• Koloraturell

Fyllecell?

Om man hamnar i en fyllecell pga att man blir alltför kraftigt berusad på offentlig plats, och man är inte våldsam mot polisen eller har begått andra brott, kommer vistelsen i fyllecellen att synas som en prick i registret då?

Och om man är hemma och blir för full (fortfarande laglig och inte våldsam), kan polisen då ta med en till en cell för tillnyktring?

Hur avgör de om man är så full att det krävs magpumpning eller om det räcker med cellen bara?

• Svar på tråden Fyllecell?
  • Laetitia

NJA 1967 s 211 ger väl svar på era frågor. I målet var utrett att den som stod åtalad hade vridit på bilens nyckel så att bilen gått framåt någon meter och stött emot en framförvarande bil. Den åtalade påstod att han inte haft för avsikt att starta motorn eller förflytta bilen utan bara skulle ta ut nyckeln ur tändningslåset innan han gick ur bilen. Högsta Domstolen konstaterade att den åtalade av oaktamhet hade satt bilen i rörelse. Eftersom denne inte hade haft uppsåt att vidta någon åtgärd för att förlytta bilen kunde han inte dömas för rattfylleri.

Slutsats: Det räcker inte att bara sitta i bilen eller ens ha nyckeln i tändningslåset för ansvar för rattfylleri. Rör sig bilen måste det fortfarande visas ett uppsåt att sätta bilen i rörelse.

• mittenavapril
    Laetitia skrev 2009-07-24 13:38:05 följande:
    NJA 1967 s 211 ger väl svar på era frågor. I målet var utrett att den som stod åtalad hade vridit på bilens nyckel så att bilen gått framåt någon meter och stött emot en framförvarande bil. Den åtalade påstod att han inte haft för avsikt att starta motorn eller förflytta bilen utan bara skulle ta ut nyckeln ur tändningslåset innan han gick ur bilen. Högsta Domstolen konstaterade att den åtalade av oaktamhet hade satt bilen i rörelse. Eftersom denne inte hade haft uppsåt att vidta någon åtgärd för att förlytta bilen kunde han inte dömas för rattfylleri.Slutsats: Det räcker inte att bara sitta i bilen eller ens ha nyckeln i tändningslåset för ansvar för rattfylleri. Rör sig bilen måste det fortfarande visas ett uppsåt att sätta bilen i rörelse.
    Det hänger ju på uppsåtet så då kan det ju visst räcka med att sitta i förarsätet mked nyckeln i tändningslåset.......
  • Thursday
    mittenavapril skrev 2009-07-31 13:08:31 följande:
    Laetitia skrev 2009-07-24 13:38:05 följande: Det hänger ju på uppsåtet så då kan det ju visst räcka med att sitta i förarsätet mked nyckeln i tändningslåset.......
    Och vilket brott skulle det vara då?
  • Meee

Har inte läst hela tråden men jag har tidigare jobbat som arrestvakt och då informerade vi ALLTID om att vara full och hamna i fyllecell är inget brott utan man tas hand om för sitt eget bästa och kommer släppas så snart man anses tillräckligt nykter för sitt eget bästa. Dock max 6h finns tillfällen då vi fått släppa och sedan ta in personer igen. Är man minderårig kontaktas föräldrarna, polisen sätter gärna inte en minderårig i fyllecell utan vill att föräldrana ska ta hand om dem, men det går inte alltid pga olika anledningar.

• mittenavapril
    Thursday skrev 2009-07-31 22:03:31 följande:
    Och vilket brott skulle det vara då?
    Rattfylla såklart om HD menar att det föll på uppsåtet..... att föraren vrider om nyckeln och bilen sen "dör" innan han hunnit iväg har ju föraren ett direkt uppsåt att köra onykter..... sen att bilen "dog" är ju inte något som räddar föraren från att ha fullbordat brottet...
  • Thursday
    mittenavapril skrev 2009-08-01 11:37:02 följande:
    Rattfylla såklart om HD menar att det föll på uppsåtet..... att föraren vrider om nyckeln och bilen sen "dör" innan han hunnit iväg har ju föraren ett direkt uppsåt att köra onykter..... sen att bilen "dog" är ju inte något som räddar föraren från att ha fullbordat brottet...
    Så det är uppsåtet som är det utslagsgivande? Om jag vill skjuta dig men missar så döms jag för mord?
  • mittenavapril
    Thursday skrev 2009-08-01 14:53:16 följande:
    Så det är uppsåtet som är det utslagsgivande? Om jag vill skjuta dig men missar så döms jag för mord?
    Jag har ej läst NJA 1967 s 211, men uppenbarligen så friade HD då det föll på uppsåtet. Hur de skulle döma i nästa fall vet inte jag, tolkar bara deras uttalande. Frågan om uppsåt eller inte i ditt ex år irrelevant i denna tråd.... men du skulle ju dömas till försök till mord om du ville mörda men missade.... i NJA 1967 s 211 startade ju föraren bilen, dock enligt han själv av misstag och därmed föll uppsåtet trots att de objektiva kriterierna för rattfylla var uppfyllda, men som HD anser; det för på det subjektiva kriteriet....
  • Thursday
    mittenavapril skrev 2009-08-01 21:45:02 följande:
    Jag har ej läst NJA 1967 s 211, men uppenbarligen så friade HD då det föll på uppsåtet. Hur de skulle döma i nästa fall vet inte jag, tolkar bara deras uttalande. Frågan om uppsåt eller inte i ditt ex år irrelevant i denna tråd.... men du skulle ju dömas till försök till mord om du ville mörda men missade.... i NJA 1967 s 211 startade ju föraren bilen, dock enligt han själv av misstag och därmed föll uppsåtet trots att de objektiva kriterierna för rattfylla var uppfyllda, men som HD anser; det för på det subjektiva kriteriet....
    Men vad menar du med "Det hänger ju på uppsåtet så då kan det ju visst räcka med att sitta i förarsätet mked nyckeln i tändningslåset......."? Att man kan dömas för rattfylleri trots att bilen inte rört sig en centimeter?
  • mittenavapril
    Thursday skrev 2009-08-01 22:07:12 följande:
    Men vad menar du med "Det hänger ju på uppsåtet så då kan det ju visst räcka med att sitta i förarsätet mked nyckeln i tändningslåset......."? Att man kan dömas för rattfylleri trots att bilen inte rört sig en centimeter?
    fast den hade ju rört sig en centimeter i fallet...... så jag tolkar bara OM uppsåt finns i ett liknande fall (borde tyligen ha skrivit lite tydligare "nyckeln i tändningslåset och somi nämnt fall nyckeln råkade vridas till när föraren skulle ta ut nyckeln och bilen råkade starta med en växel i och bilen råkade hoppa fram en centimeter")
  • Koloraturell
    Meee skrev 2009-07-31 22:16:26 följande:
    Har inte läst hela tråden men jag har tidigare jobbat som arrestvakt och då informerade vi ALLTID om att vara full och hamna i fyllecell är inget brott utan man tas hand om för sitt eget bästa och kommer släppas så snart man anses tillräckligt nykter för sitt eget bästa. Dock max 6h finns tillfällen då vi fått släppa och sedan ta in personer igen. Är man minderårig kontaktas föräldrarna, polisen sätter gärna inte en minderårig i fyllecell utan vill att föräldrana ska ta hand om dem, men det går inte alltid pga olika anledningar.
    som om jag blir full och däckar, blir jag då omhändertagen?? kan det på något sätt synas i mina papper när jag söker jobb eller liknande?
Svar på tråden Fyllecell?