• Danitra

Skulle du snagga din dotter?

Din dotter i 3-5 års åldern kommer och säger att hon vill ha riktigt kort hår och håller sedan fast vid denna önskan en längre tid, även efter att fått förklarat för sig att det inte går att ångra.

Skulle du låta henne få håret snaggat?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du snagga din dotter?
  • Pormoicheia
    regnbågspappan skrev 2009-07-17 16:19:55 följande:
    hört talas om språkinställningar???
    Nu har jag det ...kolla...å ä ö

Hade faktiskt inte ens tänkt på det så tack för knuffen.

Saskia
    Nu kan jag lite bättre formulera mig när jag slipper försöka komma på andra ord och formuleringar.

Att roller och kön är olika saker vet jag.
    Men jag har umgåtts så mycket med tveksamt könade människor (både utseendemässigt, rollmässigt och beteendemässigt) att jag liksom känner att håret är en otroligt världslig sak att haka upp sig på.
    Hårets längd har verkligen ingen betydelse i slutändan om man är mentalt manlig eller kvinnlig oavsett kön.

Jag tycker att vi borde ha kommit så pass långt i vårt jämlika samhälle att folk slutat haka upp sig på så fåniga detaljer som långt eller kort hår.
    En snaggad kvinna som är normalt feminint klädd och beter sig "som en kvinna" kommer ju knappast att störa balansen mellan könsrollerna på samma vis som den butchiga och manligt klädda snaggade kvinnan...
    om du förstår hur jag menar.

Det krävs att helheten avviker för att det ska göra skillnad idag.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • HelenaMaria

Det är lite underligt att sätta en gräns för sin dotter att hon inte får snagga håret medan det är helt ok för sonen. Snacka om att cementera könsollerna. Jag trodde att vi kommit förbi 50-talet?

Är det så att kvinnor alltid ska vara vackra och är det detta vi vill förmedla till våra döttrar? Äh, kyss mig någonstans..

• Pormoicheia
    Buttons skrev 2009-07-17 16:08:55 följande:
    Åh vilket vackert hår din son har! Jag skulle också vilja se ut så. Personligen skulle jag låta mitt fiktiva barn snagga sig om det ville det. Jag har själv haft många märkliga frisyrer i mitt liv och hår växer ju faktiskt ut igen. Är väldigt förtjust i Mia Farrow frisyrer på barn (den riktigt korta varianten, inte pagen).
    tro det eller ej, men vi spar inte hans hår av "princcipskäl" utan det handlar helt och hållet om att hans hårkvalité är helt otrolig och hans hår har växt jämnt sedan dag 1.

Nu hoppas vi att dotterns hår blir likadant!
  • Saskia
    Pormoicheia skrev 2009-07-17 19:50:30 följande:
    Nu har jag det ...kolla...å ä öHade faktiskt inte ens tänkt på det så tack för knuffen.SaskiaNu kan jag lite bättre formulera mig när jag slipper försöka komma på andra ord och formuleringar.Att roller och kön är olika saker vet jag.Men jag har umgåtts så mycket med tveksamt könade människor (både utseendemässigt, rollmässigt och beteendemässigt) att jag liksom känner att håret är en otroligt världslig sak att haka upp sig på.Hårets längd har verkligen ingen betydelse i slutändan om man är mentalt manlig eller kvinnlig oavsett kön.Jag tycker att vi borde ha kommit så pass långt i vårt jämlika samhälle att folk slutat haka upp sig på så fåniga detaljer som långt eller kort hår.En snaggad kvinna som är normalt feminint klädd och beter sig "som en kvinna" kommer ju knappast att störa balansen mellan könsrollerna på samma vis som den butchiga och manligt klädda snaggade kvinnan...om du förstår hur jag menar.Det krävs att helheten avviker för att det ska göra skillnad idag.
    Jag blir väldigt förvirrad när du skriver "störa balansen mellan könsrollerna ". Det låter då som att du är för könsroller? Det är ju de som skapar det ojämställda samhället..?

Och krävs nog att majoriteten avviker från att fostra sina barn in i könsrollerna för att det ska göra nån egentlig skillnad. Så är det inte idag.

ALLT hänger såklart inte på frisyren. Men det är en lika stor del som alla andra könsmarkörer, färger, leksaker, förmaningar, förväntningar etc.
  • Angels Fall First

Har inga egna barn men kort hår är praktiskt, speciellt när man är liten så visst. 

mina svenska bostäver kommer och går
  • Pormoicheia
    Saskia skrev 2009-07-17 20:03:00 följande:
    Jag blir väldigt förvirrad när du skriver "störa balansen mellan könsrollerna ". Det låter då som att du är för könsroller? Det är ju de som skapar det ojämställda samhället..?Och krävs nog att majoriteten avviker från att fostra sina barn in i könsrollerna för att det ska göra nån egentlig skillnad. Så är det inte idag.ALLT hänger såklart inte på frisyren. Men det är en lika stor del som alla andra könsmarkörer, färger, leksaker, förmaningar, förväntningar etc.
    Jag är både faktiskt varken för eller emot könsrollerna som finns.
    Jag önskar snarare att folk tillät avvikelser i större skala än vad som görs idag. Könsrollerna får gärna finnas kvar för mig bara det blev mer accepterat att inte följa dem.

Visst behöver majoriteten avvika för att det ska göra någon skillnad.
    Jag menar dock på en mer individuell nivå.
    Om en kille är "typiskt manlig" i allt utom 1 sak så kommer den detaljen inte vara särskilt märkbar såvida det inte är något lite grövre som verkligen krockar med vad som passar in i könsrollen.

Långt hår och rosa tröjor på män/killar/pojkar har ju liksom blivit lite "vardagsmat" idag på samma vis som kort hår och byxor har blivit på kvinnor.

Jag kan förstå att man kan anse att snaggen är mer av en pojkfrisyr än en tjejfrisyr.
    Men man behöver ju knappast vara rätt för att det skulle sudda ut gränsen mellan könen eftersom vi liksom redan passerat den biten.

Men jag kan ju såklart vara lite "skadad" av den umgängeskrets jag höll mig till.
  • Prinsessan Zelda

ja, om hon verkligen vill under en längre period. just nu vill sonen som alltid haft kort hår, ha långt hår så han kan ha en hästsvans. Så nu sparas det, men det går lååångsamt tycker han Men då har han något att se fram emot. Han är 4 år.

• EnHusMus

Jag grundar mitt val i det som jag tycker om större barn och vuxna ang snaggat, långt och allt de där.
    JAG personligen tycker inte de flesta kvinnor passar i riktigt kort, snaggat eller rakat hår. Det har med ansiktsformen att göra.
    Att män har långt hår tycker jag bara ser smutsigt och ovårdat ut. Även om en man har långt och välvårdat hår så... Näe... Inte min grej... Ryser hela jag!
    Ja, jag vet... Det är nån fix idé jag har bara. Men så är det...

Detta gör att detsamma gäller barn i mina ögon. Det har inte någonting med manligt eller kvinnligt. Det är hur JAG uppfattar att det SER ut.

Svar på tråden Skulle du snagga din dotter?