• adrenalin

omyndigförklarat någon?

Idag lämnade jag in papper på att jag vill omyndigförklara min mamma.
    mina syskon har gjort samma sak.

Är det nån som gått igenom den här processen nån gång?

• Svar på tråden omyndigförklarat någon?
  • MiniLo

Oj jag vilket stort steg att ta! :/ Måste vara jobbigt, stor styrkekram!

Vad händer när någon ansöker om det, det är väll ganska svårt att få igenom menar jag?

Jag har som tur va inte gått igenom det men ville skicka lite styrka om du vill ha!

{#lang_emotions_flower}

• adrenalin

det ska gå upp i tingsrätten men tydligen kan det ta tid.

Hon har blivit väldigt dement och klarar inte ens att ta hand om sig själv. Hon äter inte och sköter inte ens sin hygien. Hon har bara hemtjänst morgon och kväll nu (inte ens nån som kommer med mat) eftersom hon anser sig inte behöva hjälp och hon har bestämmanderätt om sig själv.

Inte så lyckat.

• adrenalin
    jaghopparhögt skrev 2009-07-13 21:06:19 följande:
    Avskaffade de inte omyndigförklaring för över 20 år sedan?
    nej. nu heter det dock att man skaffar en förmyndare.
    same shit.
  • Ord blind
    jaghopparhögt skrev 2009-07-13 21:06:19 följande:
    Avskaffade de inte omyndigförklaring för över 20 år sedan?
    sv.wikipedia.org/wiki/Omyndigf%C3%B6rklaring

På ett ungefär.
  • kamomil

Det är inte alls samma sak att omyndighetsförklara ngn och att ansöka om god man eller förvaltare.

Omyndighetsförklaring avskaffades 1982 om jag minns rätt, det är på 80-talet iaf.

Godmanskap;
    en god man kan sörja för person, bevaka rätt och egendom,, dvs stötta personen, huvudmannen i vadagen, hjälpa till med räkninar ,ekonomi och myndighetskontakter. Huvudmannen är fortfarande fri att ingå avtal och ansöka om olika saker. En god man kan ej tvinga en person till ngn

Förvaltarskap,
    En utökad form av godmanskap, huvudmannen är ej fri att ingå avtal, tex köpa en tv på avbetalning utan förvaltarens godkännande. En förvaltare kan ej tvinga sin huvudman till ngt, dvs en förvaltare kan göra en ansökan om exempelvis särskilt boende för sin huvudman, men sen är det huvudmannen själv som bestämmer om den vill flytta in eller ej.

Den enda som kan tvinga personer i Sverige till ngt är en läkare så då måste skriva ett LPT(psykiatrisk tvångsvård), tillsammans med LVU(vård av unga) och LVM(vård av missbrukare) är det de tvångslagar vi har i Sverige, En läkare måste alltså intyga att en person ej är psykiskt kapabel att ta hand om sig själv och exempelvis läggas in på psyk eller anann form av institutionsvård.

För att svara ts.
    Ansökan skickas till överförmyndaren, personal i omsorgsförvaltningen får möjlighet att yttra sig, kan vara biståndsbedömmre eller personal i hemtjänsten,bröstarvingar skall yttra sig eftersom ett eventuellt godmanskap/förvaltarskap kan påverka eventuella framtida arv tex sälja av aktier osv. ,

Ansökan skickas sedan till tingsrätten som avgör om personen anses vara i behov av godman/förvaltare, Detta skickas sedan tillbaka till överförmyndaren som utser en person som skall egera godman eller förvaltare. Därefter bestämms ett möte med huvudmannen och den tilltänkte godemannen/förvaltaren. Där de får träffas, se om personkemin stämmer . Vid detta möte undertecknas ett avtal där huvudmannen goskänner den tilltänkte godemannen/förvaltaren. Observera att huvudmannen vid detta möte har rätt att säga NEJ, jag vill inte ha ngn legal företrädare och då faller allt! Alternativ nej jag gillar inte denna personen , då får överförmyndaren utse en ny legal företrädare,
    Om avtalet underteckbas brukar det ta 3-4 veckor innan godmanskappet/ förvaltarskapet börjar gällla.

Det kan även vara så att tingsrätten ger avslag på ansökan om legal företrädare, detta avslag kan du då överklaga.

Hoppas allt löser sig!

• Ord blind

"huvudmannen är ej fri att ingå avtal"
    Är inte det en typ av omyndighetsförklaring?

Svar på tråden omyndigförklarat någon?