• Wavva

Någon mer vars barn ofta har ont i magen och diarré?

Min son har ofta ont i magen, oftast när han är hungrig eller precis ätit, eller efter godis eller efter " jag vet inte alls".
    Försöker köra regelbundna måltider och mellanmål, men ändå får han ont.
    Läkaren tyckte inte det verkade vara allergi eftersom han går upp i vikt och är pigg, men jag funderar ändå på att gå vidare och påstöta utredning...

Någon mer som känner igen symtomen?

• Svar på tråden Någon mer vars barn ofta har ont i magen och diarré?
  • 060810

Känns igen på mjölkallergi tycker jag.
    Eller laktosintollerans.

Min dotter har mjölkallergi men hon reagerar åt andra hållet, ont i magen (så in i helvete) och sen blir hon totalförstoppad i flera veckor..

Tycker nog du ska gå vidare!
    Var det en barnläkare som sa detta eller en läkare på vc??

• Helle333
    Wavva skrev 2009-07-18 19:02:25 följande:
    Min son har ofta ont i magen, oftast när han är hungrig eller precis ätit, eller efter godis eller efter " jag vet inte alls".Försöker köra regelbundna måltider och mellanmål, men ändå får han ont.Läkaren tyckte inte det verkade vara allergi eftersom han går upp i vikt och är pigg, men jag funderar ändå på att gå vidare och påstöta utredning...Någon mer som känner igen symtomen?
    Du åker till en barnläkare och KRÄVER ett allergitest bums!!!!
    Något är fel med ditt barn och du är tyvärr i dagens sverige tvungen att tjata till dig vård och för att bli undersökt vad som är fel. Men jag tycker absolut att du ska kontakta en läkare och kräva allergiutredning. Jag gick i tio år och mådde som din son gör. Helt i onödan. Hade läkarna lyssnat när mamma frågade om jag inte kunde vara allergisk mot mjölk så hade jag sluppit må dåligt. Nu gick ju jag inte upp vikt och hade ingen energi men jag vet folk som gått upp i vikt och haft energi och ändå varit allergisk eller intolerant mot något.

Ge dig inte!
  • Volcany

Sök hjälp direkt, detta är två tecken på svin influensa

• mian75

Låter som att man borde misstänka mjölkallergi eller laktosintolerans. Mjölkallergi kan ju ge symptom som lös mage, hård mage, kräkningar, kolik, dålig viktuppgång, eksem, sömnsvårigheter OCH man behöver bara ha ETT symptom. Ett barn som t ex har mycket ont i magen kan öka i vikt helt normalt ändå.

Tycker som tidigare inlägg att du ska kräva en utredning. Vad det gäller pricktest för t ex mjölkallergi ska du veta att det kan visa fel på mycket små barn. Ett negativt pricktest på mjölkallergi bör alltså tas med en nypa salt och det bästa sättet att testa är att utesluta komjölksprotein ur kosten i 2-4 veckor och se om det ger någon förbättring. Detta bör dock göras i samråd med en dietist så att man får korrekta råd om vad man kan äta och inte.

• 060810

tecken på svin influensa?? vart har du fått det ifrån??!

• Wavva

Volcany: Du skrämmer verkligen upp mig med ditt inlägg. Han har iofs haft dessa problem längre än svininfluensan funnits, men iofs hade han feber 2dagar denna vecka och det gjorde mig lite orolig nu.

• Wavva

Schnappi i magen: Det var en barnläkare som tittade på sonen och kände på magen. Jag tyckte ändå jag kunde fått ha med ett avföringsprov...

• 060810

Tror mer på något med mjölken!
    Tror inte alls på svininfluensa för då borde han ha andra symptom med.
    Är febern borta?

• 060810

okej, men kräv en utredning.

är du orolig för svininfluensan så ring 1177 och prata med dem, de har koll på symptom mm.

• Wavva

Volcany: Har Ringt jourcentralen nu angående det där med svininfluensan... Hon sa att man ju har vanliga influensa symtom med feber etc. Då jag sa att sonen haft feber i veckan 2 dagar, sa hon bara att i så fall var det väl bra om han mår bra nu. Uttömmande svar- inte särskilt... Men iallafall, har man ju inte bara diarré vid svininfluensa.

• 060810

skönt att du fick pratat med dem. tycker med det vore konstigt om det vore svininfl. när han inte hade några andra direkta symptom och har febern försvunnit skulle jag inte tro att det är det heller.

men ring till barnmottagningen på måndag eller så åker du in akut och säger att du behöver hjälp med detta omedelbart för det är inte hållbart längre..

• Fröken Juni

Låter som min treaåriga dotter hade det och det visade sig vara laktosintolerans.

• Wavva

Jag ska ändå ringa läkaren för telefontid efter senaste besöket och ska då ta upp det. Ska iväg till stugan i veckan så jag ska försöka få tid till veckan efter om han inte blir sämre för då åker jag hem med honom och åker in för akutbesök.

Kan barn med laktos känslighet känna av efter godis och kakor?

• 060810

helt klart kan de det!
    minsta lilla skit och de kan bli dåliga.

min dotter som är mjölkproteinallergisk kan inte äta minsta lilla utan att bli dålig. Får även ta bort sånt där det står: kan innehålla spår av mjölk för är där mjölk i så reagerar hon...

• Wavva

men han blir inte alltid dålig i magen... ibland normal ibland lite hård men oftast lös.

• Fröken Juni
    Wavva skrev 2009-07-18 20:16:59 följande:
    Jag ska ändå ringa läkaren för telefontid efter senaste besöket och ska då ta upp det. Ska iväg till stugan i veckan så jag ska försöka få tid till veckan efter om han inte blir sämre för då åker jag hem med honom och åker in för akutbesök.Kan barn med laktos känslighet känna av efter godis och kakor?
    Min 3-åring blev dålig i magen av allt med laktos i, choklas, kakor, glass. Antingen så var hon stenhård eller lös, illameånde och ont i magen. Hon var ofta hungrig, men ändå åt hon jättedåligt då hon hade ont i magen. Gick upp som hon skulle i vikt men låg lite i underkant.

Nu är det dock bättre, det kan växa bort. Detta fick hon som bebis och blev akut vid 1,5 år.
  • mian75

Fröken Juni; Men kan laktosintolerans verkligen växa bort? Mjölkproteinallergi kan göra det men jag har inte hört att laktosintolerans kan växa bort. Börjar kroppen då helt plötsligt producera laktas igen som hjälper till att bryta ner laktosen?

Tillfällig laktosintolerans har jag dock hört om t ex vid en kraftig magsjuka som gör att man under en tid därefter kan ha svårt att bryta ner laktosen p g a skador i tarmen.

• Volcany

oki, tur att det inte var svin inflensa

Svar på tråden Någon mer vars barn ofta har ont i magen och diarré?