Inlägg från: vrodlok |Visa alla inlägg
  • vrodlok

Snålt av Max!

Jag och min dotter är vegetarianer och vi äter ibland på Max. De har vegetariskt mål där som heter Greenmål som kostar 61 kronor. Det finns barnmål, så kallad Maxbox som kostar 32 kronor. Maxboxen finns inte i vegetarisk variant vilket innebär att jag måste köpa ett Greenmål till min dotter som alltså kostar nästan det dubbla. Kan då inte Max bjuda på en leksak?

Som idag t ex så handlade vi sammanlagt sex fullstora mål, det var jag, min dotter, min bror, hans flickvän och mina föräldrar. Jag undrade om dottern inte kunde få en leksak men då vill de ha extra betalt för den. Sex mål varav ett fullstort mål till min lilla treåring som knappast orkar äta så mycket och de kan inte bjuda på en leksak?

Visst de ville bara ha tio kronor för leksaken, inte mycket pengar men jag tycker det är själva principen hur svårt kan det tex vara att kunna erbjuda ett barn som är vegetarian att få sin meny i en sådan där pappkartong och få med en leksak utan extra kostnad när hennes meny ändå kostar det dubbla mot andra barns.

Jag kan förstå om t ex jag kommer själv och köper en meny till bara mig att de inte vill ge ut en leksak men när dottern får en helt egen meny, är inte det snålt?

• Svar på tråden Snålt av Max!
  • vrodlok

saargr:

Vad jag mena med att hon knappast orkar äta så mycket är att jag även tycker det är dåligt de inte erbjuder ett mindre, vegetariskt barnmål. Självklart förstår jag att det går åt samma mängd mat nu till den börjar hon får oavsett om hon äter upp den eller inte. Att den skulle vara dyrare att tillverka än vad barnhamburgare är (som alltså är betydligt billigare att köpa) tror jag knappast då deras vegetariska burgare är grönsaker med ett friterat skal.

• vrodlok

Märks att det är sent, där det står börjar i meningen "Självklart förstår jag att det går åt samma mängd mat nu till den börjar"...ska det givetvis vara burgare...haha snacka om pinsam miss på stavning :)

I alla fall så tjänar de självklart på att jag köper en större meny. De tar ju ut högre priser än vad det kostar att tillverka (så klart annars går det inte runt) och på just vegoburgaren är priset betydligt högre än vad det kostar göra en sådan. Som sagt det är bara grönsaker i den, inte tofu eller något annat som brukar vara dyrt och mer kan jämföras med kött.

• vrodlok

Saagr:

Så du tror att de går med på att byta ut hamburgaren i barnboxen mot en vegoburgare när de tar dubbelt betalt för vegoburgaren mot barnburgaren? Det gör de inte och det kan jag däremot förstå att de inte gör eftersom de skulle förlora pengar på det. Att däremot ge en leksak skulle de i slutändan tjäna på eftersom det är större chans vi äter där igen då.

• vrodlok

Litenkyckling:

Ja jag både önskar och tycker att de borde kunna erbjuda en vegetarisk barnmeny men tyvärr är det så överallt att det nästan aldrig finns vegetarisk meny för barn, förutom möjligvis pannkakor. Förhoppningsvis så kommer det mer i framtiden, var ju inte så länge sen det var svårt få vegetarisk mat överhuvudtaget ute.

• vrodlok

Nej vad jag förstått innan så har det inte gått att få vegetarisk Maxbox men kan ju vara värt att höra efter igen om det går där display bor. Vilken stad bor du i? De borde ju kunna erbjuda samma i alla städer tycker man.

Jag har aldrig sett att det stått något om falafel överhuvudtaget på Max där jag handlat men när jag kollade på hemsidan så fanns det med där så det kanske kan gå. Som sagt man tycker ju de borde ha samma utbud på alla restauranger men det är ju inte säkert.

Burger King har jag inte ätit hos på länge men det låter ju jättebra om man kan få vegetarisk barnmeny där. Rokka Jill, får man betala extra för den då eller gör de en mindre veggieburgare?

• vrodlok

NightFall Faerie:

Ja jag har frågat och det gick inte då men jag kanske borde ta och fråga igen.

Display när du kunnat få det har det stått med på tavlan som alternativ på den restaurangen? Om inte så tror jag bara du haft tur och stött på en vänlig kassör för det verkar ibland som det skiljer sig beroende på vem man får i kassan.

I alla fall jag har mailat till Max så får se vad de svarar.

• vrodlok

Jannajamtland:

Ja det är så jag tycker det borde vara. Kan de inte erbjuda vegetarisk barnmeny borde de kunna erbjuda en leksak med till det vegetariska mål de har om det är ett barn som ska ha det. Som sagt det målet är ju trots allt mycket dyrare så de tjänar redan på att man får köpa det istället för en Maxbox.

Det var ju bra att du fick svaret att man skulle få det, synd att det inte efterlevs alltid dock. Ska dock inte klaga helt och hållet det har hänt ett par gånger jag fått leksak också men som sagt det verkar helt bero på vem som står i kassan.

Annan: Hur menar du nu med ta för givet att så är det bara?

Svar på tråden Snålt av Max!