Inlägg från: Boppi |Visa alla inlägg
  • Boppi

vi som pluggar lärare på distans via karlstad

Hej på er!

Har ni börjat läsa nån litteratur än? Det har inte jag men man är ju lite sugen på att komma igång! Tänkte att det kanske var bra att ha läst lite före kursen men samtidigt kanske man läser "fel" eller rättare sagt inte fokuserar på rätt saker.. Då är det ju slöseri med tid.

• Boppi
    HannaJennebo skrev 2009-08-18 15:11:53 följande:
    Hej! Tänkte precis börja läsa, jag gick in på it´s learning och fick se att vi hade en uppgift som skulle lämnas in den 6:e september. Så jag börjar med den litteraturen :) Du kan ju gå in på it´s learning och kolla om du också har det (Vet inte vilken inriktning du ska läsa).
    Ok! Då ska jag registrera mig på it´s learning, har inte hunnit med det än!
    Jag ska läsa till förskollärare naturkunskap i vardagen.
  • Boppi
    Thegran skrev 2009-08-18 15:19:54 följande:
    tänkte börja bläddra i böckerna på fre..när sambon är hemma. Har en väldigt aktiv liten 9månaders...så man får ingen läsro när man är själv med henne.ska kolla in it´s learning ikväll. hoppas på att det är lika enkelt att förstå sig på som first class som jag hade på förra kurserna!ser såå mycket fram emot måndag!!
    Jag ser också framemot måndagen men även mot morgondagen då vi ska träffas på lärcentret för första gången!
    Själv har jag 2 halvvilda killar på 2 och 5år så nån läsro har inte jag heller just nu!
  • Boppi

Idag har jag varit på lärcentret och träffat gruppen!
    Verkar vara ett bra gäng! Skönt!

• Boppi

Tror jag har frågat det här förut.. Men har ni fått nåt inbetalningskort till studentkåren? Kommer det automatiskt eller måste man anmäla sig nångonstans?
    (Inte för att det känns nödvändigt för mig.. Men man måste väl vara medlem? Även vi distansstudenter.)

• Boppi
    AnTiMiFi skrev 2009-08-21 15:52:01 följande:
    Jo det är mycket att hålla reda på, jag tycker jag har förberett saker sedan jag fick veta att jag kommit in. Vad har ni för bakgrund tjejer? någon som arbetat inom skola/barnomsorg tidigare? För mig blir detta något helt nytt, jag har arbetat inom serviceyrken mest bla storhushåll/restaurang och kundtjänst. Nu senaste året har jag pluggat på KomVux för att få behörighet och lite bättre betyg Frivilligt att berätta.......
    Jag har heller inte arbetat inom barnomsog tidigare, så även för mig blir detta helt nytt! Jag har jobbat i affär hela livet men alltid tänkt att nån dag då ska jag bli förskollärare! Så nu är det dags!

Jag tycker att det ska bli kul att börja plugga men jag känner mig redan stressad över alla uppgifter vi ska göra på denna kursen.. Var ju typ.10 år sedan jag skrev en uppsats sist.
    Vet ni hur det funkar med vilka radavstånd/storlek på bokstäver m.m man ska använda? Det är ju en väldig skillnad på 2-3 A4 i stl 12 och stl 16 med dubbelt radavstånd..

Förresten, det borde bli minst en uppgift till på denna kursen för såvitt jag kan se är inte Thorsten Thuréns bok med i dessa uppgifterna. Hilfe!! Hur ska man hinna?
  • Boppi

Jo, de två sista var ju grupparbeten men som jag fattade det skulle man föra protokoll och så skulle det framgå vem som sagt vad.. Kan ju bli hur mycket som helst! Verkar knasigt om man ska sitta och skriva upp precis allt alla säger..

Jag började läsa lite i "Vad är kunskap" idag men den var inget vidare kul.. Det lilla jag skrivit hittills är bara svammel.. Roligt för läraren att läsa 3st A4 flummigt svammel jag troligtvis kommer lämna in.

• Boppi
    HannaJennebo skrev 2009-08-21 21:48:46 följande:
    Hehe, det blir lätt mycket svammel ibland . Jag tyckte också det var lite krångligt med den texten då det kommer massa gubbar hela tiden som säger dittan och datten ;P, men men det gäller väl att se helheten.Förresten jag måste få tipsa er om lite bra böcker om studieteknik, den ena heterPlugga smart och lär dig mer (Björn liljeqvist) och den andra lättlärt- en handbok i studieteknik (Lena Bosund). Nu har jag lärt mig lite mer om hur man ska ta sig an litteraturen! Bara en liten parentes ;P
    Tack för tipsen! Satt faktiskt och kollade lite på adlibris förut om det fanns bra bok om hur man studerar!
  • Boppi
    Thegran skrev 2009-08-21 21:50:08 följande:
    ja, det blir roliga protokoll från grupparbetet :) men det är väl för att dom ska se om alla är delaktiga, men drygt och tidskrävande att skriva ner allt...svammel kan man komma långt på ;)
    Ha, ha! Får väl hoppas att någon i gruppen kan stenografi då! Eller vad heter det när man skriver lika fort som någon talar?
  • Boppi

Vad tror ni vi ska göra med Torstens bok då? En kompis som är ekonom hade läst den under sin utbildning och hon sa att det var en av de tråkigaste böckerna de läst och hon fattade ingenting av den.. Uppmuntrade, va?

• Boppi
    HannaJennebo skrev 2009-08-21 21:53:35 följande:
    Varsågod, finns även en jättebra hemsida www.pulsro.se/sidStudie.htm som man kan kolla in om man vill. Jag brukade läsa böckerna som romaner men har nu lärt mig att det är ett pussel jag ska lägga Leta nyckelord och så vidare. Faktiskt ganska givande att titta i lite hur man "ska" göra.
    Jag brukade göra tankekartor när jag gick på gymnasiet nån gång under stenåldern iofs men jag har för mig att det var ett bra sätt att ta in kunskap..
  • Boppi

Ang. Torstens bok så bläddrar jag lite i den nu och det känns inte direkt igen från de andra böckerna.. Hoppas du har rätt Tessa att den är till för att referera ur.
    Men jag har lite otäcka aningar om att han som har hand om vårt lärcenter yrade nåt om nån tenta.. Fast jag vet ju som sagt inte så dra inga förhastade slutsatser!

• Boppi
    HannaJennebo skrev 2009-08-21 21:58:15 följande:
    Okej, jag har alltid tyckt att det har blivit rörigt, men alla har ju olika sätt! Det gäller att lära sig själv om hur man bäst tar in kunskap. vad man har för lärstil.
    Jo, jo men som jg skrev var ju det inne på stenåldern! Era metoder är säkert bättre.
    Till saken hör att jag aldrig egentligen pluggat utan bara flytit igenom skolan och alltid haft lätt för mig. (Förutom i matte då, men det är en anna historia..)
    Men nu får nog jag kämpa lite. Oj, vad jobbigt och kul!
  • Boppi

Hur planerar ni att lägga upp det när ni studerar hemma?

Jag tänker testa att göra så här:
    8.00 Barnen ska vara på dagis (Eller förskola heter det ju! Viktigt, viktigt, eller? )
    8.10 Plugga... och frukost i en härlig blandning...
    10.30 Lite frisk luft eller motion i någon form
    10.00 Plugga igen.. här i sällskap av kaffe..
    12.30 Lunch
    13.00 Plugga... utan tilltugg ...
    14.50 Hämta barnen
    Sen är det familjetid/ disk och städtid och andra aktiviteter tills barnen lagt sig. Sen kan det ev. bli lite plugg igen om det behövs.. Ja och titta in på FL då..

• Boppi
    Thegran skrev 2009-08-21 22:19:06 följande:
    Har alltid pluggat i huvudsak på morgon och fm förut..Nu blir det på kvällar när sambon är hemma, och såklart, hela dagarna om det behövs när han är pappaledig, vilket han är två dagar i veckan.Blir lite annorlunda när man har en liten att tänka på också och inte kan göra som man själv vill :) På tal om dottern så är det sovdags nu, man ska ju upp imorgon också....
    God natt!

Jag brde väl eg. också gå och lägga mig, ska jobba imorgon. Ja, på söndag med förresten..
    Jag ska nämligen jobba varannan helg också så det är viktigt för mig att plugga när det är pluggtid!
  • Boppi

Tja! Jag har varit upptagen av Vad är kunskap så jag har inte hunnit kolla in här. Hur går det för er?

• Boppi

Ang. liedmans bok och den uppgiften som hör dit. Så står det att man skall använda anteckningar från föreläsning också.. Vilken föreläsning menar de tro??

Svar på tråden vi som pluggar lärare på distans via karlstad