Kastrering honkatt-läketid?
Jag glömde fråga vet. när vi kastrerade min katt Maja. Hur lång läketid är det ungefär? Alltså hur länge behöver hon ha tratt eller strumpa på sig?
Jag glömde fråga vet. när vi kastrerade min katt Maja. Hur lång läketid är det ungefär? Alltså hur länge behöver hon ha tratt eller strumpa på sig?
PUFF
oj vet inte, min katt fick inga synliga stygn o hade ej heller tratt överhuvudtaget. De sa att vi skulle håll koll bara så att hon ej slickade överdrivet mkt på såret.
Hon fick tvätta sig vanligt på såret.. så länge hon lixom inte BARA satt o slickade nonstop. Vi fick ett papper med hem där det stod allt, skötselråd, bra o veta osv. Synd att du ej fick nåt sånt av din vetrinär.. man kan ju glömma bort o fråga såna här frågor Du får ringa dem o höra om du ej får nåt bättre svar här än vad jag kunnat ge dig.
Lycka till
Ring veterinären och fråga så du vet med säkerhet allt. Lycka till
Har Maja fått tratt?
De katter jag har kastrerat har inte fått någon tratt eller behövt strumpa.
Utan som Lovika83 skriver, hålla lite koll på såret + att katten inte slickar nonstop.
Katten ska oxå hållas inne tills "såret" läkts, om det nu är utekatt.
Känner du dig osäker så ring vetten! :)
Lycka till!
Tycker inte att hon behöver det, om hon inte tvättar sig väldigt mycket..
Det optimala för Maja är ju att slippa, men håll lite koll, om du har möjlighet till det.
När vi kastrerade vår honkatt sade veterinären att vi ska ha tratt eller strumpa på henne tills stygnen tas bort, dvs 2 veckor.
Våra katter har också haft stygn som kroppen "äter upp" själv.
Nu kanske dom inte har öppet längre, men annars tycker jag du ska ringa och prata med vetten så fort du kan om du känner dig osäker!