omyndigförklarat någon?
Idag lämnade jag in papper på att jag vill omyndigförklara min mamma.
mina syskon har gjort samma sak.
Är det nån som gått igenom den här processen nån gång?
Idag lämnade jag in papper på att jag vill omyndigförklara min mamma.
mina syskon har gjort samma sak.
Är det nån som gått igenom den här processen nån gång?
Ord blind:
Nja jag tycker inte det, Det kan ju vara folk som har stora skulder och hjälp med sin ekonomi där de ej kan ingå avtal, de är ju inte omyndigföklarde för det,
De är vuxna människor, rätt att rösta , rätt att besluta om sitt liv, rätt av avgöra om de vill opereras eller ej, genomgå aborter osv, rätt att leva med den de vill, ej genomgå en massa konstiga expriment. Din åsikt och mening räknas och ingen kan tvinga dig till ngt du inte vill. Så man blir ej längre omyndigföklaradm du blir begränsad i din rättsliga handlingsförmåga och det är stoooor skillnad!
Du kan inte köpa en människa, en omyndigförklard sinnesslö och förvara i stallet och nyttja som arbetskraft som man kunde förr!
Ja men som jag ser det så är det en typ av omyndigförklaring.
Att man inte kan köpa henne och nyttja henne som stallarbetare tycker jag bara är positivt :)
men hon kommer ju faktiskt inte bestämma över sig själv som hon gör nu.
Min far fick i princip vårdnaden om farfar för ca 8 år sedan. Jag kan höra med honom hur det gick till.
det känns som det kvittar vad ordet egentligen innehåller :)
jag vet att det heter förmyndare.
men ju mindre hon får bestämma själv desto bättre. huvudsaken ingen säljer henne till ett stall
en glad skrev 2009-07-16 17:47:48 följande:
Förmyndare och förvaltare är ju i princip same shit, different name. Det är bara det att förmyndare är man om någon är omyndig.