• Anonym

Snälla vet någon vad en begravnng kostar?

Jag vill inte berätta mer än frågan är men kan någon svara på den. Om ni behöver veta mer så säg jag kommer svara om jag kan.

• Svar på tråden Snälla vet någon vad en begravnng kostar?
  • Anonym (Ängla mamma)

Vill bara göra ett tillägg till det jag skrev innan:

Det finns "enklare" kistor från c:a 2000:- (furu och vitlaserade)

Om man anlitar en Begravningsbyrå kan man få hjälp av dom att söka i ens Försäkringar om man har en Försäkring som innefattar "begravningshjälp".
    Om det är ens barn har föräldrarna ofta en sån försäkring genom sittt fackförbund (om man är medlem vill säga)
    Är det en person som arbetar så har han/hon ofta en egen sån försäkring genom sitt arbete eller fackförbund.

En gravsten kan man få för c:a 2000:- med text hos ett stenhuggeri om man väljer en enkel natursten.
    Sen beror kostnaden på vad det är för stensort, storlek, yta, hur den skall vara slipad/huggen, textsnitt. (t.ex huggen i stenen, ifylld med färg m.m.
    Om man vill ha en bild eller symbol på stenen m.m.

• Anonym (Tips)

Om man har dåligt med pengar kan man ansöka hos kommunen om hjälp med begravningskostnader. Blir självklart inget "extra" men ska vara värdigt och fint. De som arbetar med det brukar höra till socialtjänsten så pröva att ringa dit om du behöver ekonomisk hjälp.

• Twins 2

Hej! Jag jobbar på begravningsbyrå så du kan inboxa mig så kan jag berätta mer.

• Glenni

Kostnader för begravningen tas ifrån dödsboet. Finns inga pengar där kan kommunen gå in och betala för en "skälig" begravning.

• Anonym

Mammas kostade kring 40000 med gravsten för 10000, fika, kyrka, blommor, fonusombud och hjälp.

• Anonym

Tack för alla svar. Denna person har tre barn och massa skulder och en insatts lägenet som tror jag har en vinst över. Ett av barnen har inte ens en krona på banken, andra vet vi inte och sen är det tredje som kommer säkert ha hela kostnader.
    Siturationen är kompliperad men här har vi pengar för att överleva.

• Glenni

Men barnen ska inte behöva betala för begravningen. Finns inga pengar kvar efter skulderna är lösta så kan kommunen betala.

• Anonym
    Glenni skrev 2009-07-20 09:48:40 följande:
    Men barnen ska inte behöva betala för begravningen. Finns inga pengar kvar efter skulderna är lösta så kan kommunen betala.
    Båda mina föräldrar är döende och jag VILL inte betala för deras begravingar då jag inte har några som helst känslor kvar för dessa 2, men det behöver jag alltså inte göra?
    (även om jag har lite pengar på banken)
  • Anonym

Min pappas begravning bekosta hans fack åt oss den kosta 7000 han ligger tillsammans med min mormor och morfar han ville de och han skulle inte ha nån gravsten och inga blommor till begravningen och inget kaffe han ville att vi barn och mamma gick och åt en fin middag i stället.

• Anonym

har en väninna som precis begravt sin son
    jordfästning, blommor, sten, mat, ja allt du kan tänka di grunt om gick på ca 65 tusen men då betalade hon inget själv då allt gick på försäkringen. dessutom vad jag har hört så var detta en dyrare begravning, jag själv fick en chock när jag hörde det.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-20 11:03:28 följande:
    har en väninna som precis begravt sin sonjordfästning, blommor, sten, mat, ja allt du kan tänka di grunt om gick på ca 65 tusen men då betalade hon inget själv då allt gick på försäkringen. dessutom vad jag har hört så var detta en dyrare begravning, jag själv fick en chock när jag hörde det.
    ska tillägga att denna kvinnan hade inte ett öre på banken, massa skulder och hade det allmänt dåligt rent ekonomiskt.
  • yiyah

hej!

Vi begravde nyss min mamma och hon hade inga pengar sparade alls. Inga försäkringar, ingenting.

Vi gick till en begravningsbyrå som hjälpte oss med själva begravningen och pengar till att betala ansökte jag om via socialtjänsten. Då, i mars 2009 fick en begravning kosta 21 400 kronor, det var alltså så mycket som socialen gick med på att betala.

Mammas begravning gick på 22500 kronor, och då snålade vi inte in på något direkt. Stor dödsannons, massa blommor, fin kista osv. Tusenlappen som gick över normen fick jag betala själv.

Begravningsfikat hade vi ju inte pengar till heller, det fanns ju inget över till det så det fick vi också lägga ut själva..

Nu hade mamma fått pension samma dag som hon gick bort & då fick vi gå till banken och frysa kontot, för de pengar hon hade på kontot vid dödsdagen räknade socialen bort från de pengar vi fick i från dom. Säg att mamma hade 10 000, då fick vi 11 400 från socialen och så fick vi ju skjuta till lite själva. Men det behöver man ju inte göra, det går att hålla sig inom dessa 21 400 utan att det blir en "kass" begravning.

Mamma valde minneslund, så vi slapp ju gravstenskostnad och vad jag har förstått så är dom otroligt dyra.

Lycka till och undrar du mer så svarar jag gärna om jag kan!

• yiyah

Kanske borde förtydliga mig: vi barn behövde alltså inte betala mammas begravning även om vi säkert hade kunnat skrapa ihop de här pengarna.

• Glenni
    Anonym skrev 2009-07-20 10:00:38 följande:
    Båda mina föräldrar är döende och jag VILL inte betala för deras begravingar då jag inte har några som helst känslor kvar för dessa 2, men det behöver jag alltså inte göra? (även om jag har lite pengar på banken)
    Nej det behöver du inte. Oavsett hur mycket pengar du har eller hur lite de själv har/hade.
  • Anonym (Ängla mamma)

Vill tala om för dig att olika kommuner har olika normer för vad en begravning får kosta och om man över huvudtaget kan få någon ekonomisk hjälp.
    Kontakta socialförvaltningen i KOmmunen där du bor.
    Anonym skriver att hon har en vännina som begravt sin son och allt kundes betalas med ersättning från försäkringen.
    Vill bara förtydliga att detta beror helt på man har tecknat för slags försäkring.
    Eftersom jag nyligen begravt vårat Ängla barn vet jag en hel del om detta.
    Jag och min man fick ut på våra försäkringar vi har genom facket, vi fick ut ett halvt basbelopp var till begravingshjälp. 20,500:-x2=41,000:-
    (helt basbelopp för år 2009 är 41,000:-, detta bas belopp gäller alla Försäkringsbolag)
    Tror det är ganska ovanligt att man har tecknat några mer "exklusiva försäkringar" med hög premie.
    Fråga gärna mer om du undrar!

• min syster

Min syster begravning kostade lite dyrgt 40' . Ingen gravsten har beställts då det var en kistbegravning så vi måste vänta ex antal månader innan gravstenen han sättas dit. Vi anlitade Fonus och kan varmt rekommendera dem.

• Anonym (Dottern, ensam..)

Pappas begravning kostade drygt 21,000:- Och då tog vi inte i från något håll. Så det blev inte jätte dyrt, men det är ingen kostnad som vi barn får stå för. han hade en försäkring via jobbet som skall betala en del och resten går på dödsboet.
    Har dock inte räknat in kostand för sten, men det enda vi skall betala för där är graveringskostad då vi skall använda natursten.

• Angel1978

tror mammas begravning kostade totalt ca 35000kr, eller rättare sagt fakturan från Fonus, och då är det ju med dödsannons och blomarrangemang och sånt som annars är extra..
    Men som sagts tidigare, de pengarna togs från dödsboet, så det var ju inget som jag betalade själv..

Svar på tråden Snälla vet någon vad en begravnng kostar?