• Anonym (dumihuvet)

moderkaka vid rökning?

jag vet att det syns på moderkakan om man nu som jag är för dum för att sluta. det jag undrar är om 3-5 cig i veckan skadar moderkakan? eller är det om man röker mer än så som skadorna kan uppkomma. vet oxå att det inte alltid syns på moderkakan även om folk har storrökt. enligt min bm är det inte alls ovanligt med en frisk och fin moderkaka... men jag undrar som sagt om några cig i veckan har påverkat för er?

• Svar på tråden moderkaka vid rökning?
  • Anonym

Det finns de som attackerar de som ens nämner att de har rökt under graviditeten MEN det är ofta de som inte förstår vilket beroende nikotin har. Om rökare skulle avstå från att föda barn så skulle det inte finnas många barn i Sverige och speciellt inte många barn som är födda 60 och 70 tal.

• ThereseNyman
    Anonym skrev 2009-07-16 09:34:33 följande:
    Det finns de som attackerar de som ens nämner att de har rökt under graviditeten MEN det är ofta de som inte förstår vilket beroende nikotin har. Om rökare skulle avstå från att föda barn så skulle det inte finnas många barn i Sverige och speciellt inte många barn som är födda 60 och 70 tal.
    Nu måste jag faktiskt lägga mig i.... Jag har rökt ca 20 cigg/dag innan jag blivit gravid (tre gånger) O jag har slutat omedelbums efter jag plussat.
    Så jag vet mer än väl hur det är att ha nikotinbegär!

Men nu till TS fråga; Ja, det kan synas på moderkakan. De visas som vita prickar över hela moderkakan.
  • prinsesstårtan
    ThereseNyman skrev 2009-07-16 09:38:38 följande:
    Nu måste jag faktiskt lägga mig i.... Jag har rökt ca 20 cigg/dag innan jag blivit gravid (tre gånger) O jag har slutat omedelbums efter jag plussat.Så jag vet mer än väl hur det är att ha nikotinbegär!Men nu till TS fråga; Ja, det kan synas på moderkakan. De visas som vita prickar över hela moderkakan.
    all cred till dig. ( OBS! ingen irroni) tyvärr så ser ju beroendet ut olika på alla missbrukare. vissa kan fimpa med en axelryckning och andra klarar det aldrig. beroende centrum och psyke skifftar hos alla.
  • ThereseNyman
    prinsesstårtan skrev 2009-07-16 09:46:10 följande:
    all cred till dig. ( OBS! ingen irroni) tyvärr så ser ju beroendet ut olika på alla missbrukare. vissa kan fimpa med en axelryckning och andra klarar det aldrig. beroende centrum och psyke skifftar hos alla.
    Tack.

Ja visst varierar det hos alla, men man bör ändå veta att man klara av att sluta, det är inte kört.
  • Anonym (dumihuvet)

jag längtar till alla situationer när jag inte kan röka, det är ju bara när jag är ensam med sambon jag gör det samt med min bästa vän. är vi hemma hos andra eller har besök här skulle jag aldrig ta en cig... nu ska vi till öland några dar och campa så jag kommer ju inte kunna ta ett bloss på 4 dagar! känns underbart! borde försöka se det som en bra start men jag vet att när vi kommer hem är det samma visa igen... ska inte skylla i från mej men hade sambon inte rökt så vore det så mycket enklare! innan semestern var det ju inga problem alls! är i v 33 nu...

• Anonym

Denna ständiga ångest..skönt att höra att man inte är ensam.
    Med min son lyckades jag sluta runt v 24 nå¨n gång..då rökte jag ytterst lite men sambon rökte då ett till två paket inomhus. Nu är jag gravid i veckan 27 och röker 2 cigg om dagen kanske och jag HATAR mig själv..Men det går verkligen inte..höll upp tre dagar och tittade inte ens på en cigg..men det fungerar inte..

• Anonym

Ett tips är att sluta röka helt och ta ex catch mini portions snus.... Det funkar....

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-16 14:48:39 följande:
    Ett tips är att sluta röka helt och ta ex catch mini portions snus.... Det funkar....
    Min barnmorska sa att det är mer nikotin i en snus än var det är i en cigg så hon tyckte definetivt inte att jag skulle snusa istället utan det var farligare enl. henne.
  • Anonym

Min moderkaka var jättefin, rökte hela graviditeten. Men det skulle jag aldrig göra om vid nästa graviditet! Jag var så ung och dum..

• pussgurkan86

ni får ursäkta men jag förstår inte varför man kan röka när man är gravid. det är SKADLIGT för bebisen.

så sluta upp och rök innan ni blir gravida så mår både du och bebisen bättre.

och ja det går visst att sluta. min sambo slutade helt tvärt när vår dotter föddes. han har inte rökt sedan dess.

• Anonym (en till)

med första barnet gick det jäätebra att sluta, var inte ens sugen, men med andra var det näst intill omöjligt att sluta!

• Anonym (non smoker)

Anonym (en till) skrev 2009-07-16 15:07:56 följande:

med första barnet gick det jäätebra att sluta, var inte ens sugen, men med andra var det näst intill omöjligt att sluta!
    Vad fick dig att börja igen? Hade det inte varit smart att bara aldrig börja igen?

Det är ju inte bara ofödda barn som påverkas av rökning. Barn som lever i rökarhem blir ju utsatta för röken också, och är jämnställt med att de själva skulle röka. Skulle du sätta en cigarett i munnen på din 2-åring(t.ex.)?
Svar på tråden moderkaka vid rökning?