• Joico

Hjälp mig hitta en studieplats i rummet

Jag har tagit mig i kragen och, i brist på jobb, ska börja plugga från aug-dec. Iomed detta kommer jag behöva en plats där jag kan samla mina böcker och papper och anteckningar osv. Ska studera 100% på distans. Men som det ser ut nu så sitter jag med min dator i knät, i soffan. Det är dock inte det optimala när man ska plugga... har därför börja fundera på hur vi kan lösa det.

Såhär ser det ut hos oss (inte skalenligt )
    www.familjeliv.se/hem/annnan/gallery/phplbvsoq.png

Min första idé var detta skåp på väggen där fåtöljen nu står www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10139134, men min sambo är inte så pigg på idén. Vet inte varför. Han tycker istället att jag kan ha ett litet vanligt skrivbord, mellan tv-bänken och hörnskåpet. Men då sitter jag ju mitt i vägen, skulle inte trivas där. Har ni några förslag på VAR och VAD?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-15 00:38
    jag måste bara få störa mig på min första mening där "ska" ha kommit på fel sida om kommatecknen ååh så irriterande, haha

• Svar på tråden Hjälp mig hitta en studieplats i rummet
  • Joico

Fåtöljen kan dra åt h*lvete, jag hatar den men sambon gillar den, så jag gissar att jag inte har någon talan.

Haha ja. Får jag dock komma med en synpunkt? En nackdel liksom? Jag gillar inte att dator/pluggar-hörnan tar sån stor, synlig plats. Det är en nackdel. Det var liksom en fördel med skåpet i TS - att det inte syns så mycket. Men..... ja.... jag ska fundera...

FixarFrasse skrev 2009-07-15 19:31:48 följande:
    Om du tycker det blir trångt på den väggen, skjuter du soffan och bordet närmre sängen och sätter fåtöljen till höger om soffan. Då frigör du lite mer vägg till skrivbord och ev hylla (förslagsvis en vägghylla ovanför skrivbordet. HA - who the fuck needs Simon & Thomas (eller vad de nu heter)
  • FixarFrasse

Hehe, klart du får komma med synpunkter; det är DIN lägenhet!
    Men tja, en etta är ju tyvärr begränsad, man får ju kompromissa med som är mest praktiskt. Nu säger du ju att bilden inte ärskalenlig; Du har inte plats att om du gör som jag sa med fåtöljen/soffan att få ner skrivbordet i hörnet. Skulle du kunna få plats med nägon skärmvägg eller dylikt framför?

• Joico

Den är ju inte på exakt ritningen, men jag tycker det ser rätt bra ut ändå.. så nä ett skrivbord går inte in där. Som soffan står nu så är det ca 70-80cm mellan väggen och soffans högra armstöd (om man sitter i soffan)

FixarFrasse skrev 2009-07-15 19:39:26 följande:
    Hehe, klart du får komma med synpunkter; det är DIN lägenhet!Men tja, en etta är ju tyvärr begränsad, man får ju kompromissa med som är mest praktiskt. Nu säger du ju att bilden inte ärskalenlig; Du har inte plats att om du gör som jag sa med fåtöljen/soffan att få ner skrivbordet i hörnet. Skulle du kunna få plats med nägon skärmvägg eller dylikt framför?
    Japp, sovalkov
    FixarFrasse skrev 2009-07-15 19:41:19 följande:
    Är det en sovalkov där sängen står?
  • FixarFrasse

OK, såhär då:
    Fixa en bra ridå till sovalkoven, som bara är öppen när ni ligger i sängen (annars dör ni av värme och syrebrist) På dagarna är den för/nerdragen, då döljer man dessutom sängen. Soffan ställs med ryggen mot ridån, bordet framför såklart. På väggen där datorbordet står nu ställer du TV-bänken och hörnhyllan. Där TV/hörnhylla står nu ställer du det nya skrivbordet.Här får du loss mer yta. Får du plats med skärm bakom skrivbordet nu, eller du blockar dörröppningen?

• Joico

Haha snacka om att få datorplatsen i centrum nja, då köper jag det första förslaget med ett långt skrivbord istället för sambons datorbord - där det står nu.
    Det blir dessutom problem med antennuttag, vi kan inte se TVn från soffan osv osv

FixarFrasse skrev 2009-07-15 19:51:37 följande:
    OK, såhär då:Fixa en bra ridå till sovalkoven, som bara är öppen när ni ligger i sängen (annars dör ni av värme och syrebrist) På dagarna är den för/nerdragen, då döljer man dessutom sängen. Soffan ställs med ryggen mot ridån, bordet framför såklart. På väggen där datorbordet står nu ställer du TV-bänken och hörnhyllan. Där TV/hörnhylla står nu ställer du det nya skrivbordet.Här får du loss mer yta. Får du plats med skärm bakom skrivbordet nu, eller du blockar dörröppningen?
  • FixarFrasse

Men shit vad du är svårflörtad!

OK; mitt sista bud: Klaffbord

(Finns förresten längre antennsladdar)

• Joico

Ja jag är noga som fasiken
    Klaffbord, intressant. Could work! Enda nackdelen jag ser med det är att allt måste bort för att kunna fälla ner det.. men det finns ju spännband

FixarFrasse skrev 2009-07-15 20:03:31 följande:
    Men shit vad du är svårflörtad! OK; mitt sista bud: Klaffbord(Finns förresten längre antennsladdar)
  • FixarFrasse

Det finns snygga klaffbord som är väggfasta, med en liten skiva som går ut 30-40 cm, därefter klaffen. Då kan du ha något litet på den fasta klaffen när det fälls ner som gör det lite diskret (fruktskål, ljusstakar...)

• Joico

Ja precis..!
    men blir inte det lite samma konsturktion/idé som min lösning i TS?

FixarFrasse skrev 2009-07-15 20:12:13 följande:
    Det finns snygga klaffbord som är väggfasta, med en liten skiva som går ut 30-40 cm, därefter klaffen. Då kan du ha något litet på den fasta klaffen när det fälls ner som gör det lite diskret (fruktskål, ljusstakar...)
  • FixarFrasse

Mja, det var inte riktigt en sån jag menade, men eftersom du sågar allt annat så var nog inte ditt första förslag så dumt! Det enda är väl att det inte ger mycket yta att ha böcker/block o s v på. Men det behöver du kanske inte.

Lycka till hursomhelst; jag ger upp!

• Joico

Haha förlåt va pinsamt...
    Jag förstår, tror jag, du menar en sånhär www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30062572 eller hur? Det blir ju liknande min idé fast min kan man stänga med sakerna kvar.. med ett klaffbord måste allt bort för att kunna fälla ner det. Föstår du?

Jag vill ha lite yta till böcker och papper, men ett bra ställe att sitta bekvämt på. I köket kommer papprena behöva plockas bort varje dag för att inte riskera att få mat ed. på och i soffan kommer jag få ont i ryggen om jag ska sitta i 6 månader (och problem med böcker/papper/skriva för hand).

TACK! Du får en puss *puss*

FixarFrasse skrev 2009-07-15 20:19:58 följande:
    Mja, det var inte riktigt en sån jag menade, men eftersom du sågar allt annat så var nog inte ditt första förslag så dumt! Det enda är väl att det inte ger mycket yta att ha böcker/block o s v på. Men det behöver du kanske inte. Lycka till hursomhelst; jag ger upp!
  • FixarFrasse

Hehe, tack!
    Kan väl vara bra att se att ens egna förslag var det som känns mest rätt, inget pinsamt alls!

• Kakgumman

Det finns/fanns en garderobslösning på Ikea! Där man har liksom ett utdragbart skrivbord inne i garderoben och hyllor ovanför och plats att ställa in sin pall under utdragbara delen. Så hade vi vår dator/kontor när vi bodde litet.
    Garderoben är väl 60 djup och 100 bred, så den tar ju lite plats.
    Vi hade spegeldörrar på vår, men det finns massa olika alternativ.
    Be om hjälp på Ikea så kanske de har den kvar!

• Meli

Jag skulle satt deni vänstra övre hörnet.

Vet ju inte vad du har för stil, men jag gillar lite gammeldags och skulle valt IKEAS ALVEserie. Det finns tex en sekretär med en påbyggnadsdel man har ovanpå där du har plats för böcker och pärmar.

Sen stänger du hela, både överskåpet och sekretären, och har bara en fin möbel och slipper se alla böcker och pärmar.

• Joico

Mellan fönsret och tvn? Där blomman står? Ptja det funkra det också..

Det lät fint! Vi har lite blandad stil, men framför allt vita möbler. Så det låter fint vi ska kolla på IKEA imorgon och se vad vi hittar på!

Tack så jättemycket för era svar och lösnigar, det är bra att få vidga sina vyer lite

Meli skrev 2009-07-16 16:59:15 följande:
    Jag skulle satt deni vänstra övre hörnet.Vet ju inte vad du har för stil, men jag gillar lite gammeldags och skulle valt IKEAS ALVEserie. Det finns tex en sekretär med en påbyggnadsdel man har ovanpå där du har plats för böcker och pärmar.Sen stänger du hela, både överskåpet och sekretären, och har bara en fin möbel och slipper se alla böcker och pärmar.
  • Joico

HEJ IGEN

Jag har nästan bestämt att jag kommer att sitta i soffan.. sambon säger att han går i taket om han ska sätta upp en pryl på väggen som inte används. Jag kan ju inte garantera att jag kommer att sitta där så mkt som jag har tänkt. Och ja - några andra lösningar känns inte så bra, vi bor ju ändå i en etta och övermöblerat är det värsta jag vet. Nåväl..

Svar på tråden Hjälp mig hitta en studieplats i rummet