• Äldre 13 Jul 23:28
    10736 visningar
    15 svar
    15
    10736

    förlovningsfest?

    hmmm alla frågar om vi ska ha förlovningsfest..
    brukar man ha det? vad gör man då?

  • Svar på tråden förlovningsfest?
  • Äldre 14 Jul 13:39
    #1

    Brukar och brukar, det är nog inget som är självklart i de flesta kretsar. Och det förstår jag, en förlovning idag behöver ju inte betyda nåt egentligen. Folk förlovar sig till höger och vänster, eller med alla de varit tillsammans med ett visst antal månader t ex...


  • Drakfi­sk
    Äldre 14 Jul 13:42
    #2

    Det är väl lite olika med det där, vissa ordnar stor förlovningsfest och bjuder hela släkten, andra ordnar en liten fest för vännerna och vissa ordnar ingen fest alls.

    Jag har blivit bjuden på en förlovningsfest som går av stapeln om några veckor, paret vill fira sin förlovning med sina vänner (tror vi är ca 20 st bjudna), genom att bjuda på tårta, kaffe och lite bubbel.

    Något speciellt program tror jag knappast det blir, utan det blir väl mer som en vanlig fest, förutom att det högst antagligen blir en hel del prat om bröllop.

  • Äldre 14 Jul 18:39
    #3

    är det någon mer som har varit på förlovningsfest?

  • TriXii­ie
    Äldre 14 Jul 19:06
    #4

    min sambo vill inte gifta sig...
    Så om vi skulle förlova oss... så skulle jag nog vilja ha en förlovningsfest för oss och fira lite ''som med ett bröllop fast mindre*..
    har tänkt tanken.. för han säger att han kan förlova sig, men inte gifta sig..

    hur tycker ni att det låter? funderar på vad andra ska *tycka/säga*

  • TriXii­ie
    Äldre 14 Jul 19:06
    #5

    sorry att jag låande din tråd lite TS. ..
    Men som svar på din fråga har jag faktiist aldrig vart på någon förlovningsfest.

  • Äldre 14 Jul 19:07
    #6

    Jag har varit på två förlovningsfester, det som har varit bjudna då är parets vänner.. inte familj eller så.. och så har vissa givit presenter... sen har det druckits lite vin och grillats.. dock hade det senaste paret som förlovat sig bara varit tsm i ca 3 månader så där gav jag faktiskt ingen present..
    Tycker att förlovningsfest har man kanske om man VET att man snart ska gifta sig..

  • Äldre 14 Jul 19:09
    #7
    TriXiiie skrev 2009-07-14 19:06:04 följande:
    min sambo vill inte gifta sig...Så om vi skulle förlova oss... så skulle jag nog vilja ha en förlovningsfest för oss och fira lite ''som med ett bröllop fast mindre*.. har tänkt tanken.. för han säger att han kan förlova sig, men inte gifta sig..hur tycker ni att det låter? funderar på vad andra ska *tycka/säga*
    Förlovning är ju FÖRE -LOVANDE.. altlså innan man trolovar sig via giftermål , vilket ska ske inom ett år efter förlovningen.. och detta håller jag personligen med om också.. varför vill han inte gifta sig?
  • Äldre 14 Jul 19:22
    #8

    okej men vi kommer inte att gifta oss innan om ca tre år.
    kan man inte ha en förlovningsfest då?

  • Äldre 14 Jul 19:23
    #9
    TriXiiie skrev 2009-07-14 19:06:53 följande:
    sorry att jag låande din tråd lite TS. ..Men som svar på din fråga har jag faktiist aldrig vart på någon förlovningsfest.
    det gör inget:)
  • Drakfi­sk
    Äldre 14 Jul 19:24
    #10
    snart 4 skrev 2009-07-14 19:22:43 följande:
    okej men vi kommer inte att gifta oss innan om ca tre år. kan man inte ha en förlovningsfest då?
    Klart ni kan!

    Man gifter sig när man har haft tid att ordna med förberedelserna inför bröllopet, någon utsatt tid för *när* detta ska ha skett finns ej.

    (Ja, vissa tycker och tror att det är tradition att bröllopet ska ske ett år efter förlovningsdagen, men se så är det inte -- bröllopet ordnas när paret är klara med förberedelserna).
  • TriXii­ie
    Äldre 14 Jul 19:25
    #11

    nä han säger att han inte vill och aldrig har velat.. ser inte grejjen med de..
    Mjo det är sant det du säger..
    Men jag skulle ng vilja ha en förlovningsfest just för att jag inte kommer bli gift isånnafall.. Men jag förstår hur du tänker!

  • Äldre 14 Jul 19:26
    #12
    TriXiiie skrev 2009-07-14 19:25:00 följande:
    nä han säger att han inte vill och aldrig har velat.. ser inte grejjen med de..Mjo det är sant det du säger..Men jag skulle ng vilja ha en förlovningsfest just för att jag inte kommer bli gift isånnafall.. Men jag förstår hur du tänker!
    japp förstår hur du tänker också.. men de jag varit på har varit väldigt enkla.. grill,bubbel och trevligt sällskap hemma hos paret.
    hoppas ni hittar en lösning
  • Drakfi­sk
    Äldre 14 Jul 19:28
    #13
    TriXiiie skrev 2009-07-14 19:25:00 följande:
    nä han säger att han inte vill och aldrig har velat.. ser inte grejjen med de.. Mjo det är sant det du säger.. Men jag skulle ng vilja ha en förlovningsfest just för att jag inte kommer bli gift isånnafall.. Men jag förstår hur du tänker!
    Men eftersom det inte finns någon mall för hur en förlovningsfest "ska" se ut, så är det klart ni kan ordna en sådan om ni känner för det! Ni kan ha er fest precis som ni själva önskar, vill ni ha ett "minibröllop" -- ha det!

    Det ordnas alldeles för lite (ordentliga) fester i vårt land, så min uppmaning är: har ni något att fira -- fira det!
  • Äldre 14 Jul 19:28
    #14

    okej men då blir det en liten fest:) tack

  • Drakfi­sk
    Äldre 14 Jul 19:31
    #15
    snart 4 skrev 2009-07-14 19:28:53 följande:
    okej men då blir det en liten fest:) tack
    Kul!
Svar på tråden förlovningsfest?