• Bellamella

    Gaia? öppen donator

    Jag är 38, singel med ett barn (riktig pappa finns) och kommer förmodligen göra en inseminering och vill ha en öppen donator.

    Jag vill helst göra det på CCF (fd. Nordica) men där kan man inte ha öppen donator. Däremot kan man på Gaia.

    Någon som har erfarenhet av Gaia eller annat ställe som man kan ha öppen donator?

  • Svar på tråden Gaia? öppen donator
  • 1111111

    Jag har inseminerat på Gaia med öppen donator. Jag svarar gärna på frågor om du har specifika frågor!

  • 1111111

    Jag har varit 4 gånger på Gaia. Tyvärr har jag inte blivit gravid, men det beror inte på kliniken utan på tajmingen och min ålder, misstänker jag... Jag kommer göra en till insemination, men har inte riktigt bestämt när. Just nu har min gynekolog semester och jag vill göra VUL innan jag åker för att se att tajmingen är rätt.

    Gaia är den billigaste kliniken där man kan få öppen donator. Det var därför jag valde dem först - sedan har jag stannat där för att jag tycker att de som jobbar där är trevliga och flexibla. En gång blev mitt flyg försenat och jag missade tåget från Köpenhamn till Hobro. Jag kom fram till Hobro vid midnatt ? men det var inga problem, de inseminerade mig kl 11.30.

    Jag tycker också att det är bra att man kan göra ett VUL där före inseminationen, så att man kan se att ägget finns kvar/inte släppt för så pass länge sen att det inte är någon idé att inseminera.

    Var bor du någonstans? Man kan åka till Hobro vida Göteborg/Fredrikshavn, den resan är trevligare och känns inte lika seg som tågresan från Köpenhamn till Hobro.

  • 1111111

    PS Jag har även varit en gång på Vitanova i Köpenhamn. Där kan man också få öppen donator. Men de är mycket dyrare.

  • Bellamella

    OK, jag bor utanför Malmö. Vet inte var Gaia ligger. Är det nära Cph?

    Att man kan göra VUL är ju riktigt bra! Betalar man för VUL då om ägget släppt och inte genomgår insem?

    Hur gammal är du om man får fråga? Jag är 38

  • 1111111

    Gaia ligger i Hobro i norra Danmark. Det tar ca 4 timmar dit med tåg från Köpenhamn. Resan Köpenhamn-Hobreo tur och retur kostar ca 1 000 svenska kronor.

    Om du bor i Malmö så är ju Köpenhamn givetvis närmare. Men å andra sidan tar det inte så lång tid att ta sig till Köpenhamn, så 4 timmar till på tåg kanske inte gör så mycket. För mig känns resan dryg eftersom jag redan rest 5-6 timmar från Stockholm till Köpenhamn och sen ska vidare till Hobro.

    Men som sagt, fördelen är priset. På Gaia kostar en enkel insemination 3 500 DKR (inklusive säd). På Vitanova kostar det 6 000 DKR (inklusive säd).

    Ja, VULet betalar man ju för när man gör det. Men om ägget redan släppt för så pass länge sen att det inte är någon idé att göra inseminationen så kan man ju låta bli att göra och betala inseminationen. Bra att veta att man inte kastat iväg pengarna i onödan. Det är så mycket man gör i blindo ändå längs den här resan, så jag tycker det är skönt att göra den kontrollen när det går.

    Jag är 37 år.

Svar på tråden Gaia? öppen donator