• asfaltsblomman

Jävla sura granne!!

USCH, jag är så jäkla upprörd..
    våran granne under oss är den suraste människa jag nånsin stött på.
    Vi har 2 katter som alltid lyckas vakna till nån gång på natten och jagar varandra. Nu har grannen ringt störningsjouren upplyste hon mig om när vi stötte på varandra här för en stund sen, hon KRÄVER att jag har katterna i bur på natten så dom inte kan spinga. Men herregud, inte fan kan jag väl låsa in dom hela nätterna!!!!
    Hjälp mig med tips och råd.vad har jag för rättigheter och skyldigheter? har ringt hyresvärden men alla e ju på semester MORR!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-16 13:30
    Nu har jag pratat med både hyresgästförening och hyresvärd.
    Dom både tyckte att jag skulle avvakta och se exakt HUR mycket det störs..Dom tyckte dock inte jag borde oroa mig alltför mycket
    störningsjouren är dom som ska besluta om det är så pass störande som grannen säger. dom måste altså ta sig in i hennes lägenhet vid den aktuella störningen och lyssna själva och sen avge rapport om det.
    Dom tyckte det var jättebra att jag ringde för dom har vart med om VÄLDIGT många gånger att vissa grannar har en tendens att överdriva och då är det bra med en utomstående som kan uppfatta störningen samtidigt.
    så nu får vi väl avvakta och se..
    trist bara med arga grannar som inte har vett att diskutera som vuxna människor.

• Svar på tråden Jävla sura granne!!
  • ming

Katy Perry skrev 2009-07-16 12:13:13 följande:

Och såvitt jag vet så springer inte barn efter golvet och drar klorna efter sig.
    Inte katter heller...
  • Mrs Winter
    JuliaochNelly skrev 2009-07-16 12:14:37 följande:
    nä men seriöst hur sjutton hör man 2 katter hoppa runt det måste ju vara ett hus gjort av kartong
    Bara för att du inte har känslig hörsel och kan sova lugnt.Så kan du tänka dig att det kan finnas folk som störs av det ?
  • Mrs Winter
    nä men seriöst hur sjutton hör man 2 katter hoppa runt det måste ju vara ett hus gjort av kartong
    Bara för att du inte har känslig hörsel och kan sova lugnt.Så kan du tänka dig att det kan finnas folk som störs av det ?
  • LaTjej

Trollet Ludenben skrev 2009-07-16 12:10:16 följande:

Jag har själv katt men jag har full förståelse för grannen. Varför ska hon behöva störas av er katt. DU tycker inte att den stör för att det är DIN katt. Men grannarna ska inte behöva störas om nätterna för att dina katter jagar varandra. Katter är katter och de jagar varandra, inget konstigt eller ovanligt men det är ändå inte grannens problem, hon ska få lov att sova ifred.
    Har själv tre katter och håller med dig.

Det hörs faktiskt ganska mycket när katter jagar och busar med varandra. de hoppar och dunsar i golvet och har sig. Och visst kan det vara störande för grannar som inte själv har katter att vakna av detta. Och nån timme om natten med bus kan faktiskt vara väldigt irriterande. Det tycker även jag om katterna väcker mig. Då får man lugna ner de helt enkelt :).
  • FruNaftra

Men vadå flytta? Låt det beslutet fattas av hyresvärden. Bättre att låta ärendet prövas istället för att bara ge upp och ge sig av.

Bor man i hyreshus får man räkna med att det inte är knäpptyst. Så enkelt är det.

Jag bor i hyreshus och vaknar ofta av grannar på nätterna. Men detta är något jag får leva med eftersom jag valde att flytta in i lyhört hyreshus. Den dagen det stör mig för mycket är jag jag som får flytta.

Trollet Ludenben skrev 2009-07-16 12:14:25 följande:

har du katter som stör grannarna får du väl välja. Antingen fixar du hemma, tex mer mattor, kanske annat golv eller liknande så det inte hörs. Eller så gör du dig av med dom. Om inte det är alternativ kanske du skulle leta annan bostad där du kan ha dem utan att störa andra. Jag har katt men blir den en störning får jag ju se till att lösa problemet istället för att gnälla öbver hur dum grannen är.
  • Kan inte bli bättre än såhär
    Inte alls, jag bodde i högst normalt hyreshus. De jäkla katterna jagade varann och hoppade och jagade leksaker över golvet. Och då är jag en som sover relativt tungt på nätterna
  • Katy Perry
    asfaltsblomman skrev 2009-07-16 12:12:08 följande:
    Katy Perry skrev 2009-07-16 12:07:21 följande:
    men vaddå vissa tar ingen hänsyn???????????? ge mig ett råd vad jag bör göra? avliva dem eller?
    Ja, om det är vad som krävs.
  • Trollet Ludenben
    FruNaftra skrev 2009-07-16 12:14:14 följande:
    Det är en jättebra jämförelse tycker jag. Många ser sina djur som familjeledlem precis som barnet. Nu likställer jag inte katter med barnet. Men katter låter, barn låter också. Nej, katter är inte vår avkomma. Vad har det för betydelse? Trollet Ludenben skrev 2009-07-16 12:11:41 följande:
    Därför att juridiskt sett är inte katter och människor jämstälda. Etiskt sätt kan man tycka att alla är lika mycket värda men verkligheten är inte sådan, tyvärr. En katt har du full rätt att avliva när du känner för det, det har du inte med barn. Jag är förvånad över att behöva skriva detta för jag trodde alla visste det, vad det är för skillnad med att ha barn och ha katt. Min katt kan jag ge bort till grannen utan byråkrati, det kan jag inte med mina barn. Hur man ser på djuren är en sak, vilka lagar och regler är en annan. En vuxen människa måste kunna särskilja sina egna åsikter och samhällets lagar och regler. För oss är katten vår familjemedlem men i laglig mening är det inte samma sak som vårt barn.
  • ming

Katy Perry skrev 2009-07-16 12:17:32 följande:

Ja, om det är vad som krävs.
    Haha, du är rolig du...
  • Kya

men ärligt talat?

Om grannarna festar hela natten med en massa dunka-dunkamusik så blir jag oerhört irriterad, men om katterna rusar runt och jagar varann?

skärp er, fixar man inte ljud från grannarna så är det inte små smart att bo vägg i vägg med dom. fixar man inte ljud så får man flytta ut på landet.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
Svar på tråden Jävla sura granne!!