Inlägg från: UllaBella |Visa alla inlägg
  • UllaBella

Vad kallar ni pojkarnas könsorgan för?

Startar en tråd för att jag är nyfiken och lite förundrad över att så många vägrar använda ordet snippa när det gäller flickors könsorgan. Jag har fått för mig att snopp är ett mer accepterat ord. Men jag vet ju inte. Så vad säger du? Säger du snippa och snopp eller använder ni andra ord?

• Svar på tråden Vad kallar ni pojkarnas könsorgan för?
  • UllaBella
    Cecese skrev 2009-07-16 10:49:54 följande:
    Jag säger snopp om pojkarnas och snippa om flickornas. Jag gillade absolut inte snippa från början men tyckte ändå att det var bra att få ett ord för flickornas och började använda det och sakta men säkert blev det mer och mer självklart att det heter så.
    Så kände vi också. Jag tror att ordet snippa är så pass nytt att man behöver vänja sig vid det. Men jag hoppas att det kommer bli lika naturligt för de flesta att använda som snopp.
  • UllaBella

Snopp och snippa är för mig barns könsorgan. Egentligen kanske fel att göra skillnad när jag tänker efter. För när ändras snopp till kuk eller penis t.ex?

• UllaBella
    AtroCious skrev 2009-07-16 20:15:19 följande:
    Jag är uppväxt med puppa, ett riktigt osmakligt ord. Mutta låter inte heller särskilt fräscht.Snippa är ett helt okej ord, som alla borde lära sig att använda så att våra döttrar kan växa upp med att även dem har ett samlat ord för deras könsorgan. Det ska inte behöva vara något hysch om  vad dem har mellan benen.
  • UllaBella
    AtroCious skrev 2009-07-16 22:02:56 följande:
    Det var en liknelse, för att visa logiken med att man inte ska säga snippa för att det är olämpligt på grund av "sås ur fittan".
    Men det man häller sås ur heter väl snipa?!
  • UllaBella
    lennartsdotter skrev 2009-07-16 23:08:14 följande:
    Jag är helt med på att barn ska växa upp med en positiv bild av sitt könsorgan och med ett namn på det, däremot anser jag inte att snippa per automatik är det bästa ordet bara för att RFSU har bestämt det. De som diggar snippa använder det, vi som diggar mutta använder det, slida funkar osv. Det viktiga är att det finns ett namn och att man förmedlar en positiv bild och positiva känslor kring könsorganet.Att använda termer man inte är bekväm med tror jag inte gynnar det hela. För mig faller det sig inte naturligt att använda termen snippa och jag är helt övertygad om att andra märker det om jag använder ordet. Använder jag en term som faller sig naturligt och intuitivt för mig ger det sannolikt en mycket mer bekväm och otvungen framtoning, tror ni inte?Tänk om någon imorgon kommer och säger att snippa inte var bra, det ska vara en tiddeli istället. Kommer ni byta term?
    Men det kan ju bli problem med att förstå vad barnet menar om man hemma använder ett annorlunda eget ord. Jag läste i en annan tråd om en tjej på dagis som försökte tala om att det gjorde ont i snippan/underlivet men använde ordet fronten. pedagogen hade inte fattat alls vad hon menade och det tycker jag känns tråkigt om det inte blir naturligt att prata om alla kroppsdelar så man förstår varandra. De flesta av oss var väl inte riktigt vana med ordet snippa när det kom och det är väl en vanesak som med det mesta.
  • UllaBella
    rasajj skrev 2009-07-16 23:08:54 följande:
    Vad var det for fel pa ordet "springa" som malin och totte anvander?Om pojkarnas konsorgan sa sager vi bara penis. Har aldrig gillat det engelska 'peepee' som man sager till sma pojkar har i USa (iallafall vad jag hort). Ordet 'snippa' kommer jag inte att introducera till mina dottrar heller. Vulva duger sa bra.
    Men springa det är ju något man gör.
    Vulva sa veterinären om vår hunds könsorgan så det känns inte som ett passande ord för min dotters kön.
    Penis känns så kliniskt i mina öron, men helt ok om andra använder för det är ju ett ord man vet vad det är
Svar på tråden Vad kallar ni pojkarnas könsorgan för?