Inlägg från: Agamemnon |Visa alla inlägg
  • Agamemnon

Beställa kläder från USA/tullavgift??

Du behöver inte betala moms och tullavgift om din beställning är värd mindre än 500 kr (har jag för mig det var). Är den värd mer (och den "fastnar" ) kan du lägga till moms + ca 16%. Jag är inte riktigt säker på de exakta siffrorna men när min mans ring fastnade fick vi betala ca 40% mer.

♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamemnon
    Namanis skrev 2009-07-14 20:30:20 följande:
    Jag har hittills alltid betalat med kreditkort eller via PayPal (är det betalningssätt som de flesta erbjuder) och det i förskott. Har aldrig stött på en shop eller säljare som skickar till Sverige mot faktura eller postförskott.
    Ibland har man tur och paketen slinker igenom tullen. En del säljare på t.ex. eBay märker försändelserna med ett lägre värde och "gift", då kan man ha tur. Men räkna med att det fastnar i tullen och du måste betala (så att det inte i slutändan blir dyrare än om du shoppat här eller i Europa). Om det sen slinker igenom är det ju bara bra.
  • Agamemnon
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-07-16 17:47:39 följande:
    Jag beställde nyss från Abercrombie till en summa av 4000 tullen kom efter ca 2 veckor och var på ytterligare 1600 kr
    Då var jag inte helt ute och cyklade med mina 40%.
    Här kan du kolla tull och moms och även räkna ut vad det kostar om det du beställer fastnar: http://www.tullverket.se/sokordao/t/tullochmomspavanligtforekommandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html
  • Agamemnon
    N1an skrev 2009-07-19 12:25:31 följande:
    Jo, det är huvudanledningen för de flesta. Det är ju huvudsyftet för ett sådant företag. Tull och moms SKA man alltid betala. Även om posten gör fel ganska ofta och inte sköter tulldeklarationerna.
    Men risken är ju samma som om jag beställer direkt från en butik i USA? Förstår inte heller hur det kan vara olagligt. Antingen fastnar sakerna i tullen (och det bör man ju alltid räkna med) eller inte men det kvittar väl från vilken adress de kommer.
  • Agamemnon
    ninmid skrev 2009-07-19 19:25:41 följande:
    Har beställt massor från USA, har aldrig hänt att man "sluppit" betala tull och moms. På tullverket kan man räkna ut exakt vad det går på. Oftast ringer dom när paketet är på väg så får man betala via kort på telefon eller så får man en faktura på posten alt. betala direkt när budet kommer. Forever21 kan man ju alltid handla ifrån eftersom det i grunden är så himla billigt ; )
    Så har vi aldrig haft det.
    Vi shoppar från USA och Asien (mest eBay) och jag skulle tippa att ca hälften av våra prylar har "fastnat". Då har vi aldrig blivit uppringda utan vi har fått hem en avi och vid postens utlämningsställe har vi fått betala tull och moms.
    TS: Lägg på 40% till beställningsvärdet så ser du hur mycket det kommer att kosta dig (OM det fastnar). Det är inte ovanligt att det blir billigare trots tull och moms.
  • Agamemnon
    ninmid skrev 2009-07-20 11:12:16 följande:
    Fast ebay är ju inte samma sak som att handla från ett företag, klart att inte alla dom paketen fastnar eftersom dom skickas "privat".
    Även från eBay köper vi mest från företag eftersom privatpersoner sällan skickar till Sverige.
  • Agamemnon
    Nathalie009 skrev 2009-07-20 21:49:06 följande:
    ngn som vet om man kan åka på tull från UK? hittat en jättebra sida www.feelunique.com där de säljer bla. I.D bare JÄTTE BILLIGT!! beställde ett startkit därifrån nu för bara 500 kr. Hoppas bara inte jag åker på tull :S
    Ingen tull inom EU, såvitt jag vet.
Svar på tråden Beställa kläder från USA/tullavgift??