• vrodlok

Snålt av Max!

Jag och min dotter är vegetarianer och vi äter ibland på Max. De har vegetariskt mål där som heter Greenmål som kostar 61 kronor. Det finns barnmål, så kallad Maxbox som kostar 32 kronor. Maxboxen finns inte i vegetarisk variant vilket innebär att jag måste köpa ett Greenmål till min dotter som alltså kostar nästan det dubbla. Kan då inte Max bjuda på en leksak?

Som idag t ex så handlade vi sammanlagt sex fullstora mål, det var jag, min dotter, min bror, hans flickvän och mina föräldrar. Jag undrade om dottern inte kunde få en leksak men då vill de ha extra betalt för den. Sex mål varav ett fullstort mål till min lilla treåring som knappast orkar äta så mycket och de kan inte bjuda på en leksak?

Visst de ville bara ha tio kronor för leksaken, inte mycket pengar men jag tycker det är själva principen hur svårt kan det tex vara att kunna erbjuda ett barn som är vegetarian att få sin meny i en sådan där pappkartong och få med en leksak utan extra kostnad när hennes meny ändå kostar det dubbla mot andra barns.

Jag kan förstå om t ex jag kommer själv och köper en meny till bara mig att de inte vill ge ut en leksak men när dottern får en helt egen meny, är inte det snålt?

• Svar på tråden Snålt av Max!
  • rasajj

markligt att de inte kan gora en vegoburgare i barnladan.. Men jag tycker att det ar helt ok att de inte 'bjuder' pa en leksak.

Du far ju den mangden mat som ratten kostar aven om dottern itne ater allt. De tjanar ju inget pa att du koper den maten istallet for barnladan. Sa att saga.

Sa snalt tycker jag inte det ar, snarare du som ar snal som inte vill betala for en leksak..

Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • vrodlok

saargr:

Vad jag mena med att hon knappast orkar äta så mycket är att jag även tycker det är dåligt de inte erbjuder ett mindre, vegetariskt barnmål. Självklart förstår jag att det går åt samma mängd mat nu till den börjar hon får oavsett om hon äter upp den eller inte. Att den skulle vara dyrare att tillverka än vad barnhamburgare är (som alltså är betydligt billigare att köpa) tror jag knappast då deras vegetariska burgare är grönsaker med ett friterat skal.

• rasajj
    vrodlok skrev 2009-07-17 05:01:03 följande:
    saargr:Vad jag mena med att hon knappast orkar äta så mycket är att jag även tycker det är dåligt de inte erbjuder ett mindre, vegetariskt barnmål. Självklart förstår jag att det går åt samma mängd mat nu till den börjar hon får oavsett om hon äter upp den eller inte. Att den skulle vara dyrare att tillverka än vad barnhamburgare är (som alltså är betydligt billigare att köpa) tror jag knappast då deras vegetariska burgare är grönsaker med ett friterat skal.
    Jag forstar och haller med om att det ar daligt att de inte kan erbjuda ett vegetariskt barnmal. men det betyder anda inte att det var snalt av dem att inte ge dig en leksak.

Det var anda du som valde att kopa den maten du kopte och dar ingick inte en leksak.  Och da ar det ju itne konstigt att de vill ha betalt for leksaken separat. Sa ar det ju bara..

Sedan kan du naturligtvis fraga om det gar att byta ut hamburgaren mot en vegoburgare i barnmalet, men.. Det vet jag ju inte om du gjorde, eller om de vagrade isafall. Det kan du ju isafall ta upp med restaurangens chef. Se om det gar att andra.
    Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • vrodlok

Märks att det är sent, där det står börjar i meningen "Självklart förstår jag att det går åt samma mängd mat nu till den börjar"...ska det givetvis vara burgare...haha snacka om pinsam miss på stavning :)

I alla fall så tjänar de självklart på att jag köper en större meny. De tar ju ut högre priser än vad det kostar att tillverka (så klart annars går det inte runt) och på just vegoburgaren är priset betydligt högre än vad det kostar göra en sådan. Som sagt det är bara grönsaker i den, inte tofu eller något annat som brukar vara dyrt och mer kan jämföras med kött.

• LitenKyckling

Håller med om att det är dåligt. De kan ju vara lite flexibla när ni köper så mycket. Eller så får de skaffa vegetariskt för barn också!

• vrodlok

Saagr:

Så du tror att de går med på att byta ut hamburgaren i barnboxen mot en vegoburgare när de tar dubbelt betalt för vegoburgaren mot barnburgaren? Det gör de inte och det kan jag däremot förstå att de inte gör eftersom de skulle förlora pengar på det. Att däremot ge en leksak skulle de i slutändan tjäna på eftersom det är större chans vi äter där igen då.

• vrodlok

Litenkyckling:

Ja jag både önskar och tycker att de borde kunna erbjuda en vegetarisk barnmeny men tyvärr är det så överallt att det nästan aldrig finns vegetarisk meny för barn, förutom möjligvis pannkakor. Förhoppningsvis så kommer det mer i framtiden, var ju inte så länge sen det var svårt få vegetarisk mat överhuvudtaget ute.

• LitenKyckling
    vrodlok skrev 2009-07-17 05:21:45 följande:
    Litenkyckling:Ja jag både önskar och tycker att de borde kunna erbjuda en vegetarisk barnmeny men tyvärr är det så överallt att det nästan aldrig finns vegetarisk meny för barn, förutom möjligvis pannkakor. Förhoppningsvis så kommer det mer i framtiden, var ju inte så länge sen det var svårt få vegetarisk mat överhuvudtaget ute.
    Jag hoppas också det. Jo, sverige är bättre än många länder på att ha vegetariska rätter. Bor i Mexico och här finns knappast vegetariska alternativ. Men hoppas att sverige spinner vidare på konceptet och erbjuder ännu mer vegetariskt för både vuxna och barn.
  • Rokka Jill

Burger King gör beggie burgaren i happymeal, även om den inte e med i "reklamen" har du verkligen hört efter??

Svar på tråden Snålt av Max!