• Namanis

    Beställa kläder från USA/tullavgift??

    Jag tänkte beställa kläder från forever21.com, men är lite osäker på om det är värt det.

    Är det någon som har erfarenhet av att beställa kläder från USA och kan berätta hur allt går till med tullavgifter och sånt??

    Jag har varit inne på tullverkets hemsida, men jag blir inte klokare på det tyvärr.

    Tacksam för alla svar..


    This is my truth, tell me yours...
  • Svar på tråden Beställa kläder från USA/tullavgift??
  • Kristin24

    jag minns inte den exakta summan men tror jag fick betala ca 200kr i tullavgift..detta var i höstas.

  • Agamemnon

    Du behöver inte betala moms och tullavgift om din beställning är värd mindre än 500 kr (har jag för mig det var). Är den värd mer (och den "fastnar" ) kan du lägga till moms + ca 16%. Jag är inte riktigt säker på de exakta siffrorna men när min mans ring fastnade fick vi betala ca 40% mer.


    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Namanis
    Agamemnon skrev 2009-07-14 16:30:11 följande:
    Du behöver inte betala moms och tullavgift om din beställning är värd mindre än 500 kr (har jag för mig det var). Är den värd mer (och den "fastnar" ) kan du lägga till moms + ca 16%. Jag är inte riktigt säker på de exakta siffrorna men när min mans ring fastnade fick vi betala ca 40% mer.
    Vad då? Kan den inte "fastna"?? Så man måste inte alltid betala tullavgift? Betalar man tull och moms när man hämtar ut sitt paket? Betalar man mot faktura eller postförskott när man skickar efter från USA?

    Många frågor, hoppas ngn kan svara på det...
    This is my truth, tell me yours...
  • Agamemnon
    Namanis skrev 2009-07-14 20:30:20 följande:
    Jag har hittills alltid betalat med kreditkort eller via PayPal (är det betalningssätt som de flesta erbjuder) och det i förskott. Har aldrig stött på en shop eller säljare som skickar till Sverige mot faktura eller postförskott.
    Ibland har man tur och paketen slinker igenom tullen. En del säljare på t.ex. eBay märker försändelserna med ett lägre värde och "gift", då kan man ha tur. Men räkna med att det fastnar i tullen och du måste betala (så att det inte i slutändan blir dyrare än om du shoppat här eller i Europa). Om det sen slinker igenom är det ju bara bra.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Namanis

    Men om de ser att det är från ett klädföretag så spelar det nog ingen roll. Då fastnar man nog i tullen iaf, antar jag.

    Är momsen på 25%? Någon som vet? Räknar man då det på hela beloppet man betalar eller per vara?


    This is my truth, tell me yours...
  • felicityporter

    Det är inte 100% säkert att paketet fastnar i tullen, det kommer in otroligt många paket varje dag och de kan ju inte tulla _alla_ paket, men för att inte bli besviken är det ändå bäst att räkna med att det fastnar i tullen.

    Om du får tulla tar de 100 kr "för besväret" och 25% på hela summan, även frakten. Beställer du varor under 200 kr slipper du tull.

  • trollkarl

    om det skickas som gåva från USA är det ingen avgift.

  • felicityporter
    trollkarl skrev 2009-07-16 17:23:14 följande:
    om det skickas som gåva från USA är det ingen avgift.
    Tyvärr kan det fastna i tullen även om företaget är tillmötesgående och kryssar i "Gift". Jag har själv råkat ut för det.
  • trollkarl
    felicityporter skrev 2009-07-16 17:24:15 följande:
    Tyvärr kan det fastna i tullen även om företaget är tillmötesgående och kryssar i "Gift". Jag har själv råkat ut för det.
    då är det bara att åka raka vägen till tullen där det ligger, ta fram tullchefen, ge han en avhyvling verbalt och ha med paragraferna. sen får du ditt paket och kan åka hem.
  • felicityporter
    trollkarl skrev 2009-07-16 17:25:42 följande:
    då är det bara att åka raka vägen till tullen där det ligger, ta fram tullchefen, ge han en avhyvling verbalt och ha med paragraferna. sen får du ditt paket och kan åka hem.
    Haha, om det ändå vore så enkelt. Jag fick ett mycket otrevligt brev från tullen då det begav sig, det liknade nästan ett slags kravbrev. Jag försökte prata med tanten på posten, men hon var mycket intimiderande och sade att det inte spelade någon roll alls att paketet var märkt "gift".
Svar på tråden Beställa kläder från USA/tullavgift??