, utveckling osv.) blev vi helt utskrivna från neo och kommer inte att göra några återbesök alls där i fortsättningen.
    Oj två stycken vad mysigt vad heter de?
    pindile skrev 2009-07-17 10:43:45 följande:
    min första pojke föddes i v29. han vägde 1695 och var 40 cm lång. har en berättelse om detta i min blogg. kan än i dag tycka att detta är jobbigt och tror inte jag helt bearbetat alla känslor som man hade på den tiden , det har gått 4 år den 30:e augusti..... vi åkte hem med neovård i hemmet, då han fortfarande sondmatades, och hade besöksförbud! farmor farfar, mormor o morfar fick typ komma en ggn första veckorna, och då inte ens röra honom.... att handla i affär, var helt uteslutet i början, jag gick in själv, hn var kvar med Leon i bilen....detta var ju vad vi blivit tillsagda... denna gången fick jag helt normalt och hade hala släkten väntades ute i väntrummet , så dom fick träffa oss direkt efter fl....det var underbart att kunna dela med sig, önskar ju man hade sluppit och vara som en vakt över Leon också när han föddes, men inser ju att det var för hans eget bästa.
    Skönt att det blev "normalt" den här gången Jag brukar undra om nästa åxå kommer dyka upp tidigt...de sa att det kunde bli så då de inte vet varför han kom.
  • Liddi
    pindile skrev 2009-07-17 15:12:23 följande:
    mills: ja jag var helt säker på att jag skulle få tidigt igen. fick heller inget svar på varför det blev som det blev första ggn. denna ggn stoppade jag värkar i v26 och v29...hade sen massa sd och så ända tills det var dags, tro det eller ej, han föddes på bf+2.....ingen hade trott det!!! tror jag har nåt som jag hört kallas "lättretlig livmoder", då får man massa värkar och sd, som inte påverkar tappen alls, men som ändå kan vara väldigt länge och göra riktigtont (och vara extremt regelbundna, mina kom alltid med 3 min mellanrum i flera timmar i sträck)
    Oj ja då var det ju kul att han höll sig så länge ändå Jag fick ju inte jättetidigt i v 33+2 och han var ganska stor då. Fick värkar två dygn innan, visste knappt vad en värk eller sd var innan dess
  • Liddi
    Erika89 skrev 2009-07-17 15:07:02 följande:
    Hej ni nya! Va skönt att höra att det gått så bra för dom flesta av er! Läkarvården är ju helt otrolig nu för tiden! Hur gör ni med era barn, eller gjorde när dom var nyfödda, sover dom i er säng eller spjälsäng? Jag försöker få Junie att sova i sin egen säng men det går inte! Hon bara skriker och bökar och sover inte alls och jag är för trött för att orka hålla på i timmar för att få henne att sova så tillslut lägger jag henne i vår säng men jag vill verkligen att hon sover i sin säng enda från början! Några tips?
    Vi har tagit bort en sida på spjälsängen och ställt den mot vår säng så han är i SIN säng men ändå nära så man bara behöver sträcka ut armen och klappa på honom. Har funkat bra för oss, men vid 5-7 när han vaknar får han komma över och äta och sen vägrar han sova i sin säng igen utan då ligger han kvar hos oss.
  • Liddi
    pindile skrev 2009-07-17 16:36:15 följande:
    ja, jag var ju inte så himla tidig heller, v29, men han var rätt stor, 1695 gr... men denna gång var det fantastiskt att få uppleva ett "normalt" sätt att få barn..
    Ja jag förstår det Min pojke vägde 2920g och skulle vägt 5000g om han hade väntat så jag är faktiskt lite glad att han kom tidigt det var ju ändå så sent att han inte tog nån större skada av det...men det var ju lite drygt att stanna två veckor på Neo.
  • Liddi
    pindile skrev 2009-07-17 16:50:56 följande:
    ja, vi stannade 5 veckor på neo, och hade vård i hemmet i 2 veckor till efter det...det blev så att man til slut kände sig hemma där....grät tom en skvätt på väg ner för hissen....konstigt, men så kände jag faktiskt...konstigt va fort man anpassar sig. nu när jag ser filmen min mamma spelade in på sjukhuset på mig när jag byter blöja på Leon och sondmatar honom, fattar jag inte hur det kunde se så naturligt ut, som om jag aldrig gjort nåt annat än vårdat ett prematur barn liksom....
    förstår vad du menar...man kom in i det snabbt och det var tryggt att bara kunna trycka på en knapp om man undrade nåt. Det jag kände var lite jobbigt var att det inte riktigt kändes som MITT barn, man vågade inte göra nånting utan att fråga om lov först. Men det var ju lite läskigt att komma hem och få det att fungera, han gick ner i vikt i början så vi började ju undra vad vi gjorde för fel. Men det löste sig och vi blev utskrivna en halv vecka senare. Då var man ju så van vid sonden att det blev lite konstigt att han inte skulle ha den längre
  • Liddi
    thessires skrev 2009-07-17 20:01:37 följande:
    Pojkarna heter Alexander & Maximilian .
    Oj jag har åxå en Alexander ...det verkar förresten vara ett vanligt tvillingnamn, känner till tre tvillingpar där den ena heter Alexander
  • Liddi
    Cissi32 skrev 2009-07-17 21:04:33 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-07-17 09:33:27 följande: Vi låg inne på neo i 3 ½ vecka han drog sonden hemma flera gånger oxå, sen hade vi neovård i hemmet i 2 veckor. Men pumpa ur och försökte amma men blev bara stress så nu ger jag tillägg på flaska men går jätte bra.. Verkar lite som han är lite trång i ena näsan men en lkare på bvc ska kolla han på fredag så får vi se..
    Hehe ja det där med att rycka sonden är de tydligen bra på allihop Jag var så rädd att han skulle rycka den hemma så jag var beredd att rusa dit så fort han kom i närheten med händerna...som tur är fick den sitta kvar. En gång när han just fått en ny ryckte han ur den innan sköterskan ens hunnit ut ur rummet. Och han var så stark i armarna så man fick hålla fast dem när de skulle sätta i en ny för han slogs så mycket
  • Liddi
    karusell skrev 2009-07-18 21:39:05 följande:
    Mina tvilling pojkar kom v.27! 6/6-2007 =)
    Oj ännu fler tvillingar vad heter de då? Min pojke heter Alexander och föddes 10/2 v33+2
Svar på tråden För tidigt född?