• lindsath

Hjälp! Möblera trångt sovrum

Vi har ganska litet sovrum där vi i dagsläget har en dubbelsäng, 2 st nattduksbord, 2 st fasta garderober, ett litet skrivbord med dator och en smal hög byrå från ikea. Problemet är att vi ska lyckas klämma in en spjälsäng i sovrummet också!
    Hur har ni andra som bor trångt gjort? Visa gärna bild på ditt sovrum om du har.
    Tacksam för tips!

• Svar på tråden Hjälp! Möblera trångt sovrum
  • emma enhörning

Kan ni inte flytta sängen åt ena sidan, ta bort nattduksborden och sätta upp en hylla bakom sängen istället, längs med sänggaveln... Så får spjälsängen plats på andra sidan sängen...

• lindsath

Sängen och nattduksborden vi har tillhör MALM serien från ikea. Tror det finns en sådan hylla som hör till som man kan ha bakom. Har för mig det.
    Har även funderat på om man kunde ha lill*ns barnkläder under spjälsängen så kan vi slänga ut byrån. Vart finns en sådan låda att köpa? Vet du det?
    Tack för tipset!

• emma enhörning

Ikea har lite olika sänglådor att välja på!
    Jag tror också det finna en sån hylla till malm, en man kan dra ut på sidorna dessutom...

Vi har höjt upp vår dotters spjälsäng lite för att få bättre förvaring under, dessutom är det bekvämare för ryggen när man ex lägger ner henne... Vi har skruvat fast den i väggen, för extra säkerhet!

Åhh, jag älskar att greja med olika rum!!! Tänk om man hade många tusenlappar, och tid, över till att bara greja jämt!!!

Lycka till!

• lindsath

Hur har ni höjt den? kanske skulle vara något för oss med :)
    Håller på att kika lite på Ikeas hemsida. Det är ganska vettiga priser där ändå om man jämför med andra möbelaffärer som typ Mio.
    Jo pengar hade varit något! Det första jag hade gjort är att anlita någon som kan tapetsera om sovrummet för jag hinner nog få grått hår innan maken får tummen ur. Han är duktig på det han gör men orkar inte ta tag i det.
    Själv gillar jag inredning :)

• emma enhörning

Vi har bara förlängt benen, så att säga. Det gör inte så mycket men tillräckligt! Håller med om Ikeas priser, ofta är man ju i situationer som gör att möblerna ändå måste bytas om ett tag. Man kanske snart ska byta bostad, barnen sliter mycket på det osv. Däremot gillar jag inte att nästan alla har Ikeas grejer så jag brukar göra det så personligt jag kan, lite färg och fantasi kan göra mycket!

Kolla Ikea expedit. Kanske kan den med fem fack på en rad sättas upp på väggen om det finns plats för det.

Hemma hos oss är det likadant- den där jävla tummen måste bara lossna nång gång!!! Ska inte säga för mycket nu för sambon har precis klinkat i hallen och satt upp golvlister...

• Billabong

Kan ni inte ställa byrån någon annanstans? Behöver ju inte ha hennes kläder i ert sovrum... Är badrummet eller hallen rymligt nog för byrån?

Är ni säkra på att ni ska ha henne i spjälsängen direkt?
    Jag TRODDE det, men vår dotter sov i vår säng de första 4-5 månaderna.
    Ett annat alternativ är en hängande vagga den första tiden. Det hade vänner till oss och tyckte var toppen. Den hängde vid fotänden av deras säng.

• Billabong

Eller flytta ut skrivbordet för en tid? Går att ha i vardagsrum, hall eller kök.

• emma enhörning
    Billabong skrev 2009-07-16 00:56:52 följande:
    Kan ni inte ställa byrån någon annanstans? Behöver ju inte ha hennes kläder i ert sovrum... Är badrummet eller hallen rymligt nog för byrån?Är ni säkra på att ni ska ha henne i spjälsängen direkt?Jag TRODDE det, men vår dotter sov i vår säng de första 4-5 månaderna.Ett annat alternativ är en hängande vagga den första tiden. Det hade vänner till oss och tyckte var toppen. Den hängde vid fotänden av deras säng.
    Ja, "knoppa"! Den är jättefin och det är smidigt att bara hänga upp krokar "lite här och var" så kan man flytta med sig sin bäbis!
  • Billabong
    emma enhörning skrev 2009-07-16 01:01:24 följande:
    Ja, "knoppa"! Den är jättefin och det är smidigt att bara hänga upp krokar "lite här och var" så kan man flytta med sig sin bäbis!
    Ja, det kan man också göra! Finns säkert på Blocket, för nya är de rätt dyra...
  • emma enhörning

Min bror köpte en ny, med frakt till dörren, för 900 kr. 2-3 månader sedan kanske så har man tur kan man hitta bra priser! Annars är ju blocket jättebra...

• Kokosen86

Får du plats med så mkt så har du inget litet sovrum...

• lindsath

Tack för era tips!
    Sovrummet är möblerat nu och vi fick in spjälsängen
    Vi sköt dubbelsängen intill fönstret och ställde en vit madrass emellan som skydd för den som sover innerst (så man inte slår sig på fönsterbrädan!). Spjälsängen står i andra hörnet och nattduksborden blev en ny "byrå" när vi sköt ihop dom. Allt annat fick stå kvar på ordinarie plats.
    Det enda jag saknar är ett litet bord att ha bredvid sängen. En pedistal från vardagsrummet är vår tillfälliga lösning.
    Det blev rätt bra måste jag säga!
    Tack!

Svar på tråden Hjälp! Möblera trångt sovrum