• Namanis

Beställa kläder från USA/tullavgift??

Jag tänkte beställa kläder från forever21.com, men är lite osäker på om det är värt det.

Är det någon som har erfarenhet av att beställa kläder från USA och kan berätta hur allt går till med tullavgifter och sånt??

Jag har varit inne på tullverkets hemsida, men jag blir inte klokare på det tyvärr.

Tacksam för alla svar..

This is my truth, tell me yours...
  • Svar på tråden Beställa kläder från USA/tullavgift??
  • trollkarl
    felicityporter skrev 2009-07-16 17:39:48 följande:
    Haha, om det ändå vore så enkelt. Jag fick ett mycket otrevligt brev från tullen då det begav sig, det liknade nästan ett slags kravbrev. Jag försökte prata med tanten på posten, men hon var mycket intimiderande och sade att det inte spelade någon roll alls att paketet var märkt "gift".
    det är så enkelt, har aldrig förlorat en kamp mot myndigheterna..
  • Kan inte bli bättre än såhär

Jag beställde nyss från Abercrombie till en summa av 4000 tullen kom efter ca 2 veckor och var på ytterligare 1600 kr

• Agamemnon
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-07-16 17:47:39 följande:
    Jag beställde nyss från Abercrombie till en summa av 4000 tullen kom efter ca 2 veckor och var på ytterligare 1600 kr
    Då var jag inte helt ute och cyklade med mina 40%.
    Här kan du kolla tull och moms och även räkna ut vad det kostar om det du beställer fastnar: http://www.tullverket.se/sokordao/t/tullochmomspavanligtforekommandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • N1an

Det är inte många här som vet vad de pratar om....

Tullavgiften på kläder brukar man räkna på ligger på 12% och sedan ligger momsen på 25 %. Sedan måste du tänka på att du inte får beställa varumärkesförfalskade kläder.

Anledningen till att endel paket slinker genom tullen som några skriver stämmer inte. Det är inte tullen som tar hand om paketen utan exempelvis posten. Det är då posten som sköter tullpapprena. De ska alltid förtulla varor men gör det inte alltid.

Här kan du se vad du ska betala:
    www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html

• N1an
    Namanis skrev 2009-07-18 15:43:10 följande:
    Är det någon här som provat myUSAbox.com ???
    Det är inte lagligt. Men det vet du kanske...
  • Namanis
    N1an skrev 2009-07-18 20:45:42 följande:
    Det är inte lagligt. Men det vet du kanske...
    Va? Är det inte? Kan du förklara närmre?
    This is my truth, tell me yours...
  • N1an

Det är självklart inte lagligt att skicka ett paket till en falsk USA adress för att slippa tull och moms här i Sverige. Du måste självklart betala tull och moms när du beställer en vara.

• felicityporter
    N1an skrev 2009-07-19 07:43:33 följande:
    Det är självklart inte lagligt att skicka ett paket till en falsk USA adress för att slippa tull och moms här i Sverige. Du måste självklart betala tull och moms när du beställer en vara.
    Fast det är väl knappast av den anledningen man använder en sådan tjänst? Dessa tjänster används primärt för att kunna få saker levererade från nätbutiker i USA som inte skickar till Sverige (eller vilket land man nu kommer från). Tull/moms har man säkert ungefär lika stor risk att åka på ändå, posten ser ju att paketet inte kommer från en privatperson.
  • N1an
    felicityporter skrev 2009-07-19 07:59:54 följande:
    Fast det är väl knappast av den anledningen man använder en sådan tjänst? Dessa tjänster används primärt för att kunna få saker levererade från nätbutiker i USA som inte skickar till Sverige (eller vilket land man nu kommer från). Tull/moms har man säkert ungefär lika stor risk att åka på ändå, posten ser ju att paketet inte kommer från en privatperson.
    Jo, det är huvudanledningen för de flesta. Det är ju huvudsyftet för ett sådant företag. Tull och moms SKA man alltid betala. Även om posten gör fel ganska ofta och inte sköter tulldeklarationerna.
Svar på tråden Beställa kläder från USA/tullavgift??