• Caileag

Hur illa var det efteråt?

Hej!

Jag lider av svår förlossningsskräck och har haft det väldigt jobbigt med att få ett planerat snitt.
    Det som hela tiden återkommit i mina tankar är att läkarna vägrar befatta sig med att nämna något om hur ¨många som spricker illa och får bestående eller iaf. långvariga men.
    I olika forum som jag läst i så ser jag väldigt många som faktiskt haft en hel del besvär efter en vaginal förlossning, mycket mer än vad jag hade efter min förra förlossning som slutade med ett akut kejsarsnitt.

Så jag undrar om ni vill dela med er av vad det värsta var under/efter er vaginala förlossning. Låter kanske dumt att jag som är rädd vill veta... men det känns tryggare än att bara gissa eller tro saker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-17 20:56
    Ett litet tillägg... Jag vill ju självklart inte bara ha det värsta.
    Är väldigt glad om många vill skriva att dom faktiskt blev helt normala i "prussiluskan" efter en vaginal fl också! =)

• Svar på tråden Hur illa var det efteråt?
  • 1814

Jag sprack lite här och var men inte så mycket, fick sy sju stygn, ser i princip likadan ut som innan nu efteråt! Hade inte ont av det alls efteråt heller, inget problem att gå på toa eller nåt sånt ens.

• Miosmamma

Jag sprack inåt,djupt: tog läkaren 1,5 timme att laga mej. Men de sa att det var ett bra ställe att spricka på för man har bra läkekött där.
    Har varit lite slarvig med knip övningarna efteråt tror jag för det känns inte lika mycket vid sex längre men å andra sidan var sex smärtsamt för mej innan och det är det aldrig längre.

• cirkel

Jag har gått igenom 2 förlossningar och det blev bara några få stygn som jag inte kände av båda gångerna. 1:a veckan efter förlossningen känns det som man har en babianrumpa (fast det gjorde inte ont) men sen kändes det normalt igen.

Jag var lite rädd innan 1:a förlossningen men ju närmare den kom desto mindre rädd blev jag. Jag pratade med kompisr vilket gjorde att jag släppte rädslan.

Lycka till!

• Maac

Jag tyckte öppningsvärkarna var värst. Efteråt var det bara sy ihop lite bristningar, vilket inte kändes. Sen var jag öm när jag skulle resa mig och sätta mig i ca 2 dygn. Hade inga problem att kissa eller göra nr 2.

Dock har jag nu några veckor efter förlossningen fått en tyngdkänsla som jag hoppas kommer försvinna med tiden. Ska snart på efterkontroll.

• Caileag

Jag är väldigt rädd för allting som kan hända och att jag inte blir helt återställd efter en förlossning.
    För mig vore det total panik om jag skulle spricka till en grad 3 eller 4:a.
    Tänk om man ändå kunde få några garantier för att något sånt inte skulle hända... =/
    Tack för att ni delat med er av era erfarenheter!

• Nocia

Jag sprack och klipptes så de var tvungna att sy mig på operation. Har inte haft några som helst besvär efteråt.

• Mickes puma

Har gått igenom två förlossingar och sytt totalt ett stygn. Har varit helt återställd ett par dagar efter (med undantag för avslag/småblödningar), tycker att det jag haft mer problem med brösten (tryck, läck mm) efter förlossningen än från underlivet.
    Det värsta för mig under mina förlossningar har varit att de gått så fort att jag inte hunnit få några bedövningar (trots att jag vid ena tillfället blev igångsatt).

Ett kejsarsnitt är ju ingen garanti att du inte råkar ut för komplikationer (dock av annat slag än att spricka), men det antar jag att du har diskuterat med MVC/läkaren.
    Hoppas att allt går bra och lycka till!

• Toka2

Min första förlossning var ett kejsarsnitt.

Min andra förlossning slutade med yttre press, värkstimulerande dropp, sax, sugklocka och total panik - hjärtljuden störtdök när krystvärkarna drog igång. Så efter 4 minuter med krystvärkar så var det över. Jag blev klippt och jag sprack, så 13 stygn blev det. Sedan fick jag livmoderinflammation (barnsängsfeber) på det, men tre veckor efter förlossningen var samlivet igång igen.
    Min tredje förlossning ägde rum 12 månader och 20 dagar efter den andra. Den tog 56 minuter från det att jag vaknade av att jag var kissenödig tills lillebror var ute. Då stod jag på alla fyra och följde med/höll emot så att ambulansen skulle hinna fram. Lillebror är född i farstun Samma huvudmått som storebror - inte en bristning. Det kändes inte som att jag hade fött barn.
    För mig är det skit samma om det gör ont, om jag spricker, om jag aldrig mer kan sitta. Det viktigaste är att jag får med mig mitt barn hem - för det fick jag inte den första gången..
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Caileag
    Toka2 skrev 2009-07-20 00:26:17 följande:
    Min första förlossning var ett kejsarsnitt.

Min andra förlossning slutade med yttre press, värkstimulerande dropp, sax, sugklocka och total panik - hjärtljuden störtdök när krystvärkarna drog igång. Så efter 4 minuter med krystvärkar så var det över. Jag blev klippt och jag sprack, så 13 stygn blev det. Sedan fick jag livmoderinflammation (barnsängsfeber) på det, men tre veckor efter förlossningen var samlivet igång igen.

Min tredje förlossning ägde rum 12 månader och 20 dagar efter den andra. Den tog 56 minuter från det att jag vaknade av att jag var kissenödig tills lillebror var ute. Då stod jag på alla fyra och följde med/höll emot så att ambulansen skulle hinna fram. Lillebror är född i farstun Samma huvudmått som storebror - inte en bristning. Det kändes inte som att jag hade fött barn.

För mig är det skit samma om det gör ont, om jag spricker, om jag aldrig mer kan sitta. Det viktigaste är att jag får med mig mitt barn hem - för det fick jag inte den första gången..
    Det är ju det allra värsta scenariot, att man förlorar sitt barn. Vill inte ens tänka tanken.
    Dock gör det inte att min rädsla för andra saker som kan inträffa blir mindre eller känns mindre skrämmande i ett liv i framtiden... Tyvärr kanske man kan säga, för om jag kunnat bestämma mig för att sluta vara rädd för alla möjliga ting så hade jag slutat igår typ.
  • Toka2

Oj, när jag läser mitt inlägg ser jag hur lätt det är att missuppfatta. Jag menar INTE att förringa den som är rädd. Inför min första förlossning var jag livrädd för att det skulle bli snitt. Jag är nål- och knivrädd, och min inställning inför första förlossningen var att "Jag spricker gärna på längden och på tvären, bara jag slipper snitt!"

Jag har full förståelse för den som är rädd. Det spelar ingen roll vad andra har varit med om, det förändrar inte ens egen situation.
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
Svar på tråden Hur illa var det efteråt?