• Namanis

Beställa kläder från USA/tullavgift??

Jag tänkte beställa kläder från forever21.com, men är lite osäker på om det är värt det.

Är det någon som har erfarenhet av att beställa kläder från USA och kan berätta hur allt går till med tullavgifter och sånt??

Jag har varit inne på tullverkets hemsida, men jag blir inte klokare på det tyvärr.

Tacksam för alla svar..

This is my truth, tell me yours...
  • Svar på tråden Beställa kläder från USA/tullavgift??
  • N1an
    jaghopparhögt skrev 2009-07-19 15:10:24 följande:
    Det kan aldrig bero på värdet eftersom man ska betala moms och tull från första kronan. Tullen ser mellan fingrarna hela tiden.
    Nej, tullen ser inte genom fingrarna. Det är posten som gör tulldeklarationerna som kommer via dem. De slarvar JÄTTEmycket!!!

Nej, man behöver inte alltid betala från första kronan. Det finns exvis ett undantag av gåva under 500 kr.
    www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranutlandet.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html
  • ninmid

Har beställt massor från USA, har aldrig hänt att man "sluppit" betala tull och moms. På tullverket kan man räkna ut exakt vad det går på.

Oftast ringer dom när paketet är på väg så får man betala via kort på telefon eller så får man en faktura på posten alt. betala direkt när budet kommer.
    Forever21 kan man ju alltid handla ifrån eftersom det i grunden är så himla billigt ; )
  • felicityporter
    ninmid skrev 2009-07-19 19:25:41 följande:
    Har beställt massor från USA, har aldrig hänt att man "sluppit" betala tull och moms. På tullverket kan man räkna ut exakt vad det går på. Oftast ringer dom när paketet är på väg så får man betala via kort på telefon eller så får man en faktura på posten alt. betala direkt när budet kommer. Forever21 kan man ju alltid handla ifrån eftersom det i grunden är så himla billigt ; )
    Har du bara handlat från kända, stora nätbutiker?
  • ninmid

Nu handlar jag i stort sett bara från shopbop.com och forever21. Har tidigare handlat från andra ställen, då mest barnkläder.

• Agamemnon
    ninmid skrev 2009-07-19 19:25:41 följande:
    Har beställt massor från USA, har aldrig hänt att man "sluppit" betala tull och moms. På tullverket kan man räkna ut exakt vad det går på. Oftast ringer dom när paketet är på väg så får man betala via kort på telefon eller så får man en faktura på posten alt. betala direkt när budet kommer. Forever21 kan man ju alltid handla ifrån eftersom det i grunden är så himla billigt ; )
    Så har vi aldrig haft det.
    Vi shoppar från USA och Asien (mest eBay) och jag skulle tippa att ca hälften av våra prylar har "fastnat". Då har vi aldrig blivit uppringda utan vi har fått hem en avi och vid postens utlämningsställe har vi fått betala tull och moms.
    TS: Lägg på 40% till beställningsvärdet så ser du hur mycket det kommer att kosta dig (OM det fastnar). Det är inte ovanligt att det blir billigare trots tull och moms.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • N1an
    Namanis skrev 2009-07-19 15:11:03 följande:
    Aha då förstår jag. Jag antar att det står på paketet vem som är avsändare. Så rent krasst är det inte så "billigt" att beställa kläder från USA.
    Det kan ju absolut bli billigare. Det beror ju på vad du får betala i grundpris.
  • ninmid
    Agamemnon skrev 2009-07-19 21:19:21 följande:
    Fast ebay är ju inte samma sak som att handla från ett företag, klart att inte alla dom paketen fastnar eftersom dom skickas "privat".
  • Agamemnon
    ninmid skrev 2009-07-20 11:12:16 följande:
    Fast ebay är ju inte samma sak som att handla från ett företag, klart att inte alla dom paketen fastnar eftersom dom skickas "privat".
    Även från eBay köper vi mest från företag eftersom privatpersoner sällan skickar till Sverige.
  • Nathalie009

ngn som vet om man kan åka på tull från UK?

hittat en jättebra sida www.feelunique.com där de säljer bla. I.D bare JÄTTE BILLIGT!! beställde ett startkit därifrån nu för bara 500 kr. Hoppas bara inte jag åker på tull :S

• Agamemnon
    Nathalie009 skrev 2009-07-20 21:49:06 följande:
    ngn som vet om man kan åka på tull från UK? hittat en jättebra sida www.feelunique.com där de säljer bla. I.D bare JÄTTE BILLIGT!! beställde ett startkit därifrån nu för bara 500 kr. Hoppas bara inte jag åker på tull :S
    Ingen tull inom EU, såvitt jag vet.
  • N1an
    Agamemnon skrev 2009-07-20 21:50:21 följande:
    Ingen tull inom EU, såvitt jag vet.
    Precis. EU är en tullunion. Tull för länder utanför EU.
  • Fasmode

Jag såg att någon hade fått betala dyra tull- och momsavgifter vid en beställning av Abercrombie and Fitch kläder. Jag vill bara passa på att säga att det finns en del webbutiker som är baserade inom EU där du kan beställa deras kläder och slippa avgifterna. Ett litet tips bara. Du kan läsa mer om dem här.

Svar på tråden Beställa kläder från USA/tullavgift??