• adrenalin

omyndigförklarat någon?

Idag lämnade jag in papper på att jag vill omyndigförklara min mamma.
    mina syskon har gjort samma sak.

Är det nån som gått igenom den här processen nån gång?

• Svar på tråden omyndigförklarat någon?
  • kamomil

Ord blind:
    Nja jag tycker inte det, Det kan ju vara folk som har stora skulder och hjälp med sin ekonomi där de ej kan ingå avtal, de är ju inte omyndigföklarde för det,
    De är vuxna människor, rätt att rösta , rätt att besluta om sitt liv, rätt av avgöra om de vill opereras eller ej, genomgå aborter osv, rätt att leva med den de vill, ej genomgå en massa konstiga expriment. Din åsikt och mening räknas och ingen kan tvinga dig till ngt du inte vill. Så man blir ej längre omyndigföklaradm du blir begränsad i din rättsliga handlingsförmåga och det är stoooor skillnad!

Du kan inte köpa en människa, en omyndigförklard sinnesslö och förvara i stallet och nyttja som arbetskraft som man kunde förr!

• Ord blind
    kamomil skrev 2009-07-14 12:59:03 följande:
    Ord blind:Nja jag tycker inte det, Det kan ju vara folk som har stora skulder och hjälp med sin ekonomi där de ej kan ingå avtal, de är ju inte omyndigföklarde för det,De är vuxna människor, rätt att rösta , rätt att besluta om sitt liv, rätt av avgöra om de vill opereras eller ej, genomgå aborter osv, rätt att leva med den de vill, ej genomgå en massa konstiga expriment. Din åsikt och mening räknas och ingen kan tvinga dig till ngt du inte vill. Så man blir ej längre omyndigföklaradm du blir begränsad i din rättsliga handlingsförmåga och det är stoooor skillnad!Du kan inte köpa en människa, en omyndigförklard sinnesslö och förvara i stallet och nyttja som arbetskraft som man kunde förr!
    Jag är inte enig med dig där, men det måste vi ju inte vara! :) Jag anser att ta ifrån någon sin rättshandlingsförmåga är att omyndigförklara personen på den punkten. Men som sagt det spelar ingen roll. Lämnar diskussionen därhän.
  • adrenalin

Ja men som jag ser det så är det en typ av omyndigförklaring.

Att man inte kan köpa henne och nyttja henne som stallarbetare tycker jag bara är positivt :)

men hon kommer ju faktiskt inte bestämma över sig själv som hon gör nu.

• Flygfotogen

Min far fick i princip vårdnaden om farfar för ca 8 år sedan. Jag kan höra med honom hur det gick till.

• en glad
    adrenalin skrev 2009-07-13 20:13:38 följande:
    Idag lämnade jag in papper på att jag vill omyndigförklara min mamma.mina syskon har gjort samma sak.Är det nån som gått igenom den här processen nån gång?
    Omyndigförklara kan man inte göra längre. Däremot kan man via överförmyndaren ansöka om att god man (personen blir då fortfarande rättskapabel) eller förvaltare (personen förfogar då inte längre över sin ekonomi) skall förordnas i tingsrätten. Innan beslut tas skall personen bedömas av läkare och den som skall utses till godman/förvaltare måste vandelsprövas (t.ex får man lämna utdrag från belastnings- och misstankeregistret) .... Både förvaltare och godman skall årligen (före 1 mars) redovisa sina åtgärder till överförmyndaren och får viss ersättning för sitt arbete - av huvudmannen om den har pengar, annars av "samhället".
  • kamomil
    adrenalin skrev 2009-07-14 15:08:44 följande:
    Att man inte kan köpa henne och nyttja henne som stallarbetare tycker jag bara är positivt :) men hon kommer ju faktiskt inte bestämma över sig själv som hon gör nu.
    Visst är det! Det är det jag menar, denna nya lagstiftningen är ju klart bättre :) Att du faktiskt inte är omyndigförklarad utan du får stöttning kring de moment i vardagen där du möter svårigheter :) Men egentligen handlar tråden ej om personer blir omyndioga idag el ej, kalla det vad ni vill, jjag hoppas iaf att din mamma får den hjälp hon behöver!
  • adrenalin

det känns som det kvittar vad ordet egentligen innehåller :)

jag vet att det heter förmyndare.

men ju mindre hon får bestämma själv desto bättre. huvudsaken ingen säljer henne till ett stall

• en glad
    adrenalin skrev 2009-07-16 13:45:14 följande:
    det känns som det kvittar vad ordet egentligen innehåller :) jag vet att det heter förmyndare. men ju mindre hon får bestämma själv desto bättre. huvudsaken ingen säljer henne till ett stall
    Förmyndare är det bara omyndiga barn som har... vuxna har god man eller förvaltare ....
  • adrenalin

en glad skrev 2009-07-16 17:47:48 följande:

Förmyndare är det bara omyndiga barn som har... vuxna har god man eller förvaltare ....
    jag går vilse i fikonspråket!
  • en glad
    adrenalin skrev 2009-07-16 21:41:56 följande:
    en glad skrev 2009-07-16 17:47:48 följande: jag går vilse i fikonspråket!
    Fullt begripligt! Och det är väl tur att inte "gemene man" är 100 § insatt i sådant här?
  • Flygfotogen

Förmyndare och förvaltare är ju i princip same shit, different name. Det är bara det att förmyndare är man om någon är omyndig.

Svar på tråden omyndigförklarat någon?