• Caileag

Hur illa var det efteråt?

Hej!

Jag lider av svår förlossningsskräck och har haft det väldigt jobbigt med att få ett planerat snitt.
    Det som hela tiden återkommit i mina tankar är att läkarna vägrar befatta sig med att nämna något om hur ¨många som spricker illa och får bestående eller iaf. långvariga men.
    I olika forum som jag läst i så ser jag väldigt många som faktiskt haft en hel del besvär efter en vaginal förlossning, mycket mer än vad jag hade efter min förra förlossning som slutade med ett akut kejsarsnitt.

Så jag undrar om ni vill dela med er av vad det värsta var under/efter er vaginala förlossning. Låter kanske dumt att jag som är rädd vill veta... men det känns tryggare än att bara gissa eller tro saker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-17 20:56
    Ett litet tillägg... Jag vill ju självklart inte bara ha det värsta.
    Är väldigt glad om många vill skriva att dom faktiskt blev helt normala i "prussiluskan" efter en vaginal fl också! =)

• Svar på tråden Hur illa var det efteråt?
  • Southern Belle

Jag fick 4-5 stygn efter min första förlossning men kände inte av dem alls. Kunde gå, sitta, springa, gå på toa utan problem. Hade sex igen efter 2 veckor och det gick hur bra som helst! Efter andra och tredje barnet sprack jag inget alls och precis som första gången var all smärta borta i samma stund som barnet var ute. Kände givetvis att nåt hade hänt men det skulle vara en överdrift att säga att det var ömt eller gjorde ont.

För att undvika bristningar är det bästa att lyssna på kroppen! Man ska inte ta i för kung och fosterland som när man bajsar, som tyvärr många bm säger... Istället ska man ta i som om man ska trycka ut en tampong, eller blåsa ut ett ljus. Man kan även lägga händerna på magen och försöka putta bort dem med magen - DÅ har man hittat rätt muskel att krysta med! Prova och känn skillnaden!

Lycka till!

• Tiro

Hade en tuff förlossning som slutade halvakut med sugklocka. Jag blev sydd med 8-10 st. Jag hade inga som helst problem efteråt. Absolut ingenting. Jag hade förväntingar att det skulle vara mkt efteråt så jag blev positivt överraskad. Ska tillägga att jag var mkt rädd för förlossningen och övervägde planerad kejsarsnitt.

• J1983

Det värsta från förlossningen som jag minns såhär i efterhand var den förlamande tröttheten jag kände, hade varit vaken väldigt länge då min dotter föddes eftersom förlossningen kom igång sent på kvällen och inte avslutades förrän nästa kväll, hade därmed varit varken typ 1,5 dygn och det var jävligt jobbigt, den känslan minns jag men inte smärtan. När förlossningen pågick var såklart smärtan oerhört jobbig men kroppen verkar ju kunna förtränga det där men paniken jag kände inför tröttheten, att det aldrig skulle gå, den minns jag. Jag sprack endel under förlossningen och blev sydd men jag har inga olustkänslor alls kring det, det gjorde lite ont första dagarna men fick mycket värktabletter som lindrade smärtan. Så jag upplevde inget större problem med just det. Att spricka är nog ändå rättvanlig t men det är nog inte så vanligt att spricka väldigt mycket vilket nog oftast är det som orsakar de stora besvären.

• Nilka

Jag sprack i princip ingenting fick bara sy 2 stygn för o rätta till lite o dom gjorde inte alls ont. Hade avslag i typ en vecka efteråt o det enda jag tyckte va jobbigt efter förlosningen va väl att gå på toaletten för det tog tid då man visste att det skulle svida MASSOR o man spände sig o det kändes obehagligt.

Läs min förlossningsberättelse i min blogg!

Denna väntan...
  • karmela

Jag sprack och fick sy några stygn men det var ingen jag kände av eller led av efteråt. Inget urinläckage eller särskilt ont. Hade sex igen efter sex veckor och visst är man försiktig och lite orolig i början men det var ingen fara.

Det värsta med förlossningen var väl när bebisen skulle ut i krystskedet, men det går rätt fort ändå. Det som var värst efteråt var att jag fortsatte att blöda en hel del och att de med jämna mellan rum kom och tryckte ordentligt på magen, det gjorde faktiskt mer ont som jag upplevde det. Man tål mer smärta än vad man tror (i alla fall när det gäller att få ut bebisen). Lycka till och jag tror nog att fantasierna om hur hemskt det är är värre än verkligheten!

• guldplutt

Jag kan inte säga att ngt av det som var "värst" efter förlossningen hade med det faktum att jag födde vaginalt att göra. Tvärtom, snarare. Jag sprack inte, fick sy ett litet ynka stygn bara, och det kändes knappt. Hemorrojder fick jag, men det kan man ju få av bara graviditeten också. Mör i kroppen var jag, men det är ju knappast bättre med ett stort sår/ärr på magen. Det jobbigaste var helt andra saker, hormonsvängningar, såriga bröst av amningen, lättare depression etc. Det jag kommer att bita mig fast vid nu inför andra gången som jag rekommenderar andra också att göra är att komma ihåg att det GÅR ÖVER! Ganska fort också. Det blir bättre, även om det inte känns så precis just här och nu. Och det mesta är ju ändå övervägande positivt.

Summa summarum - jag tvekar inte en sekund att föda vaginalt igen! Jag ser inte fram emot smärtan, för självklart gör det ont, men det är överkomligt, och går över så fort det är klart. Och sen blir det bättre fort!

• MissMy

jag fick tre små bristningar syddes 5 stygn allt som allt..kännde mig helt som vanligt i underlivet 6 veckor efter förlossningen.
    födde vaginalt en stor tjej på 4520 g och 53 cm med en huvudomkrets på 37,5cm

• OleIvars

När jag födde barn så gjorde det väldigt ont under tiden.
    Kände ingen smärta när min dotter väl var ute!

De få timmar jag kämpade skulle jag göra om tio gånger, den stolthet och den lycka jag kände när jag fick upp mitt barn som jag burit och fött på min mage är värd de ynka krämpor som följer med..

Var inte rädd för förlossningen, peppa dig själv! Kvinnor har fött barn i alla tider, UTAN bedövning tillochmed! Allt går över.

Kram och lycka till

• lilla mej

det varsta efterforlossningen var att jag fick en jakla traningsvark, eller en muskelknuta i ljumsken haha... jag blev klippt och sydd 10 stygn men det va inget, kandes inget varken nar de klippte, sydde, eller efterat heller. var med valdigt radd innan fl, men allt later sa myket varre an det ar tycker jag..

• TheodorMiranda

Hej! Jag sprack rätt så mkt under min förlossning, utvändigt o invändigt.. dom sydde mig i ca 1 timme,15 min efter förlossningen.
    När jag kom hem från BB kunde jag knappt kissa o fick ta värktabletter 20 min varje gång innan jag skulle på toa.
    När jag trodde att det började bli bättre så blev jag sämre, fick då en akut tid hosmin bm o då hade jag en reva på insidan av slidan på ca 3 cm som höllt på att bli inflammerat.
    Sen efter mååånga månader kunde jag kissa ordentligt. Sen kommer till den biten där vi ska försöka ha sex igen efter förlossningen. Det gick INTE.. han kom inte in i mej och jag låg bara o kved av smärta. Sonen är född i juli 2008 o i Mars 2009 fick jag äntligen komma till en gynläkare på KK i lund och hon kollade på mig. Då hade läkaren under förlossningen sytt ihop nerver på mej så därför hade jag så fruktansvärt ont under försök till sex. O även när jag skulle sitta så hade jag ont.
    Då satte hon lokalbedövning på de ställen jag hade som värst ont o tryckte sedan nerverna så rätt som hon kunde. Inte enkelt o inte smärtfritt vill jag lova!
    Sen efter nån vecka försökte vi ha sex o det gjorde ont men det börjar bli bättre. 5 gånger har vi kunnat ha sex sen vår son föddes..
    Nu har jag lyckats att bli gravid igen och är livrädd för förlossningen!
    Men har blivit lovad kejsarsnitt om jag vill ha det istället...

Svar på tråden Hur illa var det efteråt?