Kastrering honkatt-läketid?
Jag glömde fråga vet. när vi kastrerade min katt Maja. Hur lång läketid är det ungefär? Alltså hur länge behöver hon ha tratt eller strumpa på sig?
Jag glömde fråga vet. när vi kastrerade min katt Maja. Hur lång läketid är det ungefär? Alltså hur länge behöver hon ha tratt eller strumpa på sig?
Min kisse har oxå sådana stygn och tratten skulle sitta i 10 dagar. Vi har dock gjort hål i en papperstallrik istället
Min katt skulle ha tratt i tio dagar
Mina katter skulle ha tratt i tio dagar och sen skulle jag tillbaka till vet och få stygnen tagna.
Vad olika det verkar vara!
En del veterinärer syr med självupplösande tråd andra använder tråd som måste tas bort efter snittet har läkt.
Vilken lämplig tråd!
Min kisse kastrerades idag och fick en rejäl tratt på sig efteråt, den ska sitta på i 10 dagar, trots att hon knappt kunde gå med den på sig.
Jag klippte av kanterna lite så den blev mindre och det funkade bra, men nu har hon klurat ut hur hon ska nå magen, så hon försöker slicka lite då och då...
Jag tror hon har självupplösande stygn eftersom vi inte ska tillbaka igen och man ser inte mycket mer än något navelliknande sår med ett yttre stygn på magen.
Är livrädd att hon ska slicka sig hela natten nu, hon har inte sovit en minut sedan hon kom hem från vet. och lär väl inte få ro inatt heller med den stora jobbiga tratten.
Jag har försökt massor, bebisbody (som var för liten), en hemmasydd kroppsstrumpa i nylon som hon tog sig ur och jag har även köpt gasbinda som man kanske kan vira runt lite.
Några mer tips eller vettigt vetande?
Jag har ett tips på vad man kan ha istället för de elaka plasttrattarna.
Var precis iväg till djuraff'ren Grizzly och köpte en uppblåsbar krage som man sätter i halsbandet. Den sitter som en kudde runt halsen och är inte i vägen lika mycket.
Vår kisse som totaldissat plastkragen och blivit smått deprimerad blev en ny katt med denna, hon springer omkring och leker och nu sover hon med huvudet på sin lilla kuddkrage.
Underbart! Vi ska nog stå ut i 9 dagar till.
Kikar in då vi ska kastrera vår hona och hane när det blir dags dom är dock bara 14 v ännu. Hur gamla har era missar varit vid kastrering?
Himla valv skrev 2009-07-18 18:24:47 följande:
Min katt blev ett år i veckan och kastrerades igår.
Hon hade precis hunnit löpa för första gången, och även sista. =P
Min katt fick ha tratten i 10dagar och sen tog vi hem en undersköterska för att ta bort stygnen.
Vet sa att det gick bra med henne åxå eftersom vi har 6.5 mil till vet.
Hon var iaf 1år och 5 månader när hon kastrerades.
Vår katt blev ordinerad tratt i 10 dagar. Hon hade den i en dag, sen fick hon bort den själv.
Gick hur bra som helst ändå. Visst slickade hon och bet vid stygnen men inga stygn gick upp. Åkte tillbaka till veterinären efter 10 dagar och tog bort stygnen, då var hon i princip färdigläkt.
Det enda som uppkom var en svullnad vid snittet under skinnet (s.k. äggbula) några dagar efter, men det är vanligt och försvinner efter ytterligare några dagar