• N1an

Beställa kläder från USA/tullavgift??

Det är inte många här som vet vad de pratar om....

Tullavgiften på kläder brukar man räkna på ligger på 12% och sedan ligger momsen på 25 %. Sedan måste du tänka på att du inte får beställa varumärkesförfalskade kläder.

Anledningen till att endel paket slinker genom tullen som några skriver stämmer inte. Det är inte tullen som tar hand om paketen utan exempelvis posten. Det är då posten som sköter tullpapprena. De ska alltid förtulla varor men gör det inte alltid.

Här kan du se vad du ska betala:
    www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html

• N1an
    Namanis skrev 2009-07-18 15:43:10 följande:
    Är det någon här som provat myUSAbox.com ???
    Det är inte lagligt. Men det vet du kanske...
  • N1an

Det är självklart inte lagligt att skicka ett paket till en falsk USA adress för att slippa tull och moms här i Sverige. Du måste självklart betala tull och moms när du beställer en vara.

• N1an
    felicityporter skrev 2009-07-19 07:59:54 följande:
    Fast det är väl knappast av den anledningen man använder en sådan tjänst? Dessa tjänster används primärt för att kunna få saker levererade från nätbutiker i USA som inte skickar till Sverige (eller vilket land man nu kommer från). Tull/moms har man säkert ungefär lika stor risk att åka på ändå, posten ser ju att paketet inte kommer från en privatperson.
    Jo, det är huvudanledningen för de flesta. Det är ju huvudsyftet för ett sådant företag. Tull och moms SKA man alltid betala. Även om posten gör fel ganska ofta och inte sköter tulldeklarationerna.
  • N1an

Risken när det gäller vad?

Dina varor hamnar aldrig hos tullen. Tullen har inte något lager där varorna läggs.

• N1an
    jaghopparhögt skrev 2009-07-19 14:52:35 följande:
    Nej det är det inte, man är alltid skyldig att betala tull om man för en vara en gräns. Att kryssa i rutan gift kan mer liknas med att be tullen att vara snälla eftersom det är en present till personen och man ska ju inte behöva betala något för få en present.Men visst är du bombsäker så kan du visa mig paragrafen du har använt dig av så förklarar jag dig som vinnare i det här.
    Jag håller inte med dig om att kryssa för rutan om gift kan liknas med att be tullen vara snälla. Tullen kan inte "vara snälla". De har regler som de måste följa och kan liksom inte se genom fingrarna ibland. Det är EU som bestämmer värdegränser. En prsent kan visst kosta. Det beror ju på värdet.
  • N1an
    Namanis skrev 2009-07-19 14:48:20 följande:
    Men om man inte betalar mot faktura då utan med VISA direkt?
    Det ska ändå finnas en faktura på paketet.
  • N1an
    jaghopparhögt skrev 2009-07-19 15:10:24 följande:
    Det kan aldrig bero på värdet eftersom man ska betala moms och tull från första kronan. Tullen ser mellan fingrarna hela tiden.
    Nej, tullen ser inte genom fingrarna. Det är posten som gör tulldeklarationerna som kommer via dem. De slarvar JÄTTEmycket!!!

Nej, man behöver inte alltid betala från första kronan. Det finns exvis ett undantag av gåva under 500 kr.
    www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranutlandet.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html
  • N1an
    Namanis skrev 2009-07-19 15:11:03 följande:
    Aha då förstår jag. Jag antar att det står på paketet vem som är avsändare. Så rent krasst är det inte så "billigt" att beställa kläder från USA.
    Det kan ju absolut bli billigare. Det beror ju på vad du får betala i grundpris.
  • N1an
    Agamemnon skrev 2009-07-20 21:50:21 följande:
    Ingen tull inom EU, såvitt jag vet.
    Precis. EU är en tullunion. Tull för länder utanför EU.
Svar på tråden Beställa kläder från USA/tullavgift??