• Anonym

Snälla vet någon vad en begravnng kostar?

Jag vill inte berätta mer än frågan är men kan någon svara på den. Om ni behöver veta mer så säg jag kommer svara om jag kan.

• Svar på tråden Snälla vet någon vad en begravnng kostar?
  • puss

det brukar väl täckas av försäkringar har jag för mig.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • susst6

Mammas gubbe begravde sin mamma i höstas och jag har för mig att begravningen gick på drygt 30 000 kronor, jag tror att det innefattade även begravningsfika efteråt som begravningsentrepenören stod för.

• Anonym (olika)

begravde nyss en anhörig begravningen hamnade på 26ooo kr men då var det med både solist och musik. Sen efter det kommer kostnaden för sten o det ligger på ca
    9000-20000 beroende på vad för sten man vill ha

• mittenavapril

Min pappas begravning kostade 40 000 inkl fika och smörgåstårta till 70 pers.

• susst6

Det är stenen som är den dyraste posten.

• Lilja0709

Själva ceremonin kostar inget om man är medlem i kyrkan iaf. Däremot får man ju betala för kista, urna, blommor och ev kyrkkaffe. När min pappa gick bort förra året slutade notan på knappt 30000 vilket var en ganska vanlig summa -det kan givetvis bli mkt billigare/dyrare beroende på vad man väljer.

Pappa hade även en försäkring genom facket som hjälpte till med kostnaden. För en medellös person går kommunen in och betalar för begravning.

• JAG är BÄST

Som puss säger.

Har man inte sånna så räkna med runt 25-30.00.:- minst för en enkel/billig begravning.

Men oftas så har man luet pengar att hämta via sitt fackförbund,,kolla upp där med.
    Lusläs alla dina/era försäkringar så brukar det gå att få ut en lite slant här å där.

• mittenavapril

Annars så beror det ju på vad för kista mm ni vill ha. Ju finare ju dyrarae..... Den enklaste träkistan kostar ca 7-8 000 har jag för mig.

• Anonym (Ängla mamma)

Eftersom jag är Ängla mamma till en dotter kan jag berätta lite kortfattat vad kostnaden var för vår begravning.
    Mycket beror ju på om man tar hjälp av en Begravningsbyrå eller inte, vi valde att sköta allt själva.
    Mycket av kostnaderna kan du få fram om du t.ex går in på Fonus hemsida.

*Kista eller urna kostar pengar (olika priser beroende på vilken man väljer)
    *Grav eller plats i minneslund är gratis.
    *Prästen kostar inget och organist om du vill kan ordnas genom kyrkan
    *Blommor/krans till kistan kan man beställa hos en blomsterhandlare eller  
      plocka egna blommor från natur eller trädgård
    *Vi valde att ha "begravningskaffet" på en restaurang men det kan man ha i kyrkan
      eller hemma
    *Gravsten kan man betälla genom en Begravningsbyrå eller direkt från ett 
      stenhuggeri, eller så tar man en sten från sin trädgård el. nturen och lämnar in till
      stenhuggeri så graverar dom den.
      Har man valt minneslind behöver man inte ha sten om man inte vill.

Som du förstår är det väldigt svårt att säga vad en begravning kostar men jag vet att om man tar hjälp av en begravningsbyrå så tar dom ut kostnader för "minsta lilla" dom gör.
    Kolla på Begravningsbyråers hemsidor och Stenhuggeriers hemsidor!
    Vill du ha något mer specifikt pris så skriv här i Forumet igen

• JAG är BÄST

JAG är BÄST skrev 2009-07-15 22:10:24 följande:

Som puss säger.Har man inte sånna så räkna med runt 25-30.00.:- minst för en enkel/billig begravning.Men oftas så har man luet pengar att hämta via sitt fackförbund,,kolla upp där med.Lusläs alla dina/era försäkringar så brukar det gå att få ut en lite slant här å där.
    OJ,,tappade en nolla där
Svar på tråden Snälla vet någon vad en begravnng kostar?