• Joico

Hjälp mig hitta en studieplats i rummet

Jag har tagit mig i kragen och, i brist på jobb, ska börja plugga från aug-dec. Iomed detta kommer jag behöva en plats där jag kan samla mina böcker och papper och anteckningar osv. Ska studera 100% på distans. Men som det ser ut nu så sitter jag med min dator i knät, i soffan. Det är dock inte det optimala när man ska plugga... har därför börja fundera på hur vi kan lösa det.

Såhär ser det ut hos oss (inte skalenligt )
    www.familjeliv.se/hem/annnan/gallery/phplbvsoq.png

Min första idé var detta skåp på väggen där fåtöljen nu står www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10139134, men min sambo är inte så pigg på idén. Vet inte varför. Han tycker istället att jag kan ha ett litet vanligt skrivbord, mellan tv-bänken och hörnskåpet. Men då sitter jag ju mitt i vägen, skulle inte trivas där. Har ni några förslag på VAR och VAD?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-15 00:38
    jag måste bara få störa mig på min första mening där "ska" ha kommit på fel sida om kommatecknen ååh så irriterande, haha

• Svar på tråden Hjälp mig hitta en studieplats i rummet
  • Anova

Jag har pluggat i tv-soffan sedan jag minns. Den enda gången det är mindre praktiskt har jag suttit vid köksbordet (då man ska räkna mycket exempelvis).

Vill du ha ett eget så tycker jag att din sambos förslag om att ställa ett litet skrivbord i lägenheten är bra, finns det plats antigen vid fotöljen eller vid blomman på pedistal (den kan väl flyttas?)

Annars gör vad som känns bäst. Jag måste plugga med tvn på, alla har olika sätt att plugga.

• Joico

Jo jag sitter ju alltid i soffan med datorn, men det känns som att det kan vara opraktiskt om jag ska plugga heltid.. svårt att sitta skönt och skriva för hand på ett papper och ha datorn nångstans. Eller?

Det finns plats men där blomman står känns så inträngt i ett hörn, typ "Här får du sitta" :p

Jo jag vill också gärna ha tvn på, även när jag ska sova

Anova skrev 2009-07-15 16:12:13 följande:
    Jag har pluggat i tv-soffan sedan jag minns. Den enda gången det är mindre praktiskt har jag suttit vid köksbordet (då man ska räkna mycket exempelvis). Vill du ha ett eget så tycker jag att din sambos förslag om att ställa ett litet skrivbord i lägenheten är bra, finns det plats antigen vid fotöljen eller vid blomman på pedistal (den kan väl flyttas?)Annars gör vad som känns bäst. Jag måste plugga med tvn på, alla har olika sätt att plugga.
  • FixarFrasse

Så det är alltså en etta ni bor i? Finns ingen möjlighet att göra något i köket?

• Joico

Japp en etta.
    Jo det går väl att sitta i köket, men vi har ett litet barbord med två barstolar och det är gansak trångt. Desutom måste jag se till att ingen mat eller så kommer på papprena/böckerna då.. och så trivs jag inte med att sitta i köket riktigt

FixarFrasse skrev 2009-07-15 18:50:43 följande:
    Så det är alltså en etta ni bor i? Finns ingen möjlighet att göra något i köket?
  • FixarFrasse

OK, bara en tanke. På min pluggtid hade jag en etta med ett ganska stort kök, då funkade det. Fördelen är ju att komma ifrån om t ex din kille kollar TV. Men OK, blir det för trångt, så....

• Joico

Han jobbar så han stör inte

Nja men det skulle bli för tyst och trist att sitta i köket, och obekvämt. Bordet är bara för 2pers och står ganska trångt till - vi äter inte ens där. Och risken är ganska stor att det kan komma mat och skit på mina böcker och papper, som sagt. Men annars hade det varit ett bra ställe

FixarFrasse skrev 2009-07-15 18:57:52 följande:
    OK, bara en tanke. På min pluggtid hade jag en etta med ett ganska stort kök, då funkade det. Fördelen är ju att komma ifrån om t ex din kille kollar TV. Men OK, blir det för trångt, så....
  • FixarFrasse

OK, här kommer den ultimata lösningen:
    Släng ut sambons datorbord; köp ett större skrivbord, där också datorn får plats (på kanske en tredjedel av ytan, t ex) Eftersom du tydligen pluggar när han jobbar, kan du ju fint sitta vid skrivbordet då. Och det funkar ju att ha två stolar till skrivbordet, om det vid något tillfälle skulle vara att ni vill plugga och t ex surfa samtidigt.
    Som Brasse säger: ÄR inte DET den bästa lösningen?

• Joico

Ptja... jaa... jo... varför inte *funderar och kollar på IKEA*

FixarFrasse skrev 2009-07-15 19:22:59 följande:
    OK, här kommer den ultimata lösningen:Släng ut sambons datorbord; köp ett större skrivbord, där också datorn får plats (på kanske en tredjedel av ytan, t ex) Eftersom du tydligen pluggar när han jobbar, kan du ju fint sitta vid skrivbordet då. Och det funkar ju att ha två stolar till skrivbordet, om det vid något tillfälle skulle vara att ni vill plugga och t ex surfa samtidigt. Som Brasse säger: ÄR inte DET den bästa lösningen?
  • FixarFrasse

Om du tycker det blir trångt på den väggen, skjuter du soffan och bordet närmre sängen och sätter fåtöljen till höger om soffan. Då frigör du lite mer vägg till skrivbord och ev hylla (förslagsvis en vägghylla ovanför skrivbordet. HA - who the fuck needs Simon & Thomas (eller vad de nu heter)

Svar på tråden Hjälp mig hitta en studieplats i rummet